neděle 25. března 2012

Kváskový makový závin

Vegetarian
lze i Vegan (v tom případě vynechte žloutek a do těsta místo něj přidejte lžíci oleje)
Intolerance laktózy
Bez cukru


Další výborný způsob jak se dá využít kvásek je tento kváskový závin. Já zatím zkoušela jen s makovou nádivkou, ale věřím tomu, že výborný bude i s ořechovou, jablečnou, tvarohovou a jakoukoliv jinou ;-).
Příprava není náročná, ale připravte se na to, že práce s kvásek není tak snadná jako s droždím. Droždí stačí udělat kvásek a nechat hodinu kynout a může se péci. Kvásek potřebuje více pracovat a více času. Kolik času bylo potřebných u tohoto závinu najdete vždy v závorce za každým krokem. Upozorňuji, že se vždy řiďte vlastním rozumem. Doba mezi jednotlivými kroky by neměla být kratší než 4 hodiny a hodně záleží na teplotě a stupni vyspělosti kvásku. Vždy by mělo těsto mezi jednotlivými kroky vzejít a "nakynout". :-) Přeji hodně úspěchů :-).

čtvrtek 22. března 2012

Kváskový chléb

Vegetarian
Vegan
Vhodné pro lidi s intolerancí laktózy!

Chléb vždy byl a troufám si tvrdit, že i vždy bude jedna z hlavních potravin v našem jídelníčku. Kváskový chleba je předchůdcem dnešního typičtějšího kvasnicového, kynutého chleba.
Narodila jsem se do doby, kdy se chléb doma už nepekl a kupoval se jen klasický bílý, pšeničný, kynutý chléb. Mám ho ráda, což o to. Nejraději ještě teplý s máslem. Ale... problém je v tom, že poslední dobou je čím dal těžší najít kvalitní, poctivý chleba. Nerada kupuji chléb, který místo aby ztvrdnul, tak po třech dnech plesniví.

úterý 20. března 2012

Kvásek

Nevím, opravdu nevím, jak jsem mohla žít bez kvásku. Asi před rokem jsem si zkoušela upéct kváskový chléb se sušeného kvásku, který se normálně prodává ve zdravé výživě. Myslela jsem si, že to bude jednoduché, ale ejhle... Z trouby jsem vytáhla hnusný, zdrclý "chleba", který letěl do koše. Po tomto nezdaru jsem na další zkoušení kvásku neměla náladu.
Až asi před měsícem jsem navštívila kamarádku, která mi dala ochutnat domácího kváskového chleba, který byl výborný a taktéž mi dala i trošku kvásku na nastartování mého kváskování.
Přišla jsem domů a postupovala podle jejího návodu a za týden pekla první chléb, který dopadl nad očekávání.

Proto říkám nebojte se a pojďte do toho a připravte si i vy svůj kvásek.

Kvásek 3. den

pondělí 19. března 2012

Javorový sirup

Aktualizace 12. 3. 2015
Vzhledem k tomu, že spousta článků na mém blogu je již staršího data, rozhodla jsem se, že ty nejdůležitější budu aktualizovat. Přeci jen názory a i sám člověk se dost vyvíjí a s tím i pohled na zdraví. K původnímu článku bych ráda dodala několik poznatků a informací, původní text nechám beze změn, proto se nedivte, když najdete např. rozporuplnou informaci, berte to tak, že jsou to poznatky z roku 2012 a roku 2015.

Oproti klasickému bílému cukru vyniká javorový sirup především chutí, kterou si buď zamilujete nebo naopak, je výrazná, ořechovo-medová a mně osobně velice chutná.
Na rozdíl od cukru obsahuje pouze 65% sacharózy (bílý cukr obsahuje 99% sacharózy), což jej činí zdravějším než bílý cukr. Mimo sacharózy obsahuje fruktózu (přirozeně se vyskytující např. v ovoci). Javorový sirup není vhodný pro lidi nemocné diabetem!
Osobně kupuji tento sirup. 

V obchodech najdete nejčastěji 3 druhy (ale v Kanadě rozlišují dokonce 4 druhy) javorového sirupu, které jsou označovány písmeny A, B, C (a D). Za nejdelikátnější a nejdražší je považován sirup nejsvětlejší, tzv. Grade A. Je to sirup vhodný na lívance a na přímou konzumaci, má jemnou a méně intenzivní chuť a je považován za takový "extra panenský" druh.
Grade B je v Evropě málo zastoupen, nejprodávanější je Grade C, který je zároveň nejintenzivnější chuti a je nejlevnější. Sirup je hustší, ale vhodnější spíše do pečení než na polívání lívanců. Grade D koupíte zejména v Kanadě a USA a je vhodný především na tepelnou úpravu, na pečení atd.

Při nákupu si dejte pozor na levné náhražky javorových sirupů. Obvyklá (neakční) cena (2015) je za Grade A cca 140 - 160 Kč za 250 ml a za Grade C zhruba 115 - 130 Kč za 250 ml. Velká a levná balení většinou obsahují jen část javorového sirupu, zbytek složení je kukuřičný či glukózový sirup nebo dokonce obyčejný cukr a různé zvýrazňovače chuti! Dokonce jsem viděla "javorový sirup", jehož složení bylo: voda, cukr, aroma a různé zvýrazňovače chuti!!!

Z hlediska kvality energií je javorový sirup silně expanzivní a pravidelná konzumace vede (stejně jako u potravin jinového typu) k uvolnění a následnému rozkladu buněk a s tím spojenými nemocemi z pásma nad pásmem zdraví. Jedná se o nelokální produkt a koncentrovanou formu sladidla, které není z výživového hlediska doporučováno. Tolik z makrobiotického hlediska :-). MB se staví odmítavě k jakékoliv formě cukrů, i k nadměrnému užívání ovoce. (Při mb stravování se občas používá k oslazení slad nebo lokální ovoce) Ale zajisté se se mnou shodnete v tom, že jakákoliv forma cukru ve velkém množství škodí zdraví, proto je dobré nejen užití bílého cukru nahrazovat zdravějšími alternativami, ale rovněž omezovat i tyto alternativy. Cukr je pro tělo droga a vyloučení z jídelníčku našim tělům jen prospěje. :-) (Pro zájemce o kvalitu energií potravin doporučuji samostudium knížek od M. Kushiho, J. Průchové,... Je to takový vyšší level pro někoho, kdo si zjišťuje informace o zdraví.)

Já osobně mám javorový sirup ráda a občas si jím osladím kaši, ale dále jej nevyužívám. Snažím se jíst bez přídavků cukrů/sirupů/sladů, ale jednou za čas si jej v čisté formě dopřeji. Kupuji jen Grade A v Bio kvalitě a lahvička mi vydrží zhruba rok.

Původní článek z 19. 3. 2012
Javorový sirup je nenápadnou a často přehlíženou potravinou. Najdete jej ve všech prodejnách zdravé výživy, ale dnes již i vcelku běžně v hypermarketech. Javorový sirup se dá koupit v různých cenových relacích. Obecně platí, čím světlejší sirup, tím jemnější chuť a vůně a tím dražší sirup.