středa 19. září 2012

Dýňovo-cizrnové karí

Vhodné pro:
Vegetarian 
Vegan (použít sojový jogurt)
Intolerance laktózy (použít sojový jogurt)
Bezlepková dieta (pozor na jogurt, aby v něm nebylo zahušťovadlo, použijte opravdu kvalitní!)

Můj první experiment s karí dopadl výborně. Předlohou mi byl recept z říjnového Apetitu (Dýňové karí s cizrnou).

úterý 18. září 2012

Náhražky cukru a sladivost

Už několikrát jsem se setkala s otázkou v jakém poměru nahradit v receptu cukr, když jej chci ozdravit a osladit něčím zdravějším.

Pro ty z Vás, kteří v tomto nemáte jasno jsem připravila tento pidi článek.

Budu vycházet z vlastních zkušeností a z informací co jsem našla různě po internetu. Srovnání bude vždy ke klasickému bílému řepnému cukru. Uvádím pouze ty sladidla, se kterými mám přímou zkušenost! Sladidel je mnohem více druhů.

1. Třtinový cukr
Sladivostí je skoro nastejno, uvádí se 1:1, ale já osobně jsem spíše pro vyšší sladivost třtinového cukru. Podle mého 0,9 (T): 1. Do těsta ho můžete přidat bez obav. Čím je třtinový cukr tmavší (s vyšším podílem melasy), tím mi přijde jeho chuť medovější.
Cena: 30Kč / 500g

2. Javorový sirup
Sladivost javorového sirupu je vyšší. Podle mých zkušeností tak 2:1. Na co si člověk musí dát pozor je to, že javorový sirup má výraznou chuť, proto se nehodí všude! Také pokud do těsta dáte javorový sirup, tak se hodí přidat více sypkých surovin, protože přidáním javorového sirupu těsto lehce zřídne.
Na buchty plně postačí Grade C, na slazení kaší či přímé použití zvolte nejvyšší kvalitu Grade A.
Cena: 150 Kč / 250 ml 

čtvrtek 13. září 2012

Muffiny z červené řepy

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy

Máte rádi zeleninu v moučnících? Já velmi. Ráda experimentuji a ještě se snad nestalo, že by se moučník nepovedl. Tato verze je veganská, těsto je hutnější, ale chuťově opět výborné. :-)

pondělí 10. září 2012

Žijeme paralelní světy, jsme věčně paralenem sjetí...

Nemyslím si, že by tento článek byl mimo mísu. Se zdravým životním stylem souvisí zcela jistě i otázka samotného zdraví a pohledu na něj. Berte tento článek jen jako inspiraci k zamyšlení :-). Hezký den. Vaše Lenka

Už je tomu nějaký ten pátek, co se snažím žít více harmonicky se svým tělem a přírodou a zbytečně sebe a přírodu neničit.
Poté, co se člověk vydá zdravým směrem, začnou přicházet otázky typu - proč jsem zase nemocná? Proč mám zase ekzém? Proč mi je po jídle těžko? Nesouvisí vysoký cholesterol se špatnou životosprávou? Ale opravdu, souvisí?
A tak se otázky podobného typu kupí a kupí a kupí... Pak přijde zlom. U mě nastal po 20ti letech, kdy jsem téměř každý rok brala antibiotika minimálně 3x ročně, s rýmou jsem běžela k doktorce a odcházela s paralenem, nasivinem, modafenem a dalšími třemi krabičkami, bez kterých rýmu nevyléčím, na bolest hlavy byl obvyklý ibubrofen, algifen, na ekzém jsem ve velkém mazala kortikoidy, na alergie brala haldy léků aleridy, zodacy, dithiadeny, zyrtecy,...

neděle 9. září 2012

Dýňová polévka

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan 
Intolerance laktózy
Bezlepkové (dbát na to, aby sojová smetana byla bezlepková!)

Období Hokkaido dýní je v plném proudu. Konečně i mě se zadařilo a na záhonu na mě čekala první zralá Hokkaido dýně. Tak jsem ji hned zužitkovala a uvařila výbornou a bleskovou dýňovou polévku. Je tak nenáročná na přípravu, že ji opravdu zvládne i začátečník. Tak směle do toho.

pondělí 3. září 2012

Celozrnná pizza

Pizza patří mezi má oblíbená jídla. Nejlepší je pravá italská a hned za ni řadím domácí. V rámci zdravého stravování jsem dlouho ladila recept na celozrnné těsto. Myslím si, že jsem konečně objevila správnou kombinaci surovin. Tak pokud patří pizza i mezi vaše oblíbená jídla, tak určitě můj osvědčený recept vyzkoušejte.

sobota 1. září 2012

Vegerizoto

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan (nedávat máslo, jen olej a nedávat parmazán a u vína si dát pozor!)
Bezlepkové (raději vynechat parmazán, ale v případě kvalitního by neměl být problém)

Popravdě tyto stránky jsem založila hlavně proto, abych se podělila o různé recepty na zdravá, vegetariánská jídla s lidmi, kteří k vegeariánství směřjí takéž. V mém okolí (kromě mého příele a jeho mámy) jsou samí zarytí masožravci ("Bez masa není jídlo kompletní.", "Bez masa se nenajím.", "Vždyť bez masa ti musí chybět spousta vitamínů a nemůžeš mít sílu.", "Jak můžeš jíst obilí, klíčky, zeleninu,... vždyť je to bez chuti." a další), kteří, jak řekl můj známý, pořebují pořádnou flákotu alespoň 1x denně.

Před třemi lety, kdy jsem se začala koketovat se zdravějším stravováním, přišlo mi srašně těžké vařit, když jsem přesně nevěděla jak. Tehdy jsem byla vděčná za jakýkoliv jednoduchý recept, který by splňoval mé nové stravovací požadavky :-).

Proto sem přidávám i takovéto recepty, které jsou rychlé a jednoduché, protože i za takovéto jsem byla vděčná. Mou nynější inspirací je překvapivě Jamie Oliver. I když jsou jeho kuchařky plné masitých, kalorických (a chutných) receptů, tak se mezi nimi najde vždy i několik zdravých, chutných vegeariánských mňamek a různých typů, že i obyčejné věci chutnají božsky.

Než jsem poznala Jamieho, tak moje typické "rizoto" bylo vařené tak, že jsem propláchla rýži, dala do hrnce, přidala cibuli a hřebíček a dala jsem ji vařit, poté jsem rýži ochutila a přidala zeleninu a další dobroty. Od té doby, co znám Jamieho, tak nedělám rizoto jinak než takto. Hlavní je základ, dochutit můžete jakkoliv.