středa 21. listopadu 2012

Zdravější alternativy běžných potravin

Tento článek je věnovaný těm, kteří chtějí jíst zdravě, ale zatím tápou a neorientují se moc v tom co je a co není správné. Zde přikládám seznam nejběžnějších surovin a přidám jejich zdravé alternativy. Opět zdůrazňuji, že i některé zdravé potraviny jsou sporné, proto u těch nejzásadnějších popíšu i případná pro a proti a na co si dávat při koupi pozor!

Pečivo
(běžné - bílý chléb, bílé rohlíky)
Za zdravější verzi můžete považovat jakékoliv celozrnné pečivo, zde ale nastává jeden velký problém. Je těžké (opravdu těžké) zakoupit opravdu celozrnné pečivo a ne pečivo s pár semínky obarvené karamelem! Kupujte vždy chléb, který má ve složení napsáno žitný či žitno-pšeničný. Pšenice ať není na prvním místě.... Vždy ta složka, která je zastoupena na prvním místě, tak té je v pečivu největší množství!
Jako nejzdravější alternativu pečiva považuji kváskový, žitný chléb. Dnes se dá již celkem běžně koupit ve zdravých výživách, nebo snadno upéci doma. Recept ZDE. Výhodou kváskového chleba je jeho složení - neobsahuje nic jiného než žitnou mouku, vodu a sůl (případně semínka, trošku oleje).

Ovoce a zelenina
Pokud chcete jíst zdravě, vězte, že přílišná konzumace ovoce není tím nejrozumnějším, raději si dejte zeleninu. Ovoce s mírou! Co se týče "zdravějšího" výběru ovoce a zeleniny, tak platí tato pravidla:
1) a nejdůležitější! Jezte především to, co se pěstuje v našem okolí a co je právě v sezóně! Tudíž tropické ovoce a zeleninu, kteří museli přecestovat půlku světa, než se dostali na Váš talíř, nejsou nejvhodnějšími druhy pro Vás. A už vůbec ne klementinky v červenci a rajčata v lednu.
Znamená to asi toto:
JARO:
nejvhodnější pro nás, Čechy: ředkvičky, pažitka, jarní saláty, špenát, chřest, hrášek, jarní cibulky, mangold
co je dále v sezónně (dopřávejte si jen občas):rebarbora,

LÉTO:
nejvhodnější pro nás, Čechy: jahody, třešně, meruňky, borůvky, hrášek, karotka, mladý česnek, cukety, červená řepa, fazolové lusky, karotka, kedlubna, květák, letní jablka, okurky,
co je dále v sezónně (dopřávejte si jen občas):broskve, angrešt, brokolice, ledový salát, nektarinky, rajčata, papriky

PODZIM:
nejvhodnější pro nás, Čechy: dýně, cuketa, brusinky, celer, cibule, hroznové víno, jablka, ostružiny, švestky, zelí
co je dále v sezónně (dopřávejte si jen občas):feferony, fíky, lilek, papriky, rajčata,

ZIMA:
nejvhodnější pro nás, Čechy: celer, cibule, červená řepa, česnek, jablka, hrušky, křen, mrkev, pastiňák, pór, růžičková kapusta, ředkve, tuřín, kapusta, kadeřávek,
co je dále v sezónně (dopřávejte si jen občas): americké brusinky, jedlé kaštany, tropické ovoce, brambory

2) vždy dejte přednost domácím kouskům zeleniny či ovoce nebo volte BIO. Ne kvůli tomu, že je to teď "módní", ale kvůli obsahu pesticidů v zelenině... BIO výrobky musí procházet přísnými kontrolami.

neděle 18. listopadu 2012

A tak jsem se stala vegetariánkou...

Tímto článkem nechci nikoho přesvědčovat, jde o můj osobní názor a postoj! Je to spíš pro ty, kteří by se chtěli stát vegetariány, ale bojí se udělat poslední krok. Nebojte se!! Jde to!

Přišlo to náhle, i když jsem k tomu dlouho směřovala, ale pak najednou to přišlo hned a samo. A žije se mi opravdu lépe.
Mým hlavním důvodem proto, abych se stala vegetariánkou bylo to, že miluji zvířata a přišlo mi pokrytecké jíst je, i kdyby šlo o zvířata z domácího chovu.
Nejlépe můj postoj vyjadřuje citát G. B. Shawa: " Zvířata jsou moji přátelé a já své přátele nejím! "

Teď jsem ve stádiu, kdy maso nejím už skoro 5 měsíců (s asi 2 výjimkama) a maso mi ani nechybí. Už jsem odolala i takovým pochoutkám, které jsem předtím milovala - jako např. pečená žebra či grilované kuře, hot dog a pizza se salámem. Dokonce, když jsem maso naposledy jedla (kousek šunky v bagetě, asi před měsícem), tak ve mě maso nevyvolávalo žádný požitek, prostě mi to chutnalo jako polystyren.