úterý 31. března 2015

Vanilka - královna koření

Není koření, které bych měla raději než je vanilka. Její vůně, chuť a umění udělat z obyčejného moučníku či nápoje něco neobyčejného mi vždy připomene slova babičky, která říkala, že je jedno co za moučník či cukroví peču, ale vanilka tam nikdy nesmí chybět.
Sláva tomu, kdo do kuchyní přinesl pravou vanilku namísto tolik let "oblíbeného" vanilinového cukru. Přemýšlela jsem, jaká je moje roční spotřeba vanilkových lusků a je to zhruba 20 lusků. Vyrábím si především domácí vanilkový cukr z kvalitního třtinového cukru a ten opravdu přidávám do všech sladkých těst, rovněž připravuji vanilkové aroma (z vodky a mnoha lusků) a poté ráda sáhnu přímo po vanilkovém lusku.
Na českém trhu jsem vyzkoušela mnoho značek a druhů, ale upřímně musím říct, že ty z hypermarketů většinou nestojí za nic. Teda stojí hlavně hodně peněz v porovnání s výslednou kvalitou, která je bídná a vanilkové lusky jsou často vysušené a voní "uměle".
Nedávno jsem narazila na internetový obchod s vanilkou - Vanilkový obchod - , který mne na první pohled zaujal. Nenajdete zde přehršle zboží, ale specializují se pouze na vanilku (kakao a skořici).
Jelikož mě nabídka zaujala, rozhodla jsem se, že vyzkouším zase něco nového a dám šanci jinému obchodu než ve kterém jsem vanilku objednávala doposud. Nejsilnějším důvodem bylo hlavně to, že obchod nabízí vanilku z ostrova Mauricius, který jsem předloni navštívila a co se místních produktů týče, patří mezi světové špičky (např. výtečný bio třtinový cukr z ostrova Mauricius prodává bionebio.cz)

Na první pohled mě v nabídce zaujala vanilková pasta o které jsem hodně četla v anglicky psaných receptech, ale nevěděla jsem o co se vlastně jedná a nemyslela jsem si, že by se dala na českém trhu sehnat. A dá!

pondělí 30. března 2015

Duben - měsíc bez živočišných potravin

Krásný pondělní den,
ve středu začíná již čtvrtý měsíc tohoto krásného roku a s ním i na internetu kolující výzva, která souvisí s tím, že se na měsíc vzdáte všech živočišných potravin - masa, mléka a mléčných výrobků, vajec a medu. I když z 95% vařím vegansky, tak to není zatím 100% a proto jsem se rozhodla, že se do výzvy zapojím a budu celý duben jíst pouze čistou rostlinnou stravu. Jdete do toho se mnou?
Když už ne z etických důvodů, můžete to vzít jako takovou jarní očistu :-).

Já si k výzvě přidávám ještě cukr a omezení pšenice na minimum. Neříkám, že pojedu na bezlepkové vlně, to ne, ale ráda bych omezila pečivo, které jsem v posledních 14ti dnech jedla více než jsem zvyklá a hlídala si to.

pátek 27. března 2015

Puding ze lněného semínka

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy
Bezlepkové
Problémy se žaludkem

Na internetu je teď velmi populární puding z chia semínek. Chia semínka mám ráda, ale zrovna doma žádné nemám, zato mám přes kilo lněného semínka a proto jsem se rozhodla tuto internetovou klasiku vyzkoušet se lněným semínkem, které je vlastnostmi chia semínku nejvíce podobné.
A výsledek? Výborný puding! Jen upozorňuji, že ve srovnání s pudingem z chia semínek je ten ze lněných výraznější a lněná semínka jsou v pudingu cítit (oproti chia semínkům, která mají neutrální chuť).


čtvrtek 26. března 2015

13/52: Fazolový hummus a domácí nachos

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy
Bezlepkové (hummus je bezlepkový, nachos nikoli, ale jdou připravit bezlepkové z kukuřičné mouky)


V rámci výzvy Vám tentokrát přináším tip na veganské pohoštění. Fazolový hummus, který je jemnější než klasický hummus z cizrny a na domácí nachos. Inspirací mi byly recepty ze stránek Veggie fish. Jen jsem si recepty opět upravila do své podoby. :-) Doufám, že Vám bude chutnat.

středa 25. března 2015

12/52: Český chleba podle Cuketky

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy


Dlouho jsem hledala odvahu k pečení kváskového chleba bez formy. Zatím jsem vždy jen šoupla těsto do formy, nechala vykynout a poté upekla. Takové nedostatky jako příliš řídké těsto apod. se ve formě vždy ztratily. Ale jelikož mám letos v plánu každý týden v rámci výzvy vyzkoušet nějaký nový recept, pustit se do něčeho nového, rozhodla jsem se, že tento týden vyzkouším kváskový chléb kynutý v ošatce.
Recept jsem našla na stránkách pana Cuketky a pustila jsem se do toho. A upřímně, není to vůbec nic těžkého  :-). Vyzkoušíte tento chléb i vy?

Suroviny:

úterý 24. března 2015

Moje nejoblíbenější blogy a kde čerpám inspiraci

Už dlouho se chystám sepsat článek s doporučením senzačních blogů, ale až nyní jsem se k tomu dokopala. Na internetu je krásných blogů spousty, ale jen pár mne jich zaujalo natolik, že na ně chodím pro inspiraci třeba i několikrát týdně. A když už ne pro inspiraci, tak se alespoň chodím dívat na krásné fotky :-).

Veg-i-vet
Jeden z nedávno objevených blogů je blog Ivety Veg-i-vet, který jsem si zamilovala především proto, že je plný jednoduchých, rychlých veganských receptů, které mě nutily zkoušet podle nich vařit prakticky okamžitě. 
Doporučuji vyzkoušet například recept na vločkové sušenky
Zdroj: veg-i-vet

úterý 17. března 2015

Perníkové muffiny

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy
Bezlepkové
Bez cukru

Přidala jsem do začátku receptu nový štítek "bez cukru", kterým budu označovat moučníky, které nebudou slazeny třtinovým cukrem (ani bílým), ale něčím jiným, např. rýžovým sirupem, sušeným ovocem, sladem, třtinovou šťávou,... :-) Pokusím se štítek doplnit i ke dřívějším receptům, ale dejte mi čas :-).

K receptu - díky použití datlového sirupu (nevařeného) jsou perníkové muffiny jen lehce sladké, ale mně osobně takhle chutnají. Doporučuji proto recept vyzkoušet a pak si případně sladkost doladit, sladkost zvýšíte třeba tím, že do těsta přidáte ještě nasekané sušené datle nebo sušené ovoce... Přeci jen každý má rád moučník jinak sladký :-). Tato verze je vhodná i pro menší děti.
V případě přidání karobu místo kakaa rovněž zvýšíte sladkost moučníku, nevím čím to je, ale karob je přirozeně sladší a když jej přidávám do těsta, ubírám sladidel :-).

Energie sbalená na cesty :-)

Suroviny (12 muffinů):

pondělí 16. března 2015

Obiloviny

Poptala jsem se mezi svými přáteli a známými a byla jsem dost v šoku z toho, že to, co je u mě v kuchyni běžnou součástí pokrmů se u mnohých z nich doma nevyskytuje a co hůř ani kolikrát neví, jak by se dala daná surovina využít a zařadit do jídelníčku. Proto jsem se rozhodla napsat pár článků o surovinách, kterým byste rozhodně měly dát šanci a zařadit do jídelníčku.

První článek je věnovaný obilovinám (a pseudoobilovinám).
Zdroj: ZDE

Vždy, když vaříte obiloviny, uvařte si jich více, v lednici Vám vydrží 3 dny určitě a využijete je do mnohých jídel a nemusíte pak znova a znova podstupovat zdlouhavý proces vaření :-). Já si pro jednu osobu vždy vařím obilovinu alespoň z 250g v suchém stavu. Nejčastěji obilovinu uvařím a část použiji jako přílohu k obědu, následně zbytek uchovávám v lednici a připravím si z uvařené obiloviny snídaňovou kaši, dezert, pomazánku, přidám do polévky, připravím knedlíky či využiji zbytky do moučníku. Má to velkou výhodu, že si jedním uvařením udělám základ pro několik dalších jídel a pak již netrávím v kuchyni tolik času a krabička s obilovinou v lednici mě nutí ji spotřebovat a tak ani nesahám po nezdravých potravinách :-).

S lepkem (bez pšenice a špaldy o kterých toho bylo již napsáno všude dost)

sobota 14. března 2015

Fazolová quesadilla

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy

Při sobotním večeru jedna mexická rychlovka, která je výborná s dobře vychlazeným pivem - quesadilla s fazolemi a červenou čočkou. Pokud máte rádi pikantní mexickou kuchyni, toto Vám zajisté zachutná. Upozorňuji, že je pokrm hodně sytý.


Suroviny (2 porce):

pátek 13. března 2015

11/52: Bezlepkové muffiny s borůvkami

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Bezlepkové
Intolerance laktózy
Bez cukru

Tento týden vkládám recept z výzvy 52 brzy. Rozhodla jsem se upéct bezlepkové muffiny (inspiraci k častějšímu bezlepkovému vaření/pečení mi dala moje kamarádka Janča) a v mrazáku jsem objevila zapomenuté letní borůvky, takže s čím muffiny budou bylo celkem jasné. Zkombinovala jsem několik internetových receptů a udělala jsem je co nejjednodušší a nenáročné na suroviny. Javorový sirup jsem zakomponovala pro výraznější chuť, ale klidně jej nahraďte použitím pouze rýžového sirupu.
Když jsem si psala, jaké tyto muffinky budou, říkala jsem si, že jsou tak "zdravé", že snad ani nemohou být dobré, ale jsou skvělé. Opravdu a to i přes to, že jsou veganské, bez lepku, bez palmového oleje, bez cukru a bez tropických surovin typu kokosový olej, banán apod., které jsou ve veganských moučnících tak běžné.
Snad budou chutnat i vám!

Suroviny:

čtvrtek 12. března 2015

10/52: Pohankovo-rýžové palačinky

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Bezlepkové
Intolerance laktózy
Oslabená slinivka
Problémy se žaludkem
Diabetes

Opožděně přidávám recept do výzvy 52 z minulého týdne. Palačinky, jak jste si mohli všimnout, mám velice ráda. Ne vždy má člověk však doma tu potřebnou mouku :-). A proto pro Vás mám recept na palačinky bez mouky :-). Jsou bezlepkové, křupavé a moc dobré :-). Dají se použít na sladko i na slano.

Usmažte si k snídani tyto palačinky a celý den Vám už nikdo a nic nezkazí náladu. A zvlášť, když je venku jaro a sluníčko klepe do oken :-).


Suroviny (2 porce):

úterý 10. března 2015

Hrachová kaše

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy
Bezlepkové (použít bezlepkový chléb)


Taky jste přesvědčeni o tom, že ty nejlepší věci jsou kolikrát ty nejjednodušší? Tak to určitě, stejně  jako já, milujete luštěniny, které jsou plné bílkovin, chuti a hlavně jsou levné a jednoduché na přípravu. Zvlášť na veganské stravě je nesmírně důležité hlídat si příjem bílkovin ve stravě a proto jsou pro vegany luštěniny nepostradatelným zdrojem příjmu. Pryč  je období, kdy jsem si skoro denně dopřávala tofu, tempeh nebo seitan, ale upřímně - leze to do peněz. Zato z pytlíku hrachu uděláte takových 6 vydatných porcí za pár korun :-) (za předpokladu, kdy je luštěnina hlavní součást jídla, nikoli jen doplněk :-), to pak těch porcí uděláte mnohem více). A taky je mnohem zdravější vařit ze základních surovin než kupovat polotovary :-).
Základem je naučit se vařit ta jednoduchá jídla a postupně volit složitější recepty, chce to ze začátku vychytat dobu varu, aby luštěniny nenadýmaly, ....

Co se nadýmavosti týče, doporučuji vám dvě věci. Za prvé nechte luštěniny vždy namáčet přes noc a přidejte k nim kus mořské řasy (Kombu nebo Wakame). Po namočení vodu slijte, přilijte dostatek čerstvé vody, přendejte řasu a vařte společně. Já luštěniny solím až před koncem varu, pokud totiž některé druhy osolíte hned, tak se stáhnou a bude trvat velmi dlouho, než se uvaří a rovněž budou špatně stravitelné. Rovněž doporučuji sbírat během varu pěnu

Na začátek si pojďme uvařit klasiku školních jídelen - hrachovku, kterou si (na rozdíl od té školní) zamilujete.

Suroviny (2 porce):

Těstoviny s medvědím česnekem

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy

Včera jsem postovala článek o medvědím česneku, tak je na čase přidat i nějaký ten recept na jeho využití. U nás doma jsme začali zlehka a jako první medvědí jídlo jsme si udělali těstoviny se špenátem s medvědím česnekem. Jídlo, i když obsahuje málo surovin, je syté a moc dobré.
Oblíbila jsem si na posyp veganský parmazán, který jídlu dodá říz. Není to sice extra zdravá pochutina, ale v malém množství a občas, proč ne(balení 60g mám doma už půl roku a pořád mi polovina zbývá).

Suroviny (2 porce):

pondělí 9. března 2015

O pečení chleba z kvásku

Článků o přípravě chleba a receptů na něj na mém blogu najdete spousty. Po čtyřech letech zkušeností jsem se rozhodla sepsat svoje poznatky, abych Vám ukázala, že péct dobrý chléb z kvásku není žádná věda a zvládne jej opravdu každý.

Proč mám raději chléb z kvásku?
Chléb z kvásku je chuťově jiný, než chléb z droždí. Je takový mazlavější, nakyslejší a střídku má více vlhkou. Ale od prvního kousnutí chutná poctivě, tradičně. Proces kynutí je otázkou několika hodin (oproti droždí, kdy máte nakynuto do max. 2 hodin) a tím suroviny použité v chlebu dostávají lepší vlastnosti (více např. ZDE). Mimo jiné je kváskový chléb lépe stravitelný a více zasytí. A třeba s mandlovým máslem a domácí marmeládkou mi chutná mnohem více než na klasickém, kupovaném chlebu.

Alfou a omegou pečení z kvásku je především kvásek (překvapivě) :-). Existují víceméně dvě možnosti, jak kvásek získat. Buď si sehnat od někoho již aktivní kvásek anebo si kvásek vychovat doma od základů.

Jaro z pohledu makrobiotiky

Mnoho lidí se mě stále ptá, co vlastně tedy na jaře jíst. Je to prosté.... Inspirujte se přírodou :-). Co nejvíce přirozeně, lokálně, čerstvě,... :-) Biologické jaro začalo sice již v polovině února, ale je zajisté tento článek znovu publikovat. Zvlášť teď, kdy více než kdy jindy vařím a publikuji více makrobiotických receptů :-).... (aktualizováno 9. března 2015)

Biologické jaro začíná už v půlce února.
Energií jara je změna.

Zdroj: http://slivushka.blog.cz/1203/jaro-uz-je-za-rohem


Citlivější jsou játra a žlučník.
Zařazujeme vše zelené, co začíná růst – klíčky, řeřichu, …

Medvědí česnek

Aktualizováno 9. března 2015. Medvědí česnek v Brně již roste! Vyrazte co nejdříve :-), je to totiž silný nakopávač zbědované imunity :-).
My měli včera k večeři těstoviny se špenátem z medvědího česneku s opraženými kešu oříšky a řeknu Vám, že to byla lahůdka :-).

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy
Bezlepkové
Diabetik
 Medvědí česnek je takovým poslem začátku jara. Obvykle je k dostání až na začátku dubna, ale letos díky tomu, že nebyla žádná zima a jaro k nám již nakukuje pár týdnů, začíná vykukovat v lužních lesích již nyní. Já jsem si byla medvědí česnek s díky natrhat již minulou a tuto neděli.

neděle 1. března 2015

Makrobiotický talíř 2

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy
Makrobiotické
Diabetik
Problémy se žaludkem

Další makrobiotický talíř pro inspiraci na chutný, zdravý oběd plný všech potřebných živin. Jen podotýkám, že by měl být doplněný ještě troškou pickles nebo kysaného zelí, ale bohužel jsem dnes neměla, proto je talíř bez kvašené zeleniny.


Suroviny (2 porce):

Vyhlášení výsledků soutěže s firmou SEMIX

A vítězem poukazu v hodnotě 500 Kč na nákup 
dle vlastního výběru od firmy SEMIX se stává.....