úterý 30. června 2015

25/52: Proteinový koktejl s arašídovým máslem

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy
Bezlepkové

Další recept do roční výzvy je taková výživná svačinka, kterou zajisté ocení nejen sportovci a to proteiny nadupaný koktejl podle receptu z kuchařky Veganská kuchyně. Je to opravdu lahůdka a hotovo máte během 3 minut i s umýváním mixéru ;-).

Suroviny (2 porce):

úterý 23. června 2015

Marmeláda z moruše

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy
Bezlepkové

Znáte moruše? Překvapivě jsem zjistila, že morušovník je v dnešní době již skoro zapomenutým stromem, který se v Česku skoro nevyskytuje. Naštěstí v mém okolí je stromů spousty a proto si můžu tuto slaďoučkou a zdravou dobrůtku dopřávat každoročně dosytosti. Moruši jsem si oblíbila natolik, že máme v plánu na podzim zasadit si stromeček morušovníku i na své zahradě. Věděli jste, že z jednoho stromu moruše můžete sklidit i více jak 90 kg plodů? A že plody moruše nedozrávají najednou, ale v průběhu dvou měsíců, což z nich dělá senzační sezónní ovoce, kterého si můžete dopřát dosytosti? 

Plody moruše jsou bohatým zdrojem železa. Pouhých 100 g plodů obsahuje 23% doporučené denní dávky. Kromě železa obsahují i vitamín C, vitamín E, vitamíny skupiny B, pektiny, karoten, draslík, fosfor, křemík, hořčík a vápník. 
Moruše obsahují rovněž antioxidant resveratrol, který je obsažen například i v červeném víně, v rozinkách, což je výborná látka v boji proti rakovině prsu, prostaty, plic a kůže. Resveratrol obsahují jen tmavé plody moruše. 
Rovněž má moruše detoxikační účinky a používá se při léčbě bolesti v krku a při pomoci s odkašláváním. 
Zdroj: mojezahrada.cz

pondělí 22. června 2015

24/52: Quinoové sušenky

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bezlepkové

Poslední dny mám quinoové období a chtěla jsem vyzkoušet i něco netradičního, tak jsem se pustila do improvizace a upekla quinoové sušenky. Jsou zcela bezlepkové a děsně žravé. Díky vařené quinoe jsou nádherně vláčné a na povrchu křupavé.

Suroviny:

pátek 19. června 2015

Které potraviny nesmí chybět v mém veg jídelníčku.... 1.

Okolí se mě často ptá, co vlastně jím a tak jsem nad tím přemýšlela a rozhodla jsem se, že založím novou rubriku ve které Vás budu seznamovat s potravinami, bez kterých bych se už neobešla. Budou mezi nimi běžné i méně běžné, známé i neznámé potraviny a pokusím se dopsat i to proč danou potravinu zařadit do jídelníčku a v jaké formě si ji dopřávám já.... První díl bude o rozinkách, jáhlách, quinoe, lněném semínku a jablku. Přeji příjemné čtení... 

1. Rozinky
Zdroj: bionebio.cz
V posledních měsících těhotenství a teď krátce po porodu patří rozinky k mým nejčastějším a nejvyhledávanějším svačinkám. Jsou rychlým zdrojem energie a nadupané vitamíny a minerály. 
Rozinky jsou plné vlákniny a proto pravidelná konzumace vede ke správně fungujícímu zažívání. Z vitamínů obsahují rozinky např. vitamíny skupiny B, A, E a malé množství vit. C. Z minerálů bych zdůraznila především železo, které ocení především ženy v době menstruace, těhotenství nebo po porodu. 
Rozinky jsou rovněž plné antioxidantů, např. katechin, quercetin a resveratrol. Jsou výborné v boji proti vysokému cholesterolu, působí protinádorově a posilují srdce.

středa 17. června 2015

23/52: Jáhlové flameri

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy


Flameri je jednoduchý a zdravý recept, který vás v parném létě nejen osvěží, ale rovněž i zasytí. Flameri můžete připravit z jáhel, rýže, ovesných vloček či z kukuřičné krupice. Já osobně mám nejraději jáhlové a pořádně vychlazené. V létě flameri oceníte i jako svěží snídani.

Suroviny (2 porce):

sobota 13. června 2015

Jahodová marmeláda s vanilkou

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Bezlepkové
Intolerance laktózy

Léto jako by si samo říkalo o zavařování! Prostě to (alespoň u nás) k létu patří. Moc ráda zavařuji různé směsi, marmelády, nakládanou zeleninu, ovoce a v zimě jsou mi pak odměnou skleničky plné léta. Mezi klasiky, které nechybí žádný rok v mém repertoáru jsou marmelády, konkrétně jahodová a meruňková, které doma absolutně milujeme a nedokážeme si bez nich představit nedělní palačinky, vánoční cukroví či čerstvé pečivo.
Recept na jahodovou marmeládu jsem ladila poměrně dlouho, ale myslím, že už Vám mohu představit svého favorita.
Z dětství mám zafixované, že se marmeláda dělá 1:1 s cukrem, což mi na zdravé vlně přijde jako absolutní slinivková sebevražda. Postupně jsem dávky snižovala a ladila a přišla na to, že bohatě stačí 150 g cukru na 1 kg zralého ovoce.
Na zhruba 3 - 4 skleničky si připravte:

pátek 5. června 2015

Gyros v pitě

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy

Dneska mám pro Vás jednoduchý a chutný recept na gyros v pitě. Inspirací mi byl gyros na Veganských hodech v Brně, který mě naprosto nadchnul. Výhodou tohoto jídla je to, že vyjde opravdu na pár korun (zhruba na 12 Kč jedna plněná pita).

Suroviny (3 porce):

středa 3. června 2015

22/52: Rychlé domácí bulky s čočkovou pomazánkou

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy

Dneska mám pro Vás dva recepty v jednom. Když už přikládám další recept na pomazánku, tak k tomu přidám i jednoduchý recept na domácí bulky, které se dají použít jako běžné pečivo, ale rovněž jako hamburgrové bulky. Recept na bulky mám z FB stránky veganská DIY kuchařka, kam je nedávno vkládal Filip K. a tímto mu za super recept děkuji. Bulky jsou jednoduché, nadýchané a moc dobré.
Suroviny bulky (9 bulek):

úterý 2. června 2015

Šufánek - recenze ořechových másel

Z ořechových másel se stala moje závislost. Nechápala jsem foodblogery, kteří vkládali na svoje stránky recepty na snídaně/svačiny/moučníky s použitím ořechových či rostlinných másel a už vůbec jsem nechápala jejich tvrzení, že když se do másla pustí, mají problém je nesníst celé.
Moje první zkušenost s rostlinnými másly se zakládala na ochutnávce levného arašídového másla ze supermarketu a byla jsem absolutně zklamaná... Divná chuť, divná vůně (spíš nevůně).
Naštěstí jsem dala máslům další šanci a od té doby se moje spotřeba prudce zvyšuje. :-) Z čehož není zrovna dvakrát nadšená moje peněženka... :-D
Celkem novou firmou na českém trhu, která se zabývá ruční a poctivou výrobou ořechových másel je moravská firma Šufánek.

Másla mě oslovila na první pohled svým jednoduchým a čistým designem a poměrně dobrou cenou. Co se týče vzhledu, tak si autoři másel Marek a Matěj dali záležet i na webových stránkách, které jsou přehledné, jednoduché a barevně dokonale propracované.

Všechna nabízená másla jsou bez lepku, laktózy a konzervantů a jsou tudíž vhodné nejen pro vegany, ale rovněž pro lidi s bezlepkovou dietou.
V základní nabídce nabízí ořechová másla, ořechové směsi, sušené ovoce, semínka, ořechy a několik rostlinných olejů.

Lahodná chřestová polévka

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy
Bezlepkové (jíška z bezlepkové mouky)

Sezona chřestu je v plném proudu a není již problém sehnat kvalitní český chřest. Já osobně chřest miluju na všechny způsoby. Letos poprvé zcela vegansky a musím říct, že krémová chřestová polévka je ve veganské verzi opravdu dokonalá! Vyzkoušejte :-).

Suroviny:

pondělí 1. června 2015

Filmy, které zaručeně musíte vidět, pokud chcete být zdraví

Ne, sledováním filmu se Vám Váš zdravotní stav nezlepší, to netvrdím, ale pokud shlídnete níže uvedené filmy, jsem přesvědčená, že Vás ovlivní natolik, že začnete jíst a žít lépe, zdravěji. A to bude mít za následek právě ono zlepšení Vašeho zdravotního stavu.

Domnívám se, že právě uvedené filmy by se měly povinně promítat na školách a mělo by to určitě lepší dopad na zdraví celé populace než různé formy zdravotní výchovy, která (co si budeme nalhávat) za moc nestojí.

1. Raději vidličky než nože (v originále Forks over knives)
Dokument, opírající se o jeden z největších vědeckých výzkumů v historii, jenž stojí na tom, že konzumace živočišných bílkovin stojí za většinou chorob dnešního světa. Dokument, který údajně udělal odpůrce masa i z Ozzyho Osbourna. Dokument, který nám dává návod na to, jak žít dlouho a zdravě. Dokument, který poukazuje na to, že v dnešní společnosti se bere za "normální" jíst prášky, mít nějakou alergii, zdravotní problém,... místo, aby se považovalo a směřovalo k tomu, aby bylo "normální" být zdravý.

Celý dokument ke shlédnutí ZDE