středa 30. listopadu 2016

Ovesný chia toast s marmeládou a banánovou zmrzlinou

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bez cukru
Bez pšenice
Bez sóji
Bez palmového oleje

Zapojila jsem se do soutěže, kterou vyhlásila firma Emco. Strašně mě zaujala možnost vyhrát rozhovor, který bude zveřejněn spolu s recepty. Tak jsem se tedy přihlásila a byla jsem vybrána. No za úkol jsme dostali zveřejnit recept ke snídani s ovesnými vločkami Emco. A když už teda snídaně, tak něco originálního, protože ovesnou kaši nebo ovesné smoothie asi zná každý.
Udělala jsem tedy královskou snídani pro mého manžela v podobě ovesného chia toastu s marmeládou a domácí banánovou zmrzlinou. A pro tento rok jsem si odbyla množství koupených (férových) banánů :-D.

V úvodu upozorňuji, že je třeba dát pokrájené banány zmrznout přes noc do mrazáku.

úterý 29. listopadu 2016

Honzovy buchty

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bez palmového oleje
Bez pšenice

Kdo by nemiloval poctivé české Honzovy buchty. Snad každá babička umí upéct ty nejnadýchanější a nejsladší buchty, ke které zajisté připravovaly i luxusní kakao. No, moje babička to umí.
Bohužel, co jsem na rostlinné stravě, tak jsem nenarazila na takové kynuté těsto, ze kterého by Honzovky vyšly takové jako ty neveganské. Ale kdo nezkouší, ten nic nemá a nakonec jsem se i já dočkala.... Po upečení a manželově ochutnání mi byla odměnou pochvala taková, že "Honzovky jsou naprosto dokonalé a nic bych na nich neměnil."
Ano, takže i tuto českou klasiku si můžete připravit aniž by trpěla jediná kráva či slepice. 100 % cruelty free. Vyzkoušejte... Ale varuji předem, na druhý den do práce určitě nezbude.

Jinak recept je od mé kamarádky Moničky :-*.

Suroviny:

čtvrtek 24. listopadu 2016

Vegan měkkounké perníčky

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy

Aktualizace 2016:
Jelikož za měsíc už budou Vánoce, tak mám pro milovníky perníčků tento skvělý, osvědčený recept.

Opět posouvám nejúspěšnější recept na perníčky. S tímto receptem pořád pracuji a snažím se ho vylepšit, aby byly dokonalé, měkké, dobroučké ;-). Letos chci zkusit nahradit tuk obyčejným řepkovým olejem, tak pak případně poreferuji, jak se výsledek zadařil ;-). Opravila jsem v receptu náhradu vejce, kde se mi více osvědčila vanilková hraška místo gelu ze lněného semínka. Hraška perníčkům dodá takovou křupavou kůrčičku, která mi dost připomíná konzistencí to, co s perníčky udělá vejce.

Tak když tu máme ty Velikonoce, tak přináším veganský recept na perníčky :-). Tak směle do toho. :-) Pokud se Vám povedou, budu ráda, pokud mi zašlete fotku (email: happy.lenulka@seznam.cz), ráda ji přiložím k receptu.


pátek 18. listopadu 2016

Domácí sušení - recenze

Novinka z nakladatelství Slovart "Domácí sušení" od autorky Michelle Keogh mne naprosto okouzlila. Očekávala jsem opět další knihu do sbírky RAW kuchařek, kde budou jen samé vitariánské recepty, ale moje očekávání bylo překonáno a dostala se mi do rukou kniha, která je naprosto pro všechny. Není tu žádné vyčlenění stylu a nemusíte se tak bát, že by recepty byly přísně vyhraněné. Naopak, na své si přijdou všichni. Bohužel (pro mě) jsou zde recepty i jen pouze vegetariánské a dokonce i masové, ale těch je minimum, spíš jako ukázka toho, co vše se dá doma usušit.

Kniha je krásně zpracovaná. Líbí se mi, že to není o precizním vystylovaném designu, ale naopak fotky jsou krásné, jednoduché, takové domácí. Přijde mi, že se to poslední dobou až přehání a i když jsou některé kuchařky skvosty, tak často mám pocit, že tak dokonalé jídlo se mi nikdy nemůže podařit a tady to vypadá, jakoby bylo jídlo připravené mnou a u mě v kuchyni (jen ty fotografie jsou lepší ;-). A to se mi moc líbí.
Z fotek na mě dýchá domácí atmosféra, čistota, minimalismus.❤

čtvrtek 17. listopadu 2016

Babiččina karobová buchta

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bez palmového oleje
Bez pšenice

Toto je přesně ta obyčejná, nadýchaná a lahodná buchta, kterou najdete u babiček i když je překvapíte neohlášeně v polovině týdne. Taková, kterou doma běžně nepečete, ale k babičce se na ni vždy těšíte. Mně chutí připomíná sušenky. Výborná jen tak ke kávičce či na svačinu. :-)

Suroviny:

pondělí 14. listopadu 2016

Polévková mánie - recenze

Nevím, jak u vás, ale u nás s podzimem přichází i chuť na pořádné, vydatné a horké polévky. Nejraději mám kapustnici (zelňačku), cibulačku, česnečku, čočkovou, květákovou, miso a pórkovou. To jsou klasiky, které se nikdy neomrzí a mohu je vařit stále a stále. Ale někdy prostě přijde den, kdy ráda vyzkouším novou chuť, jiné koření a pak brouzdám po internetu a hledám novinky, které mne zaujmou a pak zkouším páté přes deváté a většinou je výsledek moc chutný.
Proto mě potěšila novinka z nakladatelství Metafora od Kathryn Bruton "Polévková mánie", která obsahuje desítky zajímavých receptů na ten, grunt, jak říkaly už naše babičky :-).
Kuchařka je rozdělena do deseti kapitol, kdy prvních pět je věnováno teorii a zbylých pět praktickým receptům.

čtvrtek 10. listopadu 2016

Rohlíky z kvásku

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bez palmového oleje
Bez sóji 
Bez cukru

Krásný den, dnes mám pro vás další recept na kváskové pečivo - tentokrát na klasické rohlíky. Bílé rohlíky nekupujem už roky, občas si ale koupíme celozrnné, ale přišlo mi, že už to poslední dobou není ono, že je to jen obarvený a ochucený polystyren a narazit na poctivý rohlík je umění. A navíc mě nebaví si v každém novém obchodě pořád vyžádávat složení a zkoumat co je a co není veganské. No Stellince vždy když jsem v Brně kupuji kváskové rohlíky od Staňky Elšíkové, které jsou výborné, ale přeci jen (za kvalitu se platí) celkem drahé - jeden rohlík stojí 12 Kč a když z něj Stella 3/4 hodí pejskovi, tak je to celkem drahá svačina :-D. Tak jsem se rozhodla vyzkoušet upéct kváskové rohlíky doma. Metoda pokus - omyl je má nejoblíbenější :-D a musím říct, že napoprvé se mi povedly opravdu dobré, nadýchané, měkkoučké.

Suroviny:

úterý 8. listopadu 2016

Vánoční prosba

Krásný den, ráda bych udělala pro čtenáře vánoční speciál plný receptů na vánoční veganské dobroty. Ale potřebovala bych vaši pomoc. Máte nějaké osvědčené recepty? Mohli byste se se mnou a ostatními čtenáři podělit? Stačí, když mi zašlete recept s fotkou na email: zdrave-jist@seznam.cz . Pokud máte svůj blog či stránku, ráda u receptu uvedu ;-). Chtěla bych, abychom vytvořili soubor, který bude pro všechny... Ať už jste vyznavači RAW, pečených dobrot, milovníci tropického ovoce nebo českých křížal atd.... Posílejte recepty na cukroví, štědrovečerní jídla, vánočky,.... Budu se moc těšit a děkuji za spolupráci. Klidně prosím tento text sdílejte se svými veganskými přáteli. :-)

neděle 6. listopadu 2016

Perník z kvásku 2

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Bez palmového oleje
Bez cukru
Bez sóji
Intolerance laktózy
Makrobiotické

Mám trošku splín a tak doma experimentuji s kváskem... Došla jsem zas do stádia, kdy jsem se rozhodla absolutně přestat s kupováním pečiva. A jelikož moje holčička miluje pečivo, tak jsem se rozhodla naučit i jiné kváskové kromě chleba, který peču pravidelně. A tak jsem dnes pekla rohlíky a perník. Recept na rohlíky přidám později. Recept na kváskový perník už na blogu je, ale pokud si dobře pamatuji, tak perník byl sice dobrý, ale také byl dost tuhý.
V kuchařce "Makrobiotické nedělní vaření" jsem objevila zajímavý recept a tak jsem se rozhodla vyzkoušet, zda tato verze kváskového perníku bude nadýchanější. I přesto, že výsledný perník není extrémně nadýchaný, jak je u perníku zvykem, tak je vzdušný, vláčný a moc dobrý.

Na perník si připravte (dělala jsem z 1/2 dávky do koláčové formy o průměru 26 cm a perník po upečení má asi 1,5 cm):

sobota 5. listopadu 2016

Kimchi

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Bezlepkové
Intolerance laktózy
Bez sóji
Bez palmového oleje

Nechápu, jak jsme mohli žít bez kimchi. Tato korejská specialita je totiž (podle amerického časopisu Health) jednou z pěti nejzdravějších potravin na světě. Pokud patříte mezi milovníky pikantní a kyselé chuti, tak čtěte dál... Vitamín C se dá přes zimu doplňovat i příjemnějším způsobem než je kysané zelí...
Kimchi obsahuje velké množství vlákniny, vitamínu C, vitaminu K2, selenu, karotenů (prekurzory vitamínu A), vitamínů B1 a B2, železa, vápníku, kyseliny mléčné a probiotických bakterií. Stručně řečeno po konzumaci kimchi vám poděkují vaše střeva a imunita. A dokonce pravidelná konzumace kimchi vede ke snižování cholesterolu v krvi.
Receptů na to pravé kimchi je asi tolik, jako receptů na tu pravou svíčkovou omáčku. Každá korejská rodina má ten "svůj"jediný pravý. Proto jsme si kimchi připravili podle našich chutí...
Doporučuji připravovat kimchi alespoň ze 3 hlávek pekingského zelí, ale poprvé vyzkoušejte jen jednu hlávku. Přeci jen nevíte, zda vás kimchi nadchne, tak jako nás.

Suroviny:

pátek 4. listopadu 2016

Jez hned - tofu - recenze

Další jídla od firmy Jez hned, která jsem ochutnala, byla ta z tofu - Tofu s hráškem v rajčatové omáčce a Tofu v kari omáčce. Opět se jedná o hotovky bez přidaných látek, bezmasé, veganské, bezlepkové.
Předchozí recenzi si můžete přečíst ZDE.

Tofu s hráškem v rajčatové omáčce

Středně pálivé

čtvrtek 3. listopadu 2016

Quiche a koláče - recenze

Dlouho tu nebyla žádná knižní recenze... Dnes pro vás mám typickou francouzskou kuchyni. Quiche a koláče, které jsou nádherné na pohled, ale taky vše, jen ne veganské (i když výjimky v knize jsou :-)).
No ve své předvege době jsem francouzskou kuchyni považovala za jednu z nejlepších a to zejmén kvůli jejich koláčům a dezertům. 

Kuchařku Quiche a koláče vydalo nakladatelství IKAR a musím říct, že je mi velkou inspirací.