Pšenično-žitný kváskový chléb

Léto pomalu, ale jistě končí. Bohužel, či bohudík to nechám na vás. Já zbožňuji všechna roční období - rozkvetlé jaro, horké léto, deštivý podzim i mrazivou zimu. A rovněž miluji i rozdílnost chutí a jídel, které s sebou jednotlivá roční období přinášejí. S nástupem podzimu mě začíná honit mlsná na pečivo, zvlášť na to domácí. A proto si již doma rozmazluji nový, darovaný kvásek.

Něco víc o založení kvásku najdete ZDE. Ideální a bez práce to máte tehdy, pokud máte ve svém okolí někoho, kdo Vám do začátků trošku kvásku daruje.

Než se dostanu k samotnému receptu, ještě pár slov k údržbě kvásku. Měli byste mít z kvásku radost, starat se o něj s láskou, přistupovat k němu jako k živému organismu. Věřte mi, že je to znát. Já si s mým Kváskem i povídám, přes den jej dám i prohřát na okno na sluníčko, udržuji ho v čistotě a ideálních podmínkách. Sama jsem si myslela, že je to nesmysl, ale mýlila jsem se. Dříve jsem se o kvásek nijak zvlášť nestarala a kvásek mi po nějaké době začal uvadat, až nakonec úplně umřel.

Nyní si ho s láskou hýčkám a divili byste se, jak nádherně se mu u nás líbí... :-)



Suroviny:
150g žitné chlebové mouky
450g pšeničné celozrnné mouky
100g žitného kvásku
500 - 700 ml vody
3 lžičky soli
chia semínka
sušená cibule

V míse promíchejte mouky se solí, vodou a kváskem do konzistence řidšího těsta. Nakonec přidejte chia semínka a sušenou cibuli a vlijte do chlebové formy, kterou jste vyložili pečícím papírem (nebo vymazali tukem).
Chléb hojně posypte chia semínkami a nechte kynout zhruba 7 - 8 hodin. Já si chléb připravím ráno než jdu do práce a po návratu z práce upeču.
Po nakynutí pečte při 230°C zhruba 60-80 minut. Doporučuji po 10ti minutách chléb vytahovat a potírat vodou, bude mít lepší a vypečenější kůrku.

Dobrou chuť

Komentáře

Oblíbené příspěvky