Oatgurt aneb "jogurt" z ovesných vloček

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bez pšenice
Bez sóji
Bez cukru
Bez palmového oleje

Veganský jogurt z ovesných vloček?

Můj snídaňový favorit od roku 2016. Nepřeháním. Objevila jsem kdysi na webu Petry (ale originál pochází ze zahraničního webu Earthsprout) úžasnou a dokonalou věc, bez které si již nedokážu představit svůj život - Oatgurt, neboli česky kvašený jogurt z ovesných vloček.

První myšlenka byla, že je to přeci blbost, že to nebude fungovat, ale opak je pravdou. A tak si konečně můžu doma vyrobit rostlinný jogurt za pár korun, který je lehce nakyslý a řekla bych, že mnohem více připomíná klasický jogurt než většina rostlinných jogurtů, které jsem ochutnala (lepší je asi jen Provamel). A na rozdíl od spousty jiných, tak tento ovesný jogurt obsahuje díky fermentačnímu procesu i spousty zdraví prospěšných látek. Díky fermentaci "jogurt" obsahuje více vitamínů skupiny B, dobře stravitelné bílkoviny, probiotika aj. 

Proč fermentovat?

Kvašené potraviny zlepšují stravitelnost potravin, biologickou využitelnost důležitých živin, mají baktericidní účinky a skrze zlepšení funkce tlustého střeva mají i přímý vliv na funkci imunitního systému. Je proto vhodné je pravidelně zařazovat do stravování, nejlépe každý den.
No a teď už k samotné výrobě.

Jak fermentovat?

Na začátek musím zdůraznit to, že se pouštíte do procesu fermentace a v jogurtu bude probíhat mléčné kvašení a proto je NEZBYTNÉ dodržovat zásady hygieny a používat jen ideálně vřelou vodou vypláchnuté čisté sklenice (používám klasickou 0,7 l zavařovačku) a na míchání vždy dokonale omytou dřevěnou či plastovou lžíci. 
A vždy jogurt ve sklenici zakrývejte čistým plátýnkem / kuchyňskou papírovou utěrkou / papírovým nearomatizovaným kapesníkem a gumičkou, tak aby se do něj nedostaly mušky a jiný hmyz.

Suroviny

na zhruba 2 - 3 porce jogurtu si připravte:

1 hrnek ovesných vloček (když použijete RAW vločky, tak máte rázem i RAW jogurt)
1 a 1/3 hrnku převařené vody

Postup

Večer dejte do misky vločky a zalijte vodou. Nechte do rána stát. Nic nezakrývejte.

Ráno směs přelijte do mixéru a rozmixujte na hladkou, hustou kaši.
Kaši přelijte do čisté zavařovací sklenice, přikryjte plátýnkem a nechte stát na kuchyňské lince při pokojové teplotě.

Kaši vždy ráno a večer promíchejte čistou dřevěnou lžící. Postupně ochutnávejte a jakmile vám bude jogurt chuťově nejvíce vyhovovat, uzavřete šroubovacím víčkem a dejte do lednice. Mně nejvíce chutná po dvou dnech a do lednice dávám tedy třetí večer (první večer namáčím, druhý den celý femenruji a třetí den večer ukončuji fermentaci a vkládám do lednice). Následně během 2 dní jogurt spotřebuji a zároveň připravuji novou várku. (Během veder mi jogurt zfermentoval rychleji a do lednice jsem jej dávala již třetí den ráno, proto je důležité jej hlídat).

Jogurt konzumujte tak, jak jste zvyklí - jen tak s ovocem, semínky a třeba datlovým sirupem, nebo například do smoothie, ale výborný je i do moučníků, kde skvěle nahradí jiné rostlinné jogurty. Kdo ochutnal na Veganských hodech rebarborový koláč, tak obsahoval právě tento jogurt.
Oatgurt s konopným semínkem, čokoládou a borůvkami ;-)

Snad jsem to popsala jednoduše a srozumitelně. Není to žádná věda a příprava vám zabere chvilku. Jen je důležité hlídat ČISTOTU a s jogurtem 2 x denně zamíchat a pro skončení procesu fermentace dát jogurt do lednice.

Pokud budete jogurt zkoušet, pište do komentářů, jak vám chutnal a jak jste jej využili. Budu ráda, když komentáře budou sloužit jako zdroj rad a tipů.



Krásný den

Vaše Lenča

zdroj:
Materiály ke kurzu Poradce pro výživu a suplementaci (www.kurzyatac.cz)

Komentáře

  1. Paráda, děkuju za recept. Hned to jdu vyzkoušet :)

    OdpovědětVymazat
  2. Chci jen podotknout, že já jsem OATGHURT viděla na nejednom zahraničním foodblogu a že na českém webu není jen na ethic.cz, ale i např. na webu E. Francové s mnoha komentáři týkající se výroby a servírování...https://kucharkazesvatojanu.blogspot.cz/2016/05/ovesny-jogurt.html
    Jak jsem již na výše zmíněném webu psala, nesmí se rozhodně podcenit vyvaření všeho nádobí a náčiní, s kterým budete pracovat, jinak hrozí, že se pokus nevydaří a budete zbytečně zklamáni...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. opravuji na žádost Moniky - jedná se o blog ethic-blog.cz, který je mmj uveden i v článku. Jinak s tou čistotou souhlasím, i jsem ve článku zdůrazňovala nezbytnost dodržování hygieny a použití sterilních sklenic ;-). Krásný den

      Vymazat
  3. Ještě jsem zapomněla doplnit, že já sklenici zakrývám potravinářskou fólií a funguje to super ;-) Mně osobně nádherně prokvasí za dva dny, pak sklenici zavřu víčkem a dám do lednice...

    OdpovědětVymazat
  4. Leni, tedy s tím jogurtem výborný nápad. Přes víkend vyzkouším. A jestli můžu mít ještě dotaz. Sháním reference o různých kurzech. Ty máš s tímto nějaké zkušenosti. Díky za info.

    OdpovědětVymazat
  5. Tak má zkušenost. Vše jsem udělala dle rad.Cca po dvou dnech venku když jsem ochutnala, mi to prislo, že už je to takové,no, chysené,nakváslè...nic extra.Dala jsem to do lednice.Po 2 dnech jsem si vzpomněla... Přidala jsem banán,trochu jahod a třešně.No a stal se ZÁZRAK :-D to je neuvěřitelná ňamina

    OdpovědětVymazat
  6. Zkusila jsem část ovsa nahradit pohankovou lámankou a funguje i chutná to skvěle ;-) Jen doporučuji dát méně vody, nechat směs hustou, neb při kvašení to zřídne víc než samotné ovesné vločky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jéé tak to ráda čtu. já zkoušela samotnou pohanku a nevím kde se stala chyba, ale bylo to děsně hnusné a celé jsem to vylila.... :-(

      Vymazat
  7. Jirka
    Svůj první pokus jsem úspěšně dokončil včera. Použil jsem recept z kuchařky ze Svatojánu, napůl oves napůl vločky, snažil jsem se dodržovat čistotu, sklenici jsem zakryl potravinářskou fólií, promíchával pouze jednou denně, kvasil téměř 4 dny při teplotě asi 20 stupňů. Neochucený není tento jogurt příliš dobrý, ale jako základ pro vylepšení v něm vidím slušný potenciál a určitě budu s kvašením ovsa dále experimentovat. A ta pohanka mě taky láká. O kvašení ovsa a pokrmů z něj podrobně píše také Zuzka na: http://zkvaseno.blogspot.cz/2014/10/oves.html

    OdpovědětVymazat
  8. Ja sa púšťam do nových receptov, hľadám nové nápady pri zdravom varení a o tomto som ešte nepočula... Určite vyskúšam. Priateľ bude zase len krútiť hlavou, čo som si to zas vymyslela a prečo si nemôžem kúpiť normálny jogurt :D..ale znie a vyzerá to fantasticky. Hneď večer sa do toho pustím :) Som zvedavá.. Inak mám otázočku. Aké sladidlá používaš ty konkrétne? Med, stévia, agávový sirup,..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ahoj, nejvíce používám datlový sirup. Když peču buchtu pro přátele/rodinu, dávám třtinový cukr nebo panellu, ale v menším množství než bývá v receptech

      Vymazat
  9. Práve som si narobila druhú dávku už do 1l pohára. Tento vynález je úplne skvelý a veľmi nám chutil. Teraz v sezóne som si len nazbierala domáce maliny, čučoriedky, ríbezle krátko podusila s ďatlovým sirupom na panvičke a "spodok jogurtu" bol na svete.
    Ešter raz vďaka!!! :)

    OdpovědětVymazat
  10. zdravim. ako spoznam ci je vysledok dobry alebo som nieco pokazila je to pokazeny? :D snazila som sa dodrzat vsetko v recepte s dorazom na cistotu a po dvoch dnoch to sice ako jogurt vyzera, ale nevonia to moc vabne.. ma to tak byt? az tak hrozne to nesmrdi, aby som si bola ista ze je to na vyhodenie a chutovo je to take.. vskutku zvlastne. vie mi niekto prosim zhruba opisat ako velmi sa to vonou a chutou podoba na bezny jogurt? alebo poradit akym sposobom rozlisim ci je to jedle? alebo iba vyskusat a odstopovat ako rychlo bude treba ist na zachod? :D
    dik

    Sona

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Krásný den, Soni.
      Mám zrovna oatgurt v lednici, tak píšu co a jak :-). Když k jogurtu čichnu, tak nevoní nějak vábně, ale jakmile s ním zamíchám, tak voní lehce nakysle (ale v dobrém slova smyslu) v kombinaci s ovesnou kaší. Po zamíchání mi to voní hezky. A co se týká chuti, tak mi přijde, že se to podobá jogurtu, ale přeci jen jsem jogurt už aspoň 2 roky nejedla. Každopádně chuť je podle mě něco mezi kaší a jogurtem, lehce perlí a je tam dominantní ta nakyslá chuť. Pokud ti přijde, že to vyloženě nesmrdí, tak lžičku ochutnej. Ono v létě v teple jsou někdy 2 dny dost a jogurt je pak hodně silný.... Pokud nejsi na takováto jídla zvyklá, doporučuji postupovat tak, že poprvé si jen namočíš vločky, ráno rozmixuješ a sníš.... tam ještě není skoro cítit nic kromě vloček. Podruhé necháš rozmixované vločky pár hodin stát a pak sníš a postupně prodlužuješ čas až si vyladíš ten pravý stupeň, kdy ti to bude chutnat.... Já si oatgurt dělám minimálně 1x týdně už zhruba půl roku a ještě se mi nestalo, že bych ho musela vyhodit.... dávala jsem ochutnávat několika lidem a řekla bych, že 6 (z cca 10) lidí bylo oatgurtem nadšeno, že to fakt chutná jako jogurt a 4 (z cca 10) to nechutnalo. Myslím si, že je to jako se vším a každá věc má své favority i odpůrce, ale to je patrné i ze zdejších komentářů. Každopádně nám doma chutná, i 14 měsíční holčičce ;-) Krásný víkend

      Vymazat
    2. ahoj, dakujem za podrobnu odpoved. =)
      chutilo to zhruba tak ako si opisala, nebolo to ale velmi prijemne, ja som so polovicu zamiesala do vlociek s vela ribezlami a dalsimi vecickami co prekryli tu chut a na druhy den som zvysok dala do lievancov, tam tu chut bolo zlahka citit ale celkovo boli super, aj konzistencne.
      zaludok sa nestazoval takze asi to bolo v pohode. nabuduce to teda asi skusim tak, ako si napisala, ze to necham stat trochu kratsie a uvidim ci mi to bude chutit lepsie.
      ja som dost velky experimentator a mam rada alternativne veci, takze urcite tomu dam este sancu, jogurty nejem a niekedy mi aj k ranajkam chybaju, takze nieco taketo by sa mi miesto nich velmi pacilo =)

      este raz dik za odpoved a maj pekny den.

      Sona

      Vymazat
  11. Prosím nešlo by toto udělat z vloček s rostlinným mlikem?kupovaným? Ze by se nemuselo převařovat?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. myslím, že by to s rostlinným mlékem mohlo fungovat... jen mi to přijde zbytečné, když to jde z obyčejné vody ;-)

      Vymazat
  12. Zkoušela jsi to z ovsa bezplucheho?stát,ráno rozmixovat a kvasit jako na blogu ethic..bojím.se aby to nebylo skrobnate,je to vlastně pro kvašená kollathova snídaně;)ale přijde mi škoda to dělat z mrtvých vloček,na druhou stranu,oves bezpluchy je třeba dlouze vařit aby byl stravitelny.co kdybych tam hodila prášek z pro biotické kapsle?je to zbytecne nebo to bude mít víc jogurtovou nakyslost?ta mi šílené chybí...a jinak,zakrývat potravin fólií ne vlhkou uterkou?pod fólií se udělá lepší teplo?díky;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ahoj z ovsa to jde úplně krásně taky, jen to kvasí o den déle. kyselé je to dost, kapsli jsem nezkoušela. utěrku dávám, aby to dýchalo, stejně tak na kvásek apod. nemám ráda plasty. Krásný den

      Vymazat

Okomentovat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den

Oblíbené příspěvky