Veganské otázky

1) Jak dlouho už jsi veganka?
Vegankou jsem od 1. dubna 2015, předtím jsem byla přes 3 roky vegetariánkou.

2) Co tě vedlo k tomu přejít na veganství? Zdravotní důvody nebo něco jiného?
Zejména etické důvody, přijde mi opravdu hrozné, jak všichni přivírají oči před tím, jaké utrpení se skrývá za masným, mléčným a vaječným průmyslem. Jakmile jsem narazila na přednášky Garyho, nemohla jsem pokračovat jen ve vegetariánství, když mléčný průmysl je snad ještě horší než ten masný. To, že je moje rozhodnutí správné mi došlo chvíli po porodu, kdy jsem držela svou dceru v náručí. Nedokázala bych již kvůli své chuti být za tím, že nějaké matce je násilně odebrán potomek a to co patří teleti je jí násilně bráno a prodáváno lidem. 

3) Pocítila jsi po přechodu na veganství nějaké zvláštní účinky?

Nárůst energie. Občas nechápu, jak mohu vše zvládat. Kojení, běhání, péče o domácnost, práce,... Někdy je toho příliš. Pamatuji se, že předtím jsem byla často unavená a bez chuti do života. Nyní si často po 12 - 15 km běhání ještě poskakuji po domě a mám radost ze života. 

4) Co pro tebe znamená pojem veganství? 
Veganství pro mě znamená život, správnou volbu, snahu o minimalizaci utrpení,. Veganství je pro mě tím nejekologičtějším pro planetu a nekončí tím, že nejím živočišné produkty, ale souvisí i s dalším přemýšlením nad mými rozhodnutími. Např. snažím se jíst co nejvíce sezónně a lokálně, minimalizuji odpad, třídím odpad, kupuji netestovanou kosmetiku a drogerii, vyrábím si spoustu drogerie doma, pěstuji si vlastní zeleninu a ovoce, auto využívat co nejméně, šetřit elektřinou i vodou,....

5) Kde bereš bílkoviny / vápník / železo ?
Bílkoviny jsou ve všem. Abych měla plnohodnotné zastoupení bílkovin, kombinuji obiloviny s luštěninami. Vápník získávám z květáku, brkolice, máku, sezamu, mandlí, ořechů, ... Železo z listové zeleniny, melasy, luštěnin,... Pokud si člověk načte alespoň minimum o výživě, nemá problém s doplňováním živin. Myslím si, že vegani mají mnohem lepší přehled o svém jídelníčku než nevegani v mém okolí. 

6) A to jako nejíš ani ryby, vajíčka, šunku, sýr ?
Rostou snad ryby, vajíčka, šunka či sýr na stromech? 

7) Jaké je tvoje nejoblíbenější veganské jídlo / sladkost? 
Momentálně ujíždím na indické kuchyni. Mezi nejoblíbenější jídla patří Saag aloo a sladkost aktuálně asi Datlové flapjacky



8) Jaký názor máš na RAW stravování, bezlepkové stravování ? 
RAW stravování - každému jen prospěje vyšší konzumace tepelně neupravené stravy. Já osobně bych v zimě bez teplé polévky, vařených obilovin a luštěnin asi umřela zimou :-). Na RAW stravě mi vadí (pro Českou republiku) nadužívání tropického a subtropického ovoce a zeleniny. Nemyslím si, že je to příliš ekologické jíst denně 6 - 10 banánů a prokládat to kokosovým mlékem, avokády,... Bohužel lokálních receptů moc není a být jen na tom co ve střední Evropě vypěstujeme je v zimě nedostačující, neříkám, že to nejde, ale chce to hodně úsilí. Proto si myslím, že je lepší být na RAW přes sezonu a v zimě doplnit stravu i vařenými jídly. Ale to je jen můj názor :-).
Bezlepkové stravování. Osobně se snažím jíst bez pšenice a většina jídel, která připravuji jsou bezlepková a čím dál více se stravuji bezlepkově. Ale nemyslím si, že pokud člověk nemá celiakii, tak nevidím důvod proč si lepek zcela odpírat. Spíš bych apelovala na používání celých zrn a výrobků z nich. Takový hrách a kroupy patří k těm nejvýživnějším pokrmům ve veg stravování, patří mezi potraviny s ideálním poměrem aminokyselin. 

9) Jak si dokážeš, když sportuješ a kojíš, doplňovat všechny živiny?
Jednoduše. Jím pestře, zdravě a hodně. :-D Když běhám, tak klidně i 6x za den fakt vydatné jídlo.

10) Je veganství dražší než běžné stravování?
Za předpokladu, že vařím zdravě vegansky a ze základních surovin, tak je veganství o dost levnější než běžné stravování. Pokud budu kupovat jen polotovary, sladkosti, exotické věci,... tak může být dražší než běžné stravování, ale pokud se stravujete běžně a kupujete polotovary, sladkosti, exotické věci,... tak to bude asi stejně drahé, ne? 

11) Jaký názor máš na BIO produkty, není to jen nafouknutá bublina? 
Bio upřednostňuji před nebio. Nemyslím si, že by to byla jen nafouknutá bublina. Když se něco dělá v menším měřítku, kvalitněji a poctivěji, tak to prostě nemůže stát stejně jako velkoprodukce. Nejraději mám domácí a snažím se pěstovat svou zeleninu, ovoce nebo sbírat divoké byliny atd. Ona příroda, i když nemáte zahrádku, vám toho nabídne spousty - medvědí česnek, pampelišky, smrkové výhonky, bršlici, ...
Letos jsem zasadila cuketu, dýni, cibuli, česnek, jahody, ředkvičky, mangold, mrkev, červenou řepu, rukolu a ještě budu sázet okurky, fazolky, růžičkovou kapustu, černou ředkev, brambory, chilli papričky. Na zahradě máme jabloně, hrušně, nektarinku (ta bohužel letos pomrzla), třešně, arónii, moruši. No doufám, že přes léto budem žít z domácích zásob :-).

12) Jak se stavíš k veganství ohledně dětí?
Mám roční dceru, veganku. O stravování jsem toho před těhotenstvím načetla spousty a nemám pochyby o tom, že správně sestavená zdravá veganská strava je vhodná pro jakoukoliv věkovou populaci, včetně dětí. Nehledě na to, že to co jí moje dcera je v porovnáním s tím co jí děti v mém okolí mnohem zdravější. 

13) Jde změnit životní styl z masožravce na vegana během dne?
Určitě jde, ale mě ta cesta "otvírání očí" trvala přes 6 let, kdy jsem se přes zdravou stravu a postupné omezování konzumace masa stala vegetariánkou a následně vegankou. Přikládám to k tomu, že jsem asi nebyla ještě tak vyspělá, abych se dokázala změnit okamžitě. Obdivuji lidi, kteří to zvládli. 

14) Dá se na veganské stravě hubnout / přibírat? Jak? 
Hubnout i přibrat. :-) Hlavně zdravou cestou! Když chcete přibrat neřešit to fast foodem, ale správně sestaveným jídelníčkem. A hubnout taky. Pozitivum na zdravé veganské stravě je to, že obsahuje mnohem méně tuků, skoro žádné nasycené a tak při přechodu na veganství nejspíš několik kg tuku shodíte bez práce. 

15) Jak to máš s testovanou kosmetikou?
Snažím se nekupovat testovanou kosmetiku. Ale já celkově moc kosmetiku nepoužívám, takže si vystačím s řasenkou z Alverde a jsem spokojená. 

16) Řešíš nějak i palmový olej? 
Ano, vědomě jej nekupuji, čtu složení. Občas se stane, že omylem něco s palmovým olejem koupím. V takovém případě potravinu sním a příště si dávám větší pozor. 

17) Je podle tebe výhodnější produkty vyrábět, nebo nakupovat?
Jak co. Zajisté domácí je vždycky lepší, ale někdy je potřeba udělat kompromis mezi časovou náročností a financemi. Třeba pečivo přes zimu peču domácí, ale v létě jej tak často nejíme a nechce se mi zapínat trouba, tak to řeším kupovaným kváskovým chlebem. Ale třeba hummus, ořechová másla, mléka a další se snažím připravovat výhradně doma. 

18) Jak se k tvému veganství staví tvůj manžel, rodina, přátelé?
Manžel je rovněž vegan. Rodina je masožroutská, ale například bratr nás podporuje a už mu i chutná moje jídlo. Moji rodiče mě asi nikdy podporovat nebudou. Přátel mám již spoustu mezi vegany a tak se stýkám hlavně s nimi. Ti, kteří nedokáží respektovat naše rozhodnutí a zesměšňují veganství, s těmi jsem se přestala stýkat. Ale většina to respektuje. 

19) Kolik lidí kvůli tobě změnilo svůj životní styl?
Co vím, tak minimálně tři moji blízcí přátelé přešli z běžné stravy na veganskou. Z toho kamarádka Iveta ze dne na den, za co ji obdivuji! Jinak velké množství lidí přešlo například jen na vege stravu nebo omezilo maso. Často mi na email chodí příběhy a dotazy lidí, kteří se chtějí stát vegany. Ale přesné počty neznám. 

20) Dokázala by ses navrátit zpět z vegan stravy na masožravce?
Ne. 


Komentáře

  1. Krásné řečeno, velká inspirace!! A moc se mí líbí odpověď u otázky číslo 6, už vím co řeknu, až bude zase někdo rýpat.. jak jednoduché a výstižné O:-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den

Oblíbené příspěvky