Organizace (nejen) kuchyně

Bez organizace by to u nás doma nešlo

S přibývajícími roky je pro mě naprosto nezbytné mít ve věcech řád, organizaci. Sice se stále učím a u nás doma byste to mnohdy těžko poznali, ale nesnáším chaos v domově. 

Když se bavíme o kuchyni (jídelně a špajzu), tak je pár věcí, které bych s vámi ráda sdílela, protože se mi osvědčili a ulehčili mi život. 

Spíž jako základ kuchyně

Začněme spížkou. 



V dnešních dobách, kdy se nové domky staví téměř bez sklepů (a není se čemu divit při dnešních cenách), ale skladovat potraviny někde musíme. Ideálně odděleně, v chladu, suchu a temnu. Pokud máte možnost, volte vždy bydlení, kde je k dispozici spížka jako oddělená menší místnost. V bytě jsem na spížku prostor neměla a tak jsem si ji vytvořila z vestavěné skříně v chodbě, která přímo sousedila s odvětráváním, takže se v ní neustále měnil vzduch a jídlo mi vydrželo dostatečně dlouho, než jsem je spotřebovala. 

Nyní v domku mám spížku jako malou místnůstku sousedící s kuchyní, kde jsem si nechala udělat na míru od místního truhláře policový systém po všech třech stěnách až ke stropu. Musím za sebe říct, že to bylo jedno z nejlepších rozhodnutí. Nákup vždy přinesu, přehledně vyskládám a mám čistou kuchyň. 

Spížku jsem si rozdělila na 3 zóny, kdy jedna zóna patří zavařeninám, sirupům, konzervovaným potravinám, plechovkám, druhá zóna patří obilovinám, luštěninám, semínkám, ořechům. Ve třetí zóně mám věci na pečení (mouky, sladidla, kakao, aj.), snídaňové věci (to co aktuálně nejvíce snídáme (vločky, rostlinná mléka, sirup, lyofilizované ovoce, mysli) včetně chlebníku a v poslední části mám krabici na prázdné zavařovací sklenice, které si schovávám na další sezónu.

Vyplatilo se mi pro každý okruh surovin mít vlastní box - na luštěniny, na semínka, ořechy, obiloviny, na snídani, na pečení,... Boxíky jsem vybírala TADY a zvolila jsem klasické dřevěné, podle rozměrů svých polic, tak abych co nejvíce využila prostor. 

Kuchyň

V kuchyni mi z potravin zůstaly chlazené věci v lednici, čaje, kávy a kávoviny a pak také koření a dekorační a malé věci na pečení. Kromě toho mám v kuchyni svůj prostor i na lékárničku.

Lednice

V lednici se mi rovněž osvědčil zónový a krabičkový systém. Zde jsem naopak vybírala z plastových, hladkých boxíků, které se snadno desinfikují a vymývají. Opět jsem rozměry volila tak, aby se mi vešly dva vedle sebe do poličky. Celkem jich v lednici mám 6. Doporučuji volit boxíky nižší.
My máme lednici přizpůsobenou dětem, tak v jejich dosahu máme 2 boxíky, kde mají věci na přípravu rychlých svačin. V jednom boxíku najdou vždy rostlinné sýry, salámy, paštiky, pomazánky, rostlinné máslo. V druhém boxíku jsou zase sladké věci jako jsou oblíbené marmelády, rostlinná mléka, oříšková másla a rostlinné jogurty. 
V dalším patře mám věci určené k rychlé spotřebě jako například načaté zavařeniny, kečup, hořčici, boxíky s obědem z předešlého dne apod. A zeleninu, která potřebuje být v chladu (rozkrojenou cuketu, dýni, nakrájenou papriku).
V nejvyšším patře mám v jednom boxíku dochucovadla a ve druhém trvanlivější věci, které nemusím spotřebovat do několika dní. 
Ve dvířkách lednice mám výživové doplňky (B12, vit. D), načaté sirupy (jedlový, smrkový).

Skříňka na kávu, čaj

Kávu, čaj, sušené mléko do čaje, pytlíky cukru pro návštěvu mám v samostatné skříňce. Jelikož kupujeme hlavně čaje sypané, opět se mi vyplatilo je mít naskládané v jedné krabici. Kávu, aktuální čaj i sušenky ke kávě mám pak samostatně v plechových dózách, které jsem si koupila pro radost. 

Zásuvka na koření a zásuvka na pomůcky k pečení

Samostatně mám i nízkou zásuvku ve které mám jen kořenky. Tuto zásuvku jsem si při nákupu kuchyně navrhla tak, že je přímo pod varnou deskou a za mě je to nejlepší, co mě mohlo napadnout. Když vařím, koření mám neustále po ruce. Zvolila jsem na ně malé skleničky s popiskem. Výhodou je, že koření vidím okem, tak se rychle orientuji. 
Aktuálně po 12 letech vybírám kořenky nové, protože moje staré měly plastové stříbrné vršky, které mi letos začaly praskat a loupat se. Kdybyste měli typ, jak spotřebovat skleničky od kořenek bez vršků, napište mi do komentářů, nerada vyhazuji věci a z těchto vy se toho dalo mnoho vytvořit. 

Pod kořením mám větší zásuvku, kde mám v jednom větším boxu dekorační věci na pečení (gelové barvy, dekorační kuličky, sypání, fixy), ve druhém boxu mám malé pytlíčky s kypřícím práškem, vanilkovým cukrem, jedlou sodou, kyselinou citronovou, ale také pudingy, agar a další pomocníky. Kromě toho tu mám ještě uložené zásoby soli, nenačaté pytlíky koření a další. 
Výhodou zásuvek je, že mám o všem přehled. 

Lékárnička



Lékárničce jsem vyhradila jednu vrchní skříňku v kuchyni, kam nedosáhnou děti. 
"Nebezpečné" léky (chemické, na předpis, od bolesti aj.) mám v nejvyšším patře v uzamykatelném boxíku. Přírodní léky, homeopatika, tkáňové soli, tinktury z bylin a produkty z makrobiotiky mám rovněž uložené v samostatném boxu, ale bez uzamčení. 
Poslední boxík slouží k obvazovému materiálu, náplastem, nůžkám. 
Rovněž v lékárničce mám i cestovní lékárničku, kterou vozím s sebou na cesty. 

Závěr

Při organizaci nejen kuchyně, ale celého domu jsem mnohdy trávila celé dny v obchodech nebo na eshopech než jsem našla ten TOP výrobek, který by mi pasoval domů, proto mě velmi potěšilo, když jsem zjistila, že vyhledávač FAVI neslouží jen na vyhledávání nábytku, ale právě tam mohu na jednom místě procházet právě třeba organizéry do kuchyně, organizéry do lednice či skladování potravin
A teď jako horký tip jsem objevila kategorii svačinové boxy, což se nám, rodičům školkáčků a školáčků na konci prázdnin hodí, že? 

Fotky Pixabay.com
Článek vznikl ve spolupráci s vyhledávačem FAVI

Komentáře

Oblíbené příspěvky