Náhražky cukru a sladivost

Už několikrát jsem se setkala s otázkou v jakém poměru nahradit v receptu cukr, když jej chci ozdravit a osladit něčím zdravějším.

Pro ty z Vás, kteří v tomto nemáte jasno jsem připravila tento pidi článek.

Budu vycházet z vlastních zkušeností a z informací co jsem našla různě po internetu. Srovnání bude vždy ke klasickému bílému řepnému cukru. Uvádím pouze ty sladidla, se kterými mám přímou zkušenost! Sladidel je mnohem více druhů.

1. Třtinový cukr
Sladivostí je skoro nastejno, uvádí se 1:1, ale já osobně jsem spíše pro vyšší sladivost třtinového cukru. Podle mého 0,9 (T): 1. Do těsta ho můžete přidat bez obav. Čím je třtinový cukr tmavší (s vyšším podílem melasy), tím mi přijde jeho chuť medovější.
Cena: 30Kč / 500g

2. Javorový sirup
Sladivost javorového sirupu je vyšší. Podle mých zkušeností tak 2:1. Na co si člověk musí dát pozor je to, že javorový sirup má výraznou chuť, proto se nehodí všude! Také pokud do těsta dáte javorový sirup, tak se hodí přidat více sypkých surovin, protože přidáním javorového sirupu těsto lehce zřídne.
Na buchty plně postačí Grade C, na slazení kaší či přímé použití zvolte nejvyšší kvalitu Grade A.
Cena: 150 Kč / 250 ml 

3. Rapadura
O rapaduře a sladivosti jsem moc informací nenašla. Jelikož se jedná o sušenou třtinovou šťávu, měla by sladivost být podobná, ale to mi vůbec nepřijde. Z vlastních pokusů bych si troufla tvrdit tak 1,5 (R) : 1. Má výraznou chuť a výborně se hodí do chuťově výrazných, kořeněných buchet. V receptech chutná po medu. Nedoporučuji do světkých těst, protože přidáním rapadury těsto ztmavne.
Doporučuji! Moje asi nejoblíbenější sladidlo!
Cena: 45 Kč / 500g

4. Agáve sirup
Sladivost je asi 2:1. Agáve sirup je vhodný všude tam, kde chcete nahradit cukr, ale nechcete žádnou specifickou chuť. Má neutrální chuť. Ale zase, stejně jako u javorového sirupu, ředí těsto, takže na to myslete a přidejte více sypkých surovin.
Cena: 90 Kč / 500g

5. Datlový sirup
Sladivost asi 2,5 : 1. Je výrazný. Hodí se do sušenek, buchet a všude tam, kde by Vám nevadila příchuť datlí. Zase pozor na ředění těsta.
Cena: 40 Kč / 350g

6. Stévie
Sladivost asi 20 peciček stévie = 80 - 100g cukru. Stévie má specifickou chuť a nemusí všem chutnat. V buchtách s ní moc velkou zkušenost nemám, ale vzhledem k tomu, že pecičky nic neváží, tak je nutno s tím při přípravě těst počítat a sypké suroviny nějak nahradit! Já zatím používám spíše do pudingů, marmelád, náplní apod. přímo do těst jsem stévii použila jen párkrát a nemám to zatím vychytané.
Cena: 80Kč / 200 peciček

Komentáře

  1. Dnes som si chcela kúpiť ďatlový sirup - vypredaný :( Trstinový používam viac druhov, najviac mi chutí muscovado, je mňamkový :-))) Agáve milujem a používam ho miesto medu (dcéra je vegánka). Rapaduru príležitostne vyskúšam :)

    OdpovědětVymazat
  2. Rapaduru jsem ještě nikdy neměla, to teda musím vyzkoušet. Minulý týden jsem si koupila stévii v prášku, s tou chci začít experimentovat, nemáš nějakou zkušenost?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. stévii jsem nezařazovala schválně, protože je dost chuťově specifická. I se s ní jinak pracuje, ale máš pravdu, vepíšu ji taky.... rapadura je skvělá....

      Vymazat
  3. O rapadure jsem jeste neslysela, dekuju za tip! Kde ji sezenu, normalne ve zdrave vyzive?
    Ja si takhle oblibila palmovy cukr:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. rapadura ano ve zdravé výživě. když ji nemají, tak většinou rádi objednají...

      Vymazat
  4. Zdravá výživa je bezvadná, poslední dobou jsem do ní úplně blázen,.. i do zdravého spánku...

    OdpovědětVymazat
  5. Chtěla jsem se zeptat,, psala jste, že jste stévii dávala do marmelád. Funguje stejně jako cukr jako konzervant ? :)

    OdpovědětVymazat
  6. Stévia nemá konzervačné účinky.

    OdpovědětVymazat
  7. Zajímavý článek :-), jelikož jsem diabetik, nemám moc na výběr, stévie je ale super věc, teď sladím sladidlem SlaDIA, které právě stévii obsahuje a úplně mě nadchlo, jako jedna z mála nemá takovou tu typickou pachuť, fakt super.

    OdpovědětVymazat
  8. Dobrý den,
    jako náhražku jde použít i maltitol - má sladivost téměř stejnou jako cukr, ale zároveň má méně sacharidů, tudíž i méně kalorií a také nízký glykemický index. Kdo se o něm chce něco dozvědět, najde info tady http://www.maltitol.cz

    OdpovědětVymazat
  9. Tak ten datlový sirup nemá až tak výraznou chuť, takže se dá použít vcelku všude jako náhrada za cukr. Já teď kupovala v Penny (tu) a použila jako přeliv na palačinky ~;)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den

Oblíbené příspěvky