Vegan měkoučké žitné perníčky

Měkoučké žitné perníčky nejen na Vánoce

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy
Bez mléka
Bez vajec

Nejměkčí perníčky všech dob

Tento recept jsem objevila zcela náhodou - ochutnala jsem perníčky u jedné známé - a byla jsem ohromena! Výborné, chuťově dokonalé a měkounké perníčky, které by mě ani nenapadly, že jsou zdravější. 
Recept jsem si upravila do veganské verze a peču je okolo 8 let. A to i na školkové slavnosti jako je svatý Martin či Mikuláš a věřte, že děti jsou ti nejtvrdší kritici, co se týče jídla. 
Podle mého názoru se jedná o nejlepší perníčky, jaké jsem kdy jedla a to věřte, že jsem jich zkoušela už několik desítek druhů ;)

Suroviny 

(zhruba 2 plechy perníčků)
800 g žitné celozrnné mouky (doporučuji Bioharmonie)
4 lžíce vanilkové Hrašky (plus 8 lžic vody, udělat kašičku a vmíchat)
8 lžic javorového sirupu (nebo jiného oblíbeného sirupu, např. rýžového, čekankového)
240 g třtinového cukru (můžete nahradit panellou, je důležité zachovat kombinaci tekutého a sypkého sladidla)
240 g rostlinného tuku (Bio Alsan, kokosový olej)
1 lžíce perníkového koření (osobně mám nejraději od Žanety ze Sladké vanilky, která směsi míchá sama a jsou krásně vánočně vyladěné ;-))
1 lžíce jedlé sody
1 lžička mleté vanilky
kůra a šťáva z 1 citronu
100 g mletých ořechů (výborné jsou buď vlašské nebo lískové)
(můžete přidat trošku kakaa)

Postup

Ze všech surovin vypracujte těsto, které nechejte do druhého dne odpočívat na lince, aby se dobře promnuly chutě koření. 
Poté stačí vyválet na lehce pomoučněném vále, vykrájet a péct na pečícím papírem vyloženém plechu.
Doporučuji  před pečením potřít rostlinným mlékem s kapkou sirupu, perníčky jsou pak krásně lesklé.
Peču při 180 °C dozlatova. Nepřepečte! Opravdu jakmile začnou zlátnout, tak ven z trouby!
Perníčky jsou ihned měkké a výborné!

Jak ozdobit perníčky?

"Bílková" poleva

Prosátý moučkový cukr, citronová šťáva, trošku kukuřičného škrobu. 
Množství dávám intuitivně. Většinou na 100g cukru dám půl lžičky škrobu a šťávu pomaličku postupně přidávám. 
Šlehám šlehačem dokud není poleva akorát hustá a na pohled jemná, nesmí být vidět kousky cukru. Trvá to tak 5 - 8 minut, ručně tak 15 minut.

Rumová poleva

100 g mletého cukru, 1 lžička rumu a po kapkách horké vody. Vymíchat do zhoustnutí. Poleva musí být bílá, lesklá a nesmí křupat. 

Královská poleva

Můj objev posledních 2 let, sice to není nic zdravého, ale pokud chcete něco, čím perfektně nazdobíte perníčky, stojí to za to. Pozor, velké množství královských polev obsahuje bílek, já kupuji tuto Royal Icing. Poleva je v prášku a stačí ji vyšlehat s vodou. Tekutost polevy regulujete přidáním vody. Základní rozpis podle výrobce je hodně hustá, dávám o kapku vody více. 

Plněné perníčky podle babičky Evy

Tyto perníčky mám asi nejraději. Babička upeče perníčky nejčastěji kulatého tvaru a slepuje je náplní připravenou z povidel, rozdrcených kousků cukroví (takové ty zlámané, nepovedené kousky), marmelády, mletých oříšků a rumu, hodně rumu :-D. Po slepení nechá perníčky s polevou do dalšího dne ztuhnout. Pak je namáčí do čokoládové polevy a zdobí buď sypáním, kousky sušeného ovoce, kokosem, sekanými ořechy aj. Je to dokonalost. 
Doporučuji si udělat perníky ze dvou dávek, perníčky naplnit, ozdobit a zamrazit si po částech do mrazáku. 

A už máte můj vánoční ebook Veganské Vánoce od A do Z, kde najdete přes 50 receptů na tradiční Vánoce? Napište si o něj na zdrave-jist@seznam.cz a za 269 Kč je Váš. Moc děkuji za podporu mé tvorby. 



Komentáře

  1. vypadá to krásně, moc ráda bych to zkusila, ale bohužel tu zrovna nemám všechny ingredience a jsem tak trochu nemocná, to mě štve :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tak až se uzdravíte, tak si můžete upéct povelikonoční perníčky :-) Přeji, ať jste brzy fit :-) Lenča

      Vymazat
  2. Krásný! Asi se do nich taky pustím, perníčky miluju. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Čím nahradit sušenou třtinovou šťávu, když ji nemohu (ani cukr)? Děkuji moc. Vypadají skvěle :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. nahradila bych asi např. rýžovým sirupem, ale jelikož jde pak o tekutinu, tak bude potřeba asi přidat trošku mouky. Těsto by mělo být nelepivé a hladké :-)

      Vymazat
  4. Ahoj, myslíš, že by šlo místo Alsanu použít sezamový olej?:) Díky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Krásný den,
      sezamový olej se mi při pečení cukroví moc neosvědčil, protože dost přebíjel chuť. SPíš bych použila řepkový / rýžový / slunečnicový nebo jiný neutrální olej. Ale je potřeba případně upravit množství mouky vzhledem k tomu, že alsan je ztužený tuk a olej je tekutý... :-) takže bude asi potřeba více mouky :-)

      Vymazat
  5. Zdravím :) zaujala mne vegan poleva, mohla by fungovat panela místo cukru? Právě zadělávám těsto a jsem fakt zvědavá na výsledek!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tak to netuším.... mohla by, ale nevím zda je tak jemná jako moučka... možná bych ji ještě prohnala mixérem ;-).. vyzkoušejte a dejte pak vědět...

      Vymazat
  6. Dnes jsem podle vašeho receptu pekla perníčky. Jsou moc dobré 🙂

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den

Oblíbené příspěvky