Pečeme z kvásku - recenze

Dnes mám pro vás recenzi výjimečné kuchařky, kterou řadím k těm informačně nejvíce přínosným v mé sbírce, Pečeme z kvásku od české autorky Lenky Žák, známé spíše pod přezdívkou Biolenka.
Kniha, jež je celá zasvěcena kváskovému pečení, je zřejmě tím nejucelenějším počinem, který o kvásku na českém trhu najdete. Nečekejte desítky receptů, ve kterých objevíte vše včetně cukru, vajec a dalšího, naopak zde objevíte pár propracovaných, ověřených postupů, díky nimž se opravdu naučíte péct lepkové i bezlepkové kváskové dobroty.
Nabízené recepty jsou prosté, výsledná jídla jsou čistá a co nejvíce v souladu s přírodou.
Neříkám, že je kniha pro každého, ale pokud se rádi vracíte ke kořením, vaříte ze základních surovin, pečete domácí pečivo či nejlépe vlastníte i domácí mlýnek na obilí, z této knihy budete okouzleni.
Kuchařka je rozdělena na tři části. První část je věnována kváskovému pečivu s lepkem, ovšem bez pšenice, která začíná rozhovorem s MUDr. J. Hofhanelovou o prospěšnosti stravy založené na nekonzumaci pšenice. Následně vás Biolenka seznámí se snalým kváskovým pečivem, sladkým, pečivem bez kvásku i pšenice, zakončenou speciální přílohou o chlebu.
V této kapitole mě nejvíce zaujala informace o třífázovém kynutí kváskového pečiva, která je pro mě novinkou. Poté co jsem zkusila autorčiny tipy o vícenásobném kynutí a o zařazení kombinace hrubě a hladce mletého zrna (hrubá a hladká mouka) se moje chleby zlepšily a řekla bych, že byly povýšeny na vyšší úroveň.
Z receptů jsem vyzkoušela ořechový chléb s kamutem, který jsem doposud dávala jen do moučníků (hlavně kvůli vysoké ceně) a musím říct, že kamut je asi ta nejchutnější lepková obilovina a chlebu dodá delikátní chuť.

Výborné a snadné jsou i kváskové knedlíky, jen jsou hutnější než běžné kynuté droždím. Spíše bych je konzistencí přirovnala k polentovým nebo jáhlovým.
Zaujaly mě i recepty na sladké pečení, ale zatím jsem se nedostala k vyzkoušení (testuji kváskové recepty i z jiné kuchařky). Rozhodně chci vyzkoušet kváskový jablečný závin a vánočku.
Úžasným počinem je ovšem druhá kapitola věnující se bezlepkovému kváskovému pečení. Najdete zde postup krok za krokem od výroby kvásku až po samotné recepty (nejen) na chleby. Oceňuji zvlášť informace o tom, na co si dát pozor a v čem se bezlepkové pečení liší od lepkového.

Opět zde najdete recepty sladké, slané i nekváskové bezlepkové. Zkusila jsem zatím jen makovou náplň do rolády zkombinovanou s jáhly a napařované koláčky s marmeládou, kde jsem ale použila žitný kvásek a ne bezlepkový. Rovněž jsem zde objevila i recept na narozeninový dort, který chci připravit svojí holčičce k blížícím se druhým narozeninám.
Třetí kapitola „O chlebu a zrnu“ je věnována povídání o chlebu. Krásný rozhovor o mlynářství s PhDr. R. Urbanem či rozhovor o antropologickém pohledu na chleba s PhDr. A. Janátovou, rady s výběrem mlýnku či vločkovače jsou přínosným a milým zakončením celé knihy.
Knihu rozhodně doporučuji pro její informační přínosnost a krásné zpracování. Pokud se chcete naučit péct z kvásku, troufám si říct, že tato kniha vás to naučí.

Autorce děkuji za přínosnou tvorbu, která mi pomohla objevit nové taje kváskového pečení. 

Knihu si můžete zakoupit na autorčiných stránkách ZDE

Komentáře

  1. Zrovna tento týden jsem si tuto kuchařku objednala a dnes mi dorazí, moc se na ní těším, teď i díky této Vaší recenzi:o)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den

Oblíbené příspěvky