Nejen o zdravém dětském spánku s MUDr. Magdou Danielovou


Ahoj Magdi, děkuji za možnost vést s tebou rozhovor. Vybrala jsem si tě i proto, že mě velice baví, kam jsi jako studovaná lékařka došla a čemu se aktuálně věnuješ. Mohla by ses sama pár větami představit?


Leni, děkuju za rozhovor.

Jsem rodinná spánková poradkyně. Pomáhám rodinám rodinám řešit spánek dětí, ale i dospělých.

Pracuju tak, abych našla spouštěče a zdroje nepohody a společně s klienty je ladíme.


Co tě vedlo k tomu, že jsi odbočila z cesty klasického lékařství a přešla spíš na tu alternativnější stranu? Měla jsi toto směřování odjakživa? Nebo to přišlo až v průběhu/po studiu?

Po narození syna před 7 lety jsem se více začala zajímat o dětský spánek.

Spojila jsem své neurologické znalosti s novými. Poznala jsem dětské emoce a jejich fungování, jak ovlivní trauma naše prožívání. Hledala jsem cesty, jak spánek zlepšit. A díky tomu jsem obohatila svoji práci o znalost bachových esencí, tkáňových solí a dalších metod.

Celostní řešení mě zajímalo vždy, už proto jsem si vybrala fakultu s podobným zaměřením, ale praxe mě semlela. :)

Po arestaci a RD už nejsem ve zdravotnickém systému, ale pracuju tak, aby mi to dávalo smysl.


Magdi, vím, že se jako rodina stravujete rostlinně a navíc bezlepkově. Jak například vypadá váš den na talíři?


Poslední dobou divoce, s dvěma dětmi a prací a životem na vsi je to složitější. Řeším menší dostupnost některých potravin.

Bezlepkově jím jen já, ale u dětí jsem lepek zavedla co nejpozději.

Na talíři máme hodně rýže, brambor, quinoy. Dopoledne ovoce, večer spíše zeleninu. Teplé společné jídlo máme večer – sytá polévka, s řasou, bramborová kaše s pečeným tofu/seitanem, rizoto s houbami, cizrnou a zeleninou, posypáváme lahůdkovým droždím nebo zapékaná zelenina.



Do stravy zařazuju Vincentku a kvalitní proteiny, ze kterých ráda dělám palačinky, bezlepkové a veganské. Top je u mě plaintanová mouka, nejčastěji používám rýžovou.



Máme ráda kvalitní jogurty, například mandlové nebo kokosové.

Hodně sleduju složení, aby jídlo neobsahovalo přidané cukry, barviva, škroby. Bohužel hodně veganských zpracovaných potravin je náhražkových.

Zabýváš se mimo jiné tkáňovými solemi. K čemu slouží a jsou veganské?

Tkáňové soli jsou sloučeniny minerálů, které tělo potřebuje. Jsou vyrobené na různých nosičích pro lepší dostupnost a dostávají se přímo do buněk.

Na českém trhu jsou 3 značky solí: DHU má jako nosič laktosu a magnesium stearát, Biominerál je veganský s isomaltem a firma Adler má hlavně laktosu, ale lze sehnat nově i isomalt.

Ten mohou užívat vegané i diabetici.

Výhodou solí je, že se jimi nelze předávkovat a buňky si vytáhnou to, co přesně potřebují. Základní soli si lidé mohou dávkovat sami (železo, vápník…), někdy je však kontaktovat praktika této metody aby nastavil vhodné kombinace a dávkování. Hlavně pokud jde o chronické zdravotní potíže.
Tím, že vyrovnáme minerály v buňkách, zlepšíme hodně potíží.

Nedostatek minerálů ještě dříve, než se projeví v krvi umíme poznat z obličeje, Tuto techniku vyvinul Dr. Schussler a já s ní mám velmi dobré zkušenosti i ve spolupráci s lékaři. Například kruhy pod očima prozradí mnohé a mají různé příčiny.


Dá se pomocí tkáňových solí předcházet potížím u veganů? Například nízká hladina železa, vápníku?


Ano, pomocí solí můžeme zvýšit hladinu železa, podpořit krvetvorbu, podpořit metabolismus vápníku, mineralizaci kostí a zubů.

Také umí pomoci při ekzémech, zvýšit sportovní výkon a snížit bolesti svalů.
Ráda je používám u dětí, často se tím vyhneme používání léků. Například železo ve formě soli Ferrum Phosphoricum nepůsobí zácpu ani bolesti bříška.


Kromě tkáňových solí mícháš i Bachovy esence na míru. I zde mě zajímá, k čemu slouží a zda jsou esence veganské?


Esence jsou výtažky z květů některých rostlin, jsou poté macerované a konzervované v brandy. Jsou tedy vždy veganské.
Moc ráda je používám, společně s rozhovorem umí u lidé harmonizovat emoce. Po používání esencí často najdeme nové vhledy a cesty, lidé popisuji rozjasnění myšlenek, zmírnění zátěže, únavy...Míchají se vždy podle projevů, podle toho, jak se cítíme a prožíváme svět.

Neexistuje tedy bachovka např. na spánek, ale například bílý kaštan umí zklidnit myšlenky, oliva pomůže při únavě, rock rose sníží úzkost a případné noční děsy apod.

Hodně veganů špatně nese postoj společnosti ke zvířatům a u některých to vede až k úzkostným stavům. Dokázaly by Bachovy esence nějak v tomto pomoci?

Ano Leni, esence na úzkosti míchám často, trpí jimi i malé děti. Úzkost máme nejčastěji, pokud nějakou situaci nemůžeme změnit. Pak bachovky můžou pomoci ulevit duši.

Taky pomáhají při strachu, traumatu, pocitu zamrznutí, odosobnění. Někteří klienti je užívají i současně s antidepresivy.

Napadá tě něco dalšího, s čím by mohly Bachovky pomoci? Ať už u veganů či u stravování?

U stravování umí pomoci nastavit hranice, tak aby se člověk nepřejídal.

Umí pomoci se sebepřijetím.

Pracují s únavou i aktivitou, umí pomoci se zastavit lidem, kteří v klidu neposedí.


Posledním oborem, o který se zajímáš je spánek, zejména ten dětský. Když bychom vyloučili patologické jevy, dá se kvalita spánku ovlivnit stravou? Dala bys nám případně pár tipů?

Určitě a ráda :)

Z těch známějších je to nadbytek cukru, který přináší často neklid a nespavost.
Nedostatek kvalitních omega tuků může oslabit nervové obaly a způsobit neklid a vyšší citlivost.

Alergie jako ABKM ale i histaminová intolerance často spánek zhorší. S HIT úspěšně pracuju i pomocí solí. U ABKM je vhodné pokud maminky doplní minerály a živiny jinak, než z mléčných výrobků. Často neví jak, je to pro ně nové.

A nakonec nedostatek minerálů. Pokud dětem chybí železo, jsou často neklidné, dráždivé a přitom unavené, špatně se jim usíná. Při nedostatku křemíku vídám vyšší citlivost i reakci na úplněk.

Co se jinam nevešlo, co tě napadá k jakémukoliv tématu dodat?

Co bych ráda zdůraznila? Na dětský spánek mají významný vliv jejich potlačené emoce, potlačený pláč, zážitky z raného dětství. Jsem moc ráda, že se tato témata více otevírají.

Já nejčastěji narážím na náročný porod a následné oddělení maminka od ženy jako spouštěč neklidného spánku a později prohloubené separační úzkosti.

O emocích, traumatu, ale i rozmanitostech dětského spánku mluvím ve webináři: https://lenkadanielova.cz/webinar-spanek/

a diváci mě najdou ve FB skupině Děti a spánek, kde se mohou zdarma zeptat na základní rady.


Magdi, moc děkuji za rozhovor.

Komentáře

Oblíbené příspěvky