pondělí 12. června 2017

Kynuté ovocné knedlíky

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bez palmového oleje

Zdejší recept asi nepatří příliš do kategorie zdravého jídla, ale co by to bylo za léto bez alespoň jedněch kynutých knedlíků? A pokud nemáte žádnou babičku nebo maminku, která by vám veganské knedlíky udělala, nezbývá, než si je připravit sám. Tyhle jsou nadýchané, rychlé, jednoduché a moc dobré. Zváldne je i začátečník. Opravdu.

Suroviny:

sobota 3. června 2017

Dětský vegan jídelníček - 2 roky

Často mi píšete ohledně stravování mojí holčičky, konečně jsem se dokopala k tomu, sepsat pár poznámek a tipů.
Na českém poli je stále veganství u dětí v podstatě novinka. Stále není dostatek publikací v češtině a starších veganských dětí je pomálu, tudíž ještě není dostatek zpětné vazby od jejich maminek.
Proto si myslím, že je důležité poznatky a vědomosti šířit, aby to další maminky měly jednodušší :-).

Časem bych se ráda dostala i k prvním příkrmům, těhotenství a kojení, tak snad to bude dřív než s dalším dítětem :-).

Na začátek bych ráda podotkla, že bez základních principů zdravého stravování se při sestavování dětského veganského jídelníčku neobejdete. Pokud se tedy stravujete nezdravě, tak u dítěte začněte se zdravou a pestrou stravou. Znám spoustu veganských maminek a všechny stravu řeší mnohem více než konvenčně se stravující maminky. Ale nebojte se, není to žádná věda.

Na co si dát pozor!

Správně sestavená veganská strava zajistí dostatek všech potřebných živin s výjimkou B12 a v zimních měsících vitamínu D. Proto se přikláním k doporučení Světové zdravotnické organizace a doporučuji pravidelně suplementovat.

S B12 jsme začali zhruba v 15. měsíci, kdy příjem pevné stravy začal být větší než kojení. Doplňujeme tekutý vitamín B12 od firmy Marnys, má jahodovou příchuť a Stellince moc chutná.
O tom, proč doplňovat vitamín B12 si můžete přečíst podrobněji ve druhém čísle Vegazínu. Odkaz ZDE.

úterý 30. května 2017

Fuck(t) drsná veganská kuchařka - recenze

Novinka z nakladatelství JOTA. Děkuji za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu si můžete zakoupit ZDE.

Prošlo mi rukama hoooodně kuchařek, recenzí knih jsem napsala už alespoň stovku, ale tohle jsem ještě neviděla. Miluju Jamieho Olivera (jakože fakt bych si ho z fleku nastěhovala dom a můj muž by měl asi radost :-D) a tak musím přidat JO komentář k Thug Kitchen (autoři FDVK)....
"Milí čtenáři, já Thug Kitchen miluju. Ti sráči si neberou servítky, až je to k popukání. A vážně se mi moc líbí, jak jsou zapálení, jak jdou roovnou k věci a jak umí ze základních surovin uvařit dobré a zdravé jídlo. jejich vzkaz čtenářům je prostý: Přestaňte spoléhat na mikrovlnku, přestaňte spoléhat na průmyslově zpracované sračky. Ať jste kdokoli a žijete kdekoli, vypravte se na trh či do lokálních obchodů a s takovým rozpočtem, jaký máte k dispozici, nakupte pár čerstvých ingrediencí a pusťte se do vaření. Takže, Thug Kitchen, přeju vám hodně štěstí a dělejte dál to, co děláte." 

čtvrtek 25. května 2017

Veganem chutně, levně, výživně 4 - Lokální vegan

O tom, že je lokální veganství tou nejekologičtější variantou veganství zřejmě není pochyb. V prvním díle byla zmínka o lokálním veganství a nyní bych chtěla toto téma rozvést trochu podrobněji.

Nejvíce mě pobaví věta, že vegani zatěžují planetu více než masožrouti, protože jí jen samá avokáda, banány a další plodiny dovezené přes celou planetu. Ano, i veganská strava může být ekologicky zatěžující, když budete jíst převážně dovozové potraviny, ale znám spoustu veganů a většina z nich dbá i na ekologický dopad svého stravování a tak povětšinou exotické potraviny zařazují výjimečně.

Celý rok je možné v České republice jíst pestře a lokálně. A navíc i dost ušetříte, protože české jahody v červnu jsou levnější než španělské jahody v prosinci atd.

Co tedy během roku jíst?

Dostupnost obilovin a luštěnin je téměř bezproblémová a proto není potřeba se nijak zvlášť omezovat a vybírat. Osobně jsem přidala typy, které obiloviny a luštěniny se nejvíce hodí pro dané období, ale zařazení do jídelníčku je na vás.

pondělí 22. května 2017

Krtkův dort

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bezlepkové
Bez pšenice
Bez cukru
Bez palmového oleje

Krtkův dort byl asi mým nejoblíbenějším dezertem. Co jsem na veganské stravě, tak jsem jej ale neměla. Vzhledem k tomu, že jediná alternativa nabízená v cukrárnách, kavárnách, piknicích či festivalech je s kokosovou šlehačkou, kterou nemůžu ze zdravotních důvodů, zůstával mi Krtkův dort jen matnou vzpomínkou.
Postupně jsem objevovala různé veganské šlehačky, ale žádná ve mě nevzbuzovala dostatečnou důveru, abych ji použila do tohoto dortu.

Až nedávno, když jsem dělala dort s krémem z irského mechu, napadlo mě, že toto je ono! Že i já vyzkouším a po čase si pochutnám na mém milovaném Krtkově dortu!