sobota 9. února 2019

Aloo Paratha

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bez vajec
Bez mléka
Bez palmového oleje


Indická levná a rychlá dobrota - placka plněná bramborovou směsí. Výborná slaná snídaně nebo svačina.


Suroviny:
Těsto:

úterý 5. února 2019

Kde brát bílkoviny na veganské stravě?

A odkud bereš bílkoviny?

To je asi nejčastější otázka se kterou se v začátcích setkává každý novopečený vegan. Přitom trpět nedostatkem bílkovin v dnešním světě (pokud nežijeme v chudobných krajinách, kde panují podvýživy apod.) je téměř nemožné, pokud se stravujeme dostatečným množstvím potravy. Výjimku pak tvoří lidé nemocní, kteří trpí například anorexií atd:.

Bílkoviny jsou totiž téměř všude. Opravdu. Někdy mám strach se podívat i pod postel, že na mě nějaká bílkovina vybafne. Opravdu jsou ve všem - obiloviny, luštěniny, zelenina, ořechy, živočišná strava,...

Dnešní lidé mají spíše problém s nadbytkem bílkovin ve stravě. Obecně se doporučuje pro dospělého člověka zhruba 0,8 g bílkoviny na 1 kg tělesné hmotnosti. Při veganské stravě by měl být příjem trošku vyšší mezi 1 - 1,2 g na kg hmotnosti. Tudíž při mé váze 57 kg je to nějakých 60 g bílkovin. To snadno docílím tím, že si na snídani dám ovesnou kaši se lžící ořechového másla, k obědu směs ze zeleniny, tofu a jáhel a k večeři třeba celozrnný chléb s pomazánkou.

neděle 3. února 2019

Kroupy se zelím a "sýrovou" omáčkou alá halušky s brynzou

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bez mléka
Bez vajec

Vždycky jsem milovala brynzové halušky. Jakože fakt jedno z těch nejvíc top jídel. V salaši Krajinka nedaleko Rožumberka jsem si je dávala při každé návštěvě. Dokonce této salaši vděčím za svůj přerod v nekonzumenta masa a moc se mi tam líbilo, jak se zvířata všude volně pohybovala... I když je fakt, že na mě koukali jako na blázna, když jsem si objednávala halušky bez klobásy jen s brynzou.
No ale abych se dostala k jádru pudla... Halušky jsou docela nezdravé jídlo a je jedno zda ve vegan či nevegan verzi - bílá mouka, brambory, tuk ... A pak jsem jednou náhodně připravila toto jídlo a zjistila, že nejen, že to chutná téměř jako klasické halušky, ale že mi to chutná snad víc než klasická neveganská verze.
Pokud i vy patříte mezi milovníky inovací a nelpíte na totožnosti původních receptur, vyzkoušejte tuto mou napodobeninu. Minimálně je lepší v tom, že kvůli tomuto jídlu netrpěla žádná ovce a nezemřelo žádné prasátko. A to je to nejdůležitější! :-)

Suroviny:

čtvrtek 10. ledna 2019

Kakao

Kakao je často označováno jako superpotravina. Jako malá jsem měla kakao spojené jen s pečením cukroví a moučníků a o nějakých výživových hodnotách jsem neměla tušení. Odjakživa jsem ale milovnicí čokolád a tak je pochopitelné, že i kakao přišlo na paškál.
Jak to tedy s kakaem je? Je zdravé či nikoli a jak poznat kvalitní kakao?

Kakaové boby patří už od pradávna k vyhledávaným pochoutkám. Do Evropy dorazilo až ve středověku, ale ve světě se kakao pro léčebné účely používalo už před více než 2000 let.

Jaké má kakao zdravotní benefity? Prosím berte v potaz, že se tu bavíme o kvalitním kakau, nikoli o levných náhražkách ;-).

čtvrtek 3. ledna 2019

Estonský kringel

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bez vajec
Bez mléka

Krásný nový rok 2019. Děkuji za vaši přízeň. Když byl ten svátek, upekla jsem svůj milovaný moučník, který jsem poprvé připravovala ve veganské verzi. Absence másla, vejce a mléka mu vůbec neuškodila, naopak. Opět výtečný výsledek, který zaujme i svou vizáží. A co vy, znáte estonský kringel? Náplň volte podle obliby. Základní verzí je pouze tuk a skořice, ale můžete použít i mák s cukrem, ořechy s cukrem, jablka se skořicí a cukrem a další.
Suroviny: