úterý 19. března 2019

Týdenní jídelníček

Zase přikládám týdenní jídelníček pro inspiraci. Tentokrát bez fotografií. Příště se polepším. Slibuji. :-)

Pondělí:
Snídaně:
celozrnná natural rýže (Lagris) se zlatým lněným semínkem, rýžovým sirupem a domácím pečeným mussli (bez cukru)
Svačina:
jablko, hrozny
Oběd:
květáková polévka s quinoou, celozrnnou rýží a řeřichou
Svačina:
banán, oříšky
Večeře:
Buddha bowl

pondělí 18. března 2019

Quesadilla s batáty a fazolemi

Vhodné pro:
Vegan 
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bez vajec
Bez mléka
Bez krutosti

Výborné a rychlé jídlo. Tady máte základní recept, který můžete různě obměňovat.

Suroviny:

sobota 9. února 2019

Aloo Paratha

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bez vajec
Bez mléka
Bez palmového oleje


Indická levná a rychlá dobrota - placka plněná bramborovou směsí. Výborná slaná snídaně nebo svačina.


Suroviny:
Těsto:

úterý 5. února 2019

Kde brát bílkoviny na veganské stravě?

A odkud bereš bílkoviny?

To je asi nejčastější otázka se kterou se v začátcích setkává každý novopečený vegan. Přitom trpět nedostatkem bílkovin v dnešním světě (pokud nežijeme v chudobných krajinách, kde panují podvýživy apod.) je téměř nemožné, pokud se stravujeme dostatečným množstvím potravy. Výjimku pak tvoří lidé nemocní, kteří trpí například anorexií atd:.

Bílkoviny jsou totiž téměř všude. Opravdu. Někdy mám strach se podívat i pod postel, že na mě nějaká bílkovina vybafne. Opravdu jsou ve všem - obiloviny, luštěniny, zelenina, ořechy, živočišná strava,...

Dnešní lidé mají spíše problém s nadbytkem bílkovin ve stravě. Obecně se doporučuje pro dospělého člověka zhruba 0,8 g bílkoviny na 1 kg tělesné hmotnosti. Při veganské stravě by měl být příjem trošku vyšší mezi 1 - 1,2 g na kg hmotnosti. Tudíž při mé váze 57 kg je to nějakých 60 g bílkovin. To snadno docílím tím, že si na snídani dám ovesnou kaši se lžící ořechového másla, k obědu směs ze zeleniny, tofu a jáhel a k večeři třeba celozrnný chléb s pomazánkou.

neděle 3. února 2019

Kroupy se zelím a "sýrovou" omáčkou alá halušky s brynzou

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bez mléka
Bez vajec

Vždycky jsem milovala brynzové halušky. Jakože fakt jedno z těch nejvíc top jídel. V salaši Krajinka nedaleko Rožumberka jsem si je dávala při každé návštěvě. Dokonce této salaši vděčím za svůj přerod v nekonzumenta masa a moc se mi tam líbilo, jak se zvířata všude volně pohybovala... I když je fakt, že na mě koukali jako na blázna, když jsem si objednávala halušky bez klobásy jen s brynzou.
No ale abych se dostala k jádru pudla... Halušky jsou docela nezdravé jídlo a je jedno zda ve vegan či nevegan verzi - bílá mouka, brambory, tuk ... A pak jsem jednou náhodně připravila toto jídlo a zjistila, že nejen, že to chutná téměř jako klasické halušky, ale že mi to chutná snad víc než klasická neveganská verze.
Pokud i vy patříte mezi milovníky inovací a nelpíte na totožnosti původních receptur, vyzkoušejte tuto mou napodobeninu. Minimálně je lepší v tom, že kvůli tomuto jídlu netrpěla žádná ovce a nezemřelo žádné prasátko. A to je to nejdůležitější! :-)

Suroviny: