pátek 3. dubna 2015

Veganský mazanec

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy

Další klasickou velikonoční pochoutkou, která nechybí ve většině domácností je mazanec. Receptů na veganský mazanec je spousta, ale žádný z nich mě neoslovil natolik, abych se do něj pustila. Žádný ve mě nezanechal pocit, že půjde o nadýchaný a chuťově dokonalý recept a proto jsem se rozhodla, že upravím do veganské verze recept od Romana Vaňka na vánočku, kterou jsem pekla na Vánoce a stal se mým favoritem :-). Veganská verze je naprosto dokonalá a už nemám potřebu péct jinou vánočku či mazanec než tento. Nešetřete na kvalitě surovin! 

Suroviny:
230 g hladké mouky
100 g polohrubé mouky
1 kostka čerstvého droždí
130 ml vlažného rostlinného mléka (já použila mandlové)
70 g vanilkového cukru (používám domácí ze třtinového cukru a mleté vanilky)
70 g rostlinného oleje
4 g soli
citronová kůra z 1 citronu
gel z 1 lžíce rozmixovaného lněného semínka a 2 lžic vody / 1 lžíce vanilkové hrašky a 3 lžíce vody
35 g rozinek (namočených v rumu :-) )
35 g mandlí

Do mísy nasypte hladkou a polohrubou mouku. Uprostřed udělejte důlek, do kterého nadrobte droždí. Droždí zalijte 2/3 mléka. Droždí s mlékem a troškou mouky promíchejte až vám vznikne hustší těsto, asi jako na lívance. Omládek zasypte troškou hladké mouky a nechte 30 minut kynout.
Po 30 minutách přidejte cukr, zbytek mléka, olej, sůl, citronovou kůru, gel ze lněného semínka a zpracujte těsto. V robotu to bude trvat zhruba 10 minut. Nakonec zapracujte rozinky a část mandlí. Těsto přikryjte utěrkou a nechte dalších 30 minut odpočinout.
Poté z těsta vytvarujte mazanec, případně přidejte trošku mouky, aby se Vám s těstem dobře pracovalo. Hotový mazanec přesuňte na plech vyložený pečícím papírem a nechte zhruba hodinu kynout. Poté mazanec nařízněte do kříže, potřete vodou smíchanou s kapkou oleje a posypte plátky mandlí.

Pečte při 160°C zhruba 40 - 50 minut.

Doporučuji upéct rovnou dva mazance, protože jeden je zaručeně málo :-).

Veselé Velikonoce!

Posnídejte (nejen) na Velikonoční pondělí. Doporučuji potřít máslem z kešu a dobrou domácí jahodovou marmeládou a k tomu si připravit obilnou kávu s mandlovým mlékem. Mňaaaam :-)

Pozn. Já jsem použila celozrnnou mouku a tudíž jsem musela přidat i více mandlového mléka, protože celozrnné těsto pohltí více tekutiny. Na toto množství jsem dala 200 ml mléka. Mazanec z celozrnné mouky je nadýchaný a výtečný :-). Doporučuji :-)

Mazanec mě nadchnul. Chuťově je výtečný. S těstem se dobře pracuje. Aby měl mazanec křupavou kůrčičku, tak jsem jej asi tak 15 minut před dopečením postříkala olejem v rozprašovači. Jinak myslím si, že tato verze bude výtečná i na vánočku :-).

12 hodin po zveřejnění receptu a už tu mám první fotku od Lucky M., která mazanec vyzkoušela. A dbala na mé rady a upekla hned dva mazance! Nádherné, že?

6 komentářů:

  1. Mňam, zdravý mazanec, hned bych si dala :-) Připomíná teda trošku bochníček chleba, ale určitě je výborný :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já ho totiž docela hluboko nařízla, což byla chyba a dost ještě v troubě nakynul, jinak by byl hezčí :-)
      ale chuťově opravdu výtečný/!!!

      Vymazat
  2. Leni, jakou celozrnnou mouku jsi na mazanec použila a v jakém množství? Ráda bych taky upekla tu celozrnnou verzi. Díky. Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. použila jsem pšeničnou celozrnnou od Bioharmonie a nahradila jsem s ní hladkou mouku 230g, polohrubou jsem použila klasickou - mám vyzkoušené, že když peču kynuté těsto, tak je nedělám čistě z celozrnné mouky, lépe kyne když je to tak 2:1 (2 díly celozrnné, 1 díl obyč)... aby tam byla aspoň ta 1/3 obyčejné mouky... zbytek jsem jela podle receptu akorát jsem dala více mléka a vyšlo mi to na necelých 200 ml, pokud se dobře pamatuju :-)

      Vymazat
  3. Leni, zkusila jsem jednu dávku, přeci nepokazím hned dvě :) Druhý jsem dělala hned druhý den. Lepší jsem nejedla. Dělala jsem špaldový a použila domácí mandlové mléko. Díky, Váš blog je pro mě velkou inspirací. Děkuji :*

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den