Adaptogeny

Adaptogeny, přírodní berličky pro hektickou dobu

Slyšeli jste už o adaptogenech? Nebo je to pro vás velká neznámá? 

Co jsou to adaptogeny?

Adaptogen je rostlina (a výrobky z ní), která zvyšuje odolnost našeho organismu ve stresových situacích a zlepšují schopnost našeho těla na stres reagovat. 

Osobně bych řekla, že adaptogeny jsou rostlinami budoucnosti a najdou si své místo v našich hektických životech. 

Mezi adaptogeny patří:

  • funkční vitální houby (Reishi, čaga, cordyceps a další)
  • ženšen, 
  • rozchodnice (rhodiola), 
  • mumio, 
  • eleutrokok, 
  • ostropestřec, 
  • bazalka posvátná (Tulsi),
  • ašvaganda, 
  • gotu kola (Brahmi), 
  • kotvičník,
  • ale také třeba běžnější kurkuma, zázvor a další.
Adaptogeny můžete užívat buď zařazením do jídelníčku (zázvor, kurkuma, houby, byliny), ale u těch exotičtějších je běžnější formou výživový doplněk. U něj máte jistotu v užití množství účinné látky, v potravinách jsou hodnoty kolísavé. 

Jakou formu doplňku zvolit?

Vyberte si kvalitního dodavatele. Doporučuji u adaptogenů nejít po ceně, nejnižší ceny obvykle neznačí produkty vysoké kvality. 
A to, zda si vyberete práškovou formu, kapsle, tablety či tinktury je víceméně jedno, záleží na tom, co je pro vás příjemnější. 

Jsou lidé, kteří si rádi přimíchávají prášek nebo tinkturu do jídel - do smoothie, nejogurtů, kaší, ale třeba si to přidají i do salátů, tak pro ně jsou tyto varianty ideální. Jestli ale máte raději přesně dané množství v jedné či dvou tabletách za den, zapijete si ráno vodou a máte ten den splněno, pro tyto případy doporučuji kapsle či tablety. 
Z vlastní zkušenosti jen doporučuji pohlídat si, aby kapsle měla veganský obal (z celulózy), může se stát, že někteří výrobci stále volí želatinové kapsle. 

Moje zkušenost

Obecného psaní o adaptogenech je na internetu spousta, já bych s vámi u sebe ráda sdílela spíše osobní zkušenost. 
Aktuálně už více jak měsíc užívám Reishi a Cordyceps. Předtím jsem užívala Ashwagandu. 
Tyto 3 produkty jsem si vybrala proto, že jsem se po zimě necítila úplně ve své kůži a bojuji s dlouhodobým psychickým vyčerpáním hraničící s úzkostmi.

Reishi by kromě podpory imunitního systému mělo normalizovat funkci oběhové soustavy a ti, kteří mě sledují slouho, ví, že jsem v roce 2021 byla hospitalizovaná s akutní hemolytickou anémií a od té doby jsem pořád pod dohledem lékaře. Snažím se proto nejen stravou, ale i těmito prostředky podporovat, aby se mi už anémie nevrátila. Nevím, jakou roli na tom hraje Reishi, ale byla jsem před pár dny na kontrole v nemocnici po půl roce a hemoglobin na hodnotě 142 je prý velice slušný pro jakoukoliv ženu, nejen pro mě po prodělané nemoci. Pro představu moje nejnižší hodnota byla 39. 

Cordyceps opět kromě podpory imunity pomáhá i se zvyšováním energie, výkonu a  podporuje zdraví střev. 

Ashwagadnu užívám zas proto, že se v altenativní medicíně užívá právě na psychické potíže, problémy se spánkem a úzkostmi. Díky kombinaci ashwagandhi a každovečerních byliných čajů se mi daří pohodově usnout a spát kvalitně až do rána. 

Máte osobní zkušenost s adaptogeny? Užíváte je pravidelně? Zaznamenali jste výrazné zlepšení? Podělte se do komentářů. 

Vaše Lenča


Komentáře

Oblíbené příspěvky