středa 19. června 2019

Tapiokový dezert

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bez palmového oleje
Bez lepku
Bez mléka
Bez vajec
Bez pšenice
Bez sóji
Bez cukru
Bez utrpení

Asi nejvíce osvěžující letní dezert, jaký jsem kdy jedla. Se sladkými jahodami je to prostě top strop dezert. :-) Vyzkoušejte. Mňam.


Suroviny:
200 g tapioky

středa 22. května 2019

Kuchařka Zdravě jíst

Krásný den, 
dnes bych se s vámi ráda podělila o čerstvou novinku a tou je moje první kuchařka Zdravě jíst. 
Po dvou letech práce a za velkého přičinění fotografky Moniky Píšek, vynikající grafičky Zuzany Burgerové a korektorky Evy Kokešové vám nyní představuji náš výsledek, který vydalo nakladatelství Kazda.

V této kuchařce najdete 70 receptů, které spojuje absence bílé mouky, cukru, palmového oleje a tropických plodin. Samozřejmostí je, že všechna jídla jsou 100% rostlinná a vařená s co největším důrazem na lokální produkci. 70 důkazů, že chutně vařit se dá i s důrazem na životní prostředí, ekologii a bez zbytečného utrpení.
Na své si přijdou lidé s dietními omezeními, vegetariáni, vegani, reduktariáni, ale rovněž všichni ti, kteří chtějí objevovat a poznávat nové chutě. S výjimkou několika jídel, která jsou kořeněnější, jsou obsažené pokrmy svou skladbou vhodné i do dětského jídelníčku.

Moje čtyřletá princezna Stellinka otestovala vše a recepty dostaly její „pečeť kvality“ („Maminko, je to mňaaam!“)

V případě zájmu si knihu můžete zakoupit v knihkupectvích či přímo na stránkách nakladatelství Kazda, kde když do poznámky k objednávce napíšete, že máte zájem o knihu s podpisem, zašlou vám i s mým autogramem (do vyčerpání zásob podepsaných knih). 

čtvrtek 9. května 2019

DIY: 1. Báječné zapečené mussli

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bez vajec
Bez cukru
Bez mléka
Bez krutosti 

Tuhle granolu ani nezkoušejte. Fakt. Protože jak ji jednou ochutnáte, nebudete dělat jinou. Fakt. Recept mám sepsaný od ledna, ale vyfotit se mi podařilo až šestou!!! várku.... Tak rychle u nás mizí :oD. A poloprázdné sklenice jsem fotit nechtěla... O důvod víc dělat další a další várky :-D

Kdo by nemiloval hrudky sladkého zapečeného mussli, tzv. granolu. Já to tedy zbožňuju... Bohužel kupovaná granola je buď plná cukru a palmového tuku nebo není dobrá (ty ze zdravých výživ). Tak jsem byla nucena :oD v zájmu svého zdraví a nekamarádičkování s cukrem a palmáčem, vyškatulkovat domácí.
Má několik výhod:
- je bez cukru
- bez palmáče
- bez krutosti (jak jinak)
- chutná
- plná semínek a oříšků, takže výživově bohatá
- moje dcerka se po nich může utlouct a s "mlíkem" (obohaceným o vápník) je to její oblíbená snídaně

Ale nečekejte, že vás to vyjde o moc levněji než v obchodě, spíš si jen pohlídáte obsah. Cena za mussli je cca 130 - 140 Kč, ale zase máte přes kilo granoly - celkem 3 sklenice od kávy Nescafé, takže ve výsledku je to asi levnější než z obchodu, že?

středa 24. dubna 2019

Honzovy buchty

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bez mléka
Bez vajec
Bez krutosti

Kdo by neznal babiččiny Honzovy buchty, že? Taky je milujete jako já? Po spoustě pokusů (a omylů) se mi podařilo vyladit recept na sladké kynuté těsto do takové podoby, kdy nevegani nepoznají, že jde o vegan verzi jejich oblíbené pochoutky.

Suroviny:
500 g hladké špaldové mouky

úterý 19. března 2019

Týdenní jídelníček

Zase přikládám týdenní jídelníček pro inspiraci. Tentokrát bez fotografií. Příště se polepším. Slibuji. :-)

Pondělí:
Snídaně:
celozrnná natural rýže (Lagris) se zlatým lněným semínkem, rýžovým sirupem a domácím pečeným mussli (bez cukru)
Svačina:
jablko, hrozny
Oběd:
květáková polévka s quinoou, celozrnnou rýží a řeřichou
Svačina:
banán, oříšky
Večeře:
Buddha bowl

pondělí 18. března 2019

Quesadilla s batáty a fazolemi

Vhodné pro:
Vegan 
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bez vajec
Bez mléka
Bez krutosti

Výborné a rychlé jídlo. Tady máte základní recept, který můžete různě obměňovat.

Suroviny:

sobota 9. února 2019

Aloo Paratha

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bez vajec
Bez mléka
Bez palmového oleje


Indická levná a rychlá dobrota - placka plněná bramborovou směsí. Výborná slaná snídaně nebo svačina.


Suroviny:
Těsto:

úterý 5. února 2019

Kde brát bílkoviny na veganské stravě?

A odkud bereš bílkoviny?

To je asi nejčastější otázka se kterou se v začátcích setkává každý novopečený vegan. Přitom trpět nedostatkem bílkovin v dnešním světě (pokud nežijeme v chudobných krajinách, kde panují podvýživy apod.) je téměř nemožné, pokud se stravujeme dostatečným množstvím potravy. Výjimku pak tvoří lidé nemocní, kteří trpí například anorexií atd:.

Bílkoviny jsou totiž téměř všude. Opravdu. Někdy mám strach se podívat i pod postel, že na mě nějaká bílkovina vybafne. Opravdu jsou ve všem - obiloviny, luštěniny, zelenina, ořechy, živočišná strava,...

Dnešní lidé mají spíše problém s nadbytkem bílkovin ve stravě. Obecně se doporučuje pro dospělého člověka zhruba 0,8 g bílkoviny na 1 kg tělesné hmotnosti. Při veganské stravě by měl být příjem trošku vyšší mezi 1 - 1,2 g na kg hmotnosti. Tudíž při mé váze 57 kg je to nějakých 60 g bílkovin. To snadno docílím tím, že si na snídani dám ovesnou kaši se lžící ořechového másla, k obědu směs ze zeleniny, tofu a jáhel a k večeři třeba celozrnný chléb s pomazánkou.

neděle 3. února 2019

Kroupy se zelím a "sýrovou" omáčkou alá halušky s brynzou

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bez mléka
Bez vajec

Vždycky jsem milovala brynzové halušky. Jakože fakt jedno z těch nejvíc top jídel. V salaši Krajinka nedaleko Rožumberka jsem si je dávala při každé návštěvě. Dokonce této salaši vděčím za svůj přerod v nekonzumenta masa a moc se mi tam líbilo, jak se zvířata všude volně pohybovala... I když je fakt, že na mě koukali jako na blázna, když jsem si objednávala halušky bez klobásy jen s brynzou.
No ale abych se dostala k jádru pudla... Halušky jsou docela nezdravé jídlo a je jedno zda ve vegan či nevegan verzi - bílá mouka, brambory, tuk ... A pak jsem jednou náhodně připravila toto jídlo a zjistila, že nejen, že to chutná téměř jako klasické halušky, ale že mi to chutná snad víc než klasická neveganská verze.
Pokud i vy patříte mezi milovníky inovací a nelpíte na totožnosti původních receptur, vyzkoušejte tuto mou napodobeninu. Minimálně je lepší v tom, že kvůli tomuto jídlu netrpěla žádná ovce a nezemřelo žádné prasátko. A to je to nejdůležitější! :-)

Suroviny:

čtvrtek 10. ledna 2019

Kakao

Kakao je často označováno jako superpotravina. Jako malá jsem měla kakao spojené jen s pečením cukroví a moučníků a o nějakých výživových hodnotách jsem neměla tušení. Odjakživa jsem ale milovnicí čokolád a tak je pochopitelné, že i kakao přišlo na paškál.
Jak to tedy s kakaem je? Je zdravé či nikoli a jak poznat kvalitní kakao?

Kakaové boby patří už od pradávna k vyhledávaným pochoutkám. Do Evropy dorazilo až ve středověku, ale ve světě se kakao pro léčebné účely používalo už před více než 2000 let.

Jaké má kakao zdravotní benefity? Prosím berte v potaz, že se tu bavíme o kvalitním kakau, nikoli o levných náhražkách ;-).

čtvrtek 3. ledna 2019

Estonský kringel

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bez vajec
Bez mléka

Krásný nový rok 2019. Děkuji za vaši přízeň. Když byl ten svátek, upekla jsem svůj milovaný moučník, který jsem poprvé připravovala ve veganské verzi. Absence másla, vejce a mléka mu vůbec neuškodila, naopak. Opět výtečný výsledek, který zaujme i svou vizáží. A co vy, znáte estonský kringel? Náplň volte podle obliby. Základní verzí je pouze tuk a skořice, ale můžete použít i mák s cukrem, ořechy s cukrem, jablka se skořicí a cukrem a další.
Suroviny: