pondělí 11. března 2013

Diabetes dle Průchové

Když přečtu nějakou zajímavou knížku, tak mám tendenci si načerpané zajímavosti někam zapsat. A proč se o tyto zajímavosti nepodělit s Vámi, zvlášť když pro Vás zajisté budou taky přínosem.

Poznatky o diabetu pochází z knížky "Dvě nové hrozby pro každého: diabetes a hypoglykémie" od Jarmily Průchové. Paní Průchová je kontroverzní osobou a i mezi makrobiotiky jsou hodně rozporuplné názory na ni. Co je ale fakt, že v jejích knihách najdete hojné množství informací nejen o jídle, které jíte, ale také o různých nemocech a jak na ně.

Pokusím se vypsat zajímavosti. Podlé mého stěžejní věty budu citovat doslovně, obsáhlejší informace se budu snažit popsat vlastními slovy.

Doufám, že tyto informace budou přínosné nejen pro lidi trpící diabetem, ale také pro ty, kteří by se diabetu chtěli vyvarovat.


Hned na začátek jedna kontroverzní informace. Paní Průchová tvrdí, že cukrovka se dá vyléčit. Dá se vyléčit a dá se jí předcházet správnou stravou. 

"Problém poruchy metabolismu glukózy přímo souvisí s moderním způsobem výživy a jejím odklonem od celozrnných obilovin, čerstvé místní zeleniny a dalších potravin dodávajících tělu komplexní cukry, polysacharidy."

Věděli jste např., že:
  • polovina všech úmrtí na srdeční choroby je zaviněna diabetem?
  • že celková úmrtnost na diabetes se ani po zavedení inzulínu nepodařilo snížit? Ba naopak?
  • potraviny pečené z mouky poškozují slinivku břišní v opačném smyslu než cukr, který má silně uvolňující, expanzivní energii. Pečená mouka se solí naopak způsobuje stah, kontrakci a z toho plynoucí zatuhlost slinivky. To omezuje její činnost. Totéž platí i pro játra
 Něco málo k potravinám, které se vyskytují jako doporučované i v kuchařkách pro diabetiky a komentář Průchové proč tyto potraviny nejsou vhodné:
  • maso = při trávení vytváří toxické látky, které poškozují hlavně ledviny.
  • brambory = poškozují ledviny tím, že je dilatují (uvolňují). Příčinou je nefyziologický poměr sodíku a draslíku. A také obsahují škrob, se kterým si náš centrální nervový systém neumí poradit.
  • tvaroh = hned po tvrdých sýrech se jedná o nejnebezpečnější mléčný výrobek.
  • vejce = má silně stahující energii. i jedno vejce je riskantní pro játra. Možné je použít vejce do polévky (1 vejce pro 7 osob, jednou za čas)
  • uzeniny = jsou karcinogenní. Navíc naprosto nevhodná kombinace tučných mas, soli a uzení.
  • rajčata = nadměrné množství draslíku, které opět ohrožuje ledviny. mnoho kyseliny šťavelové, která znemožňuje dobré trávení obilovin. 
  • smetana s jogurtem = jako jedna z hlavních příčin rakoviny prsu.

Podle paní Průchové by měl jídelníček každý den obsahovat (nejen u diabetika či hypoglykemika):
  • některý druh kořenové zeleniny
  • čerstvou listovou zeleninu
  • malé množství mořských řad 

5 komentářů:

  1. wau! no to teda zíram,čo niektoré potrmaviny dokážu... :O

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. čím víc člověk čte, tím víc přstává kupovat konvenční potraviny :D
      ale jde to.. já jsem sice už skoro vegan (občas mléčný výrobek, občas vejce), ale přijde mi že objevuji stále dobré a nové mňamky z řady zdravé výživy ;)...
      byla jsem hloupá, když jsem si myslela, že vegetariáni, vegani apod. jí pouze zeleninu, pohanku a klíčky ;)

      Vymazat
  2. o nevhodnosti rajčat a brambor jsem už četla na Jíme jinak. Ale upřímně já se jich nějak vzdát nedovedu. Jak se k nim stavíš ty? A ten tvaroh mě dostal! :-( jakto?

    OdpovědětVymazat
  3. K některým těm informacím jsem poněkud skeptická. Je například ta souvislost se smetanou a rakovinou prsu nějak podložená alespoň jedním vědec. výzkumem? Nějak se mi to nezdá. Také ten tvaroh by mne zajímal, protože jej jím hodně.

    Co se týká vajíček, tak spíše věřím v jejich pozitivní vlastnosti, jako se píše například zde: http://vyzivujicitradice.cz/2011/08/16/vajicka

    Navíc, babička i dědeček vyrůstali především na kvalitních vejcích, mléce a mléčných výrobcích a mase, doplněných kvalitním kváskovým chlebem a zeleninou. A byli a jsou doteď hodně zdraví a nemoci se jim spíše vyhýbají. Nemyslím si, že by naši předci obecně byli natolik hloupí, že by ve velkém jedli stravu, která by jim tolik škodila. Spíše věřím jejich zdravému rozumu například v názoru na konopný olej, který se na jídlo mimo dobu velké nouze opravdu nepoužíval. Ani konopná semínka asi nebudou nic extra vhodného pro potravu lidí.

    Ale vždy samozřejmě záleží na kvalitě (mléka, vajec) a jejich úpravě a zpracování.

    A co se týká ledvin, tam je myslím spíše než s masem problém se šťavelany, které jsou přítomné ve špenátu, rebarboře či červené řepě. Ačkoliv je tato zelenina jinak hodně vychvalovaná a zdravá (já jím například hodně červené řepy), nemělo by se to s ní přehánět. Tak jako se vším.

    K diabetu mě spíše zaujala hodně zajímavá informace v souvislosti s vitamínem A. Právě diabetici totiž přetváří betakaroten (z mrkvičky atd.) velmi špatně a u nich je právě důležité, aby přijímali vitamín A z živočišných tuků. (zdroj: http://vyzivujicitradice.cz/2012/11/01/dcery-a-pocasi-na-prani/ původně z knihy "Vitamín A Vagary".) Takže potom odmítání vajec, mléčných výrobků, (kvalitního másla) i například jater může diabetikům spíše uškodit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jak jsem se zmínila hned ze začátku, jsou to informace z knížky p. Průchové o diabetu. To co si z toho člověk vezme či nevezme je jen na něm. Na netu je spousta informací pro i proti všemu, každý má možnost volby vybrat si, čemu věří a za čím půjde ;)
      a každopádně můj názor je takový, že když už mléčné výrobky, vejce, maso, tak jen z bio chovů a jen ty nejkvalitnější... ale tak je to se vším... ;) a zeleninu, ovoce, ... prostě vše volit pokud možno z našich končin a ne dovážené přes půl světa.
      k těm vědeckým studiím... stejně tak jako existují vědecké studie pro prospěšnost mléka, stejně takové množství existuje i proti prospěšnosti mléka... je toho na netu spousta, zejména v angličtině... takže stačí googlit... :-)
      já osobně se snažím jíst co nejvíce sezónně a lokálně, vyhýbám se bílé mouce, cukru, mléčné výrobky výjimečně, vajíčka taktéž, maso nejím z etických důvodů... a výsledek? najednou nemám ekzémy, alergie a věčné angíny, které mě trápili celé dětství a neustále... najednou nejsem nemocná, nic. Jediná změna, která proběhla je změna stravy... takže ať si říká kdo chce co chce, pro mě je tento směr správná volba ;)

      Vymazat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den