čtvrtek 7. března 2013

Omega 3 a Omega 6 - opravdu je znáte?

I přesto, že jsem si myslela, že o zdravém stravování vím vše potřebné, pletla jsem se, čím dál častěji se mi potvrzuje rčení, že člověk se učí celý život. O tom, že omega 3 a omega 6 jsou zdraví prospěšné již určitě víte, ale víte také proč je potřeba si příjem těchto mastných kyselin hlídat?
Pokusím se Vám to popsat co nejjednodušeji. Informace jsou z mých výpisků z přednášek, internetu, knížek.

Co jsou to omega-3 a omega-6 mastné kyseliny?
Esenciální mastné kyseliny (EMK), kam patří omega-3 a omega-6 (a omega-9,...) jsou látky naprosto nezbytné pro lidský organismus. Pomáhají při tvorbě buněčných membrán, které by bez přítomnosti EMK ztratily pružnost a schopnost vázat vodu.


K čemu slouží?
Ve stručnosti omega-3 působí PROTI zánětlivě a omega-6 PRO zánětlivě. 
Oboje dvě jsou potřebné a důležité pro tělo. Omega - 6 např. potřebujeme proto, aby když si píchneme třísku, tak aby nám okolí začalo hnisat a dostalo se z těla to, co tam nepatří. Omega - 3 zase udržuje tělo zdravé a zbrojí proti nežádoucím zánětům (angíny, pohlavní záněty, a další).
Problémem je, že díky stravě, kterou jíme, máme nadbytek omega-6 a nedostatek omega-3, což způsobuje, že jsme často nemocní, máme v těle superzánětlivé prostředí a často netušíme, že příčina může být tak prostá, jako je nedostatek omega-3.
Abychom byli zdraví, potřebujeme rovnovážný stav těchto kyselin.

V čem je najdeme?
omega-6: margaríny, rostlinné oleje,maso, živočišné produkty, mléko, mléčné výrobky, vajíčka
omega-3: ryby, quiona, vlašské ořechy, dýňová semínka, konopná, lněná a chia semínka, listová zelenina (některé druhy)

Pozn. LNĚNÝ OLEJ je asi nejvhodnějším zdrojem omega- 3 pro vegetariány a obzvlášť vegany, protože jako JEDINÝ z rostlinných olejů obsahuje více omega-3 než omega-6!

To by mohlo stačit ;)... Takže moje rada zní, přidejte na konzumaci omega-3 a určitě budete zdravější ;)

2 komentáře:

  1. Super článek! zjistila jsem, že jsem o tom vlastně moc nevěděla.
    Promiň, že tě furt zahrnuji pitomými dotazy, ale mám zas jeden :D
    Dýňový olej teda obsahují omega 6 i omega 3? Ptám se, že tam máš dýňová semínka v omega 3, ale dýňový olej je vlastně rostlinný že?
    Sama střídám každý den po lžičce nějakého rostlinného oleje. Zatím mám pořízeno dýňový, z pšeničných klíčků, konopný a lněný :-)

    OdpovědětVymazat
  2. ono dost potravin obsahuje obojí i omega3 i omega6. problém je, že přijímáme nadbytek 6 ale 3 jen málo... proto je vhodné 3 doplňovat i z jiných zdrojů... ;)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den