Mrkvánky s povidly

Mrkvánky, pochoutka nejen pro děti

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan 
Intolerance laktózy 
Bez vajec
Bez mléka
ABKM
Bez cukru

I zdravé sladkosti mohou být výborné. Jako třeba mrkvánky. 

Jsou recepty, které se těžko nahrazují a hledají se k nim zdravější variace. Některé recepty jsou prostě dobré ve své tradiční podobě a změna ke zdravějšímu jim moc nesvědčí (alespoň pro můj jazyk). Naopak jsou i také, u kterých si ani nepovšimnete, že je mouka celozrnná, cukr třtinový a že tam chybí mléko. A pak existuje ještě třetí kategorie a tam patří zdravé recepty, které snad ani nemají své nezdravé dvojče, mnohdy nemusí obsahovat ani cukr, ani mléčné výrobky, ani vejce a i přesto s nimi uspějete i u zarytých odmítačů všeho zdravého. Do třetí kategorie patří i mnou milované mrkvánky. A právě na ně Vám dnes přináším recept!


Suroviny

140 g nastrouhané mrkve
140 g rostlinného tuku typu Alsan
210 g hladké mouky (používám špaldovou, ale dá se udělat i z žitné či pohankové, jen se musí přidat o trošku více tuku)
1/2 prášku do pečiva
povidla bez cukru 
mák

Postup

Na vál si nasypte mouku, nakrájejte tuk, přidejte mrkev a prášek do pečiva a vypracujte vláčné těsto, které dejte na 30minut odpočinout do ledničky.

Povidla promíchejte s troškou máku.

Z těsta vyválejte zhruba 5 mm silnou placku a vykrajujte z ní kolečka (např. za pomocí hrnku na čaj).

Doprostřed každého kolečka dejte lžičku povidlovo-makové směsi a kolečko přiklopte. 
Spoje pořádně zmáčkněte (např. vidličkou). 
Poté stačí jen upéct. 

Při teplotě 180 °C zhruba 20 minut.

Jsou opravdu skvělé! 

Dobrou chuť!

Vaše Lenča 

Komentáře

  1. Ty jsem měla kdysi hrozně ráda :)

    OdpovědětVymazat
  2. v tomto není mrkev skoro cítit ;) a jedla jsi někdy mrkvový dort?

    OdpovědětVymazat
  3. Leni, recept sa mi páči. Aj makrobiotici by nijako výrazne nenamietali. Aký tuk konkrétne používaš?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katy, já vesměs, když už peču, tak použiji máslo nebo roslitnný olej, tady jsem použila máslo... Omezuju jinde mléčné produkty, ale pořád raději máslo, které je podle mě zdravější - jednou za čas, než nějaké transtuky ztužených roslitnných tuků...

      Vymazat
    2. Ja som ani nemyslela na hnusné rastlinné stužené tuky ako Hery a podobne. Ja som asi 3x kúpila Alsan, ale veľmi nadšená jeho používaním nie som, stále z neho trošku cítim pachuť margarínu, ktorý mi dosť vadí. Tak dosť "koumám" pri úpravách koláčov. Aj keď samozrejme, už samotné pečenie, kombinácia múky, cukru a ovocia je úplne proti makrobio.
      Ako ste postúpili s vašou makrobiotikou? Kľudne pošli mail - nech sa tu nevykecávame ;-)

      Vymazat
  4. Dnes jsem dělala vegan variantu a VYNIKAJÍCÍ! :)

    OdpovědětVymazat
  5. mohu se zeptat kolik si jich mohu dát k svačině jestliže mám redukční jídelníček? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tak to netuším, ale myslím si, že tak 3 - 4 jsou ke svačině adekvátní ;)

      Vymazat
  6. S těstem se krásně pracovalo. Děti rády spolupracovaly a dílo šlo od ruky jedna báseň. Mrkváky se snědly ještě teplé. Že jsou dělány z mrkve vůbec není cítit a upečené jsou nádherně křehké. Určitě jsme nedělali naposledy.

    OdpovědětVymazat
  7. to nemá chybu :) a krásná fotka na boku!

    OdpovědětVymazat
  8. Odzkoušeno a výborné!
    Touto formou jsem dostala do bratra aspoň nějakou zeleninu:D

    OdpovědětVymazat
  9. To je krása! To upeču o víkendu! Mrkvánky jsem kupovala ve zdravé výživě,ale nenapadlo mně je vyzkoušet domácí,děkuji za inspiraci!

    OdpovědětVymazat
  10. Včera jsem je pekla hned po obědě s tím, že si je dám dneska ke snídani...hmm dopadlo to tak, že jsme je celá rodina sprášili na posezení u kávy, luxusní! Ještě jednou děkuji za inspiraci

    OdpovědětVymazat
  11. Přeji hezký večer, mohu se zeptat jestli můžu použít místo polohrubé mouky, mouku hladkou špaldovou? Bohužel polohrubou doma nevedu :-P a taky místo másla použít třeba kokosový olej? Děkuji

    OdpovědětVymazat
  12. U tohoto receptu jde určitě experimentovat - používat celozrnnou mouku i hladkou, přidávat bezlepkové - např. s rýžovou nebo pohankovou jsou také výborné !!!

    OdpovědětVymazat
  13. Pekla jsem už několikrát, jsou výborné, křehké a co se mi líbí, že bez cukru, kdo chce může pocukrovat nahoru. Dávám malé na svačinu do školy a vždy se jen zapráší a to je na sladké jak divá!.-)

    OdpovědětVymazat
  14. Jsou skvělé. Určitě by šlo těsto použít i na závin s jablky ;o) Olga

    OdpovědětVymazat
  15. Díky za recept! Vyzkoušela jsem je udělat ze špaldové mouky a jeden plech je s povidlovo-makovou náplní (újde to, ale žádná hitparáda) a druhý jsem udělala se špendlíkovou (červené mirabelky) marmeládou a to je mňamka!

    OdpovědětVymazat
  16. Krásný den :)

    mrkvánky jsou výtečné, udělala jsem je celé z žitné mouky a použila bezfosfátový kypřící prášek do perníku. Heru bych příště ráda vyměnila za kokosový olej, uvidíme, zda půjde.

    Ještě jedna úsměvná poznámka, mám muže jedlíka, takže když jsem viděla tu trošku těsta, řekla jsem si, že to nemůže stačit. Po 30 minutách chystání jsem byla ráda, že toho není víc :) a stačilo :))

    OdpovědětVymazat
  17. Hotové a jsou super... masla jsem dala jen 110 a stacilo..

    OdpovědětVymazat
  18. Prosím, kolik zhruba lžiček je toho prášku do pečiva? Každý pytlík je totiž jinak velký... :)

    OdpovědětVymazat
  19. nebudu to dělat !!!!! Je to tak dobré, že pořád chodím uzobávat.
    Dělala jsem bezlepkové a špaldové ,oboje vynikající !

    OdpovědětVymazat
  20. Někdo tu navrhuje kokosový tuk - není nic nezdravějšího, je plný nezdravých nasycených mastných kyselin. Rozhodně tam raději dejte máslo nebo třeba řepkový olej.
    Kokosový tuk si namažte na tělo.:-)

    OdpovědětVymazat
  21. Děkuji za nádhernou inspiraci :). Opravdu mě těší, že mohu upéci něco jako toto. A ano, ztotožňuji se s názorem na kokosový olej. Nepoužívat. Koupila jsem bambucké máslo :)

    OdpovědětVymazat
  22. děkuji za recept, mělo to je jedinou chybu, bylo jich proklatě málo, příště peču ze dvou dávek :-), jsou luxusní.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den

Oblíbené příspěvky