čtvrtek 28. května 2015

Falešná vajíčková pomazánka

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bezlepkové

Dokonalá veganská "vajíčková" pomazánka, kterou prostě musíte zkusit, protože jinak mi neuvěříte, že tato kombinace chutí může chutnat po vajíčkách i přesto, že vejce neviděla ani z rychlíku. Taky se mi tomu nechtělo věřit, protože pravá vajíčková pomazánka patřila k mým nejoblíbenějším svačinkám a nepředpokládala jsem, že bych ji dokázala připravit z čistě rostlinných surovin tak dobrou. A navíc její příprava Vám nezabere víc jak 5 minut!

Suroviny:

úterý 26. května 2015

21/52: Crumble s lesním ovocem

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy
lze i Bezlepkové (viz poznámka u drobenky)

Dalším receptem roční výzvy je crumble. Výborná delikatesa, kterou okouzlíte třeba na letní grilovačce. Pokud neznáte, tak určitě vyzkoušejte, nebudete litovat! Pokud připravíte svým přátelům zajisté se stanete hvězdou grilování!
Inspirace dle receptu z kuchařky Veganské vaření (Hruškový crumble s brusinkami).

Suroviny (2 porce):

pondělí 25. května 2015

Falešná škvarková pomazánka z pohanky

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Diabetes

Nedávno jsem narazila na celkem bouřlivou debatu, kde se řešilo, proč mají někteří vegani/vegetariáni/vitariáni/... potřebu pojmenovávat jídla podle živočišných produktů. Až mě překvapila nevůle těch, kteří toto odsuzují. Podle mého názoru se vegany většina lidí stává především z etických důvodů a vzhledem k tomu, že je minimum veganů vegany od narození, tak je snadnější popsat nějakou chuť přirovnáním k něčemu co znám z dřívějška, než mít milion receptů pojmenovaných tak, že nám název nic neprozradí... Nevadí mi, když pak vařím podle receptu cizrna alá kuře na paprice, halušky s veganskou brynzou, seitan alá kachna, protože hned vím k jaké chuti bych se měla přiblížit. Proto jsem tuto pomazánku nazvala jako falešnou škvarkovou nikoli jako pomazánku z pohanky :-) a věřím, že plno lidí bude hned vědět, jak zhruba bude tato dobrota chutnat :-). A co vy, jaký máte na toto názor?

Tak ale teď už zpátky k receptu ... Pomazánka je chutná, levná a rychle hotová. Obsahuje základní suroviny, které věřím má každý pořád doma (kromě lahůdkového droždí, které se může vynechat).

Suroviny:

sobota 23. května 2015

Veganské grilování

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy
Bezlepkové

Pomalu, ale jistě nám začíná sezona grilování a s ní i věčná otázka co si jako vegan můžu ugrilovat... Přeci jen loni jsem ještě příliš veganské produkty neřešila a nyní jsem zjistila, že moje oblíbené opékačky a klobásy jsou s vaječným bílkem a proto jsem se musela poohlídnout po jiných variantách.

Božská marináda (bezlepkové)

čtvrtek 21. května 2015

Lahodně s Ellou - recenze

Normálně jsem se zamilovala. Objevila jsem novou kuchařku, která je přesně taková, jakou bych si i já jednou přála vydat. Kuchařku "Lahodně s Ellou" napsala neuvěřitelná foodblogerka Ella Woodward, kterou zajisté mnozí znáte z blogu Deliciously Ella. A pokud neznáte, tak jednoznačně doporučuji tento blog přidat k oblíbeným! Zvlášť pokud milujete jídlo, své zdraví a čerstvé, chutné suroviny.
Za recenzní výtisk děkuji knihkupectví Knihy Dobrovský, kde si tento báječný kuchařský bestseller můžete zakoupit.

pondělí 18. května 2015

Léto z pohledu makrobiotiky

Biologické léto se neshoduje se začátkem astronomického léta. Biologické léto začíná již 15. června a 16. července následně začíná pozdní léto. Oboje období se od sebe liší potravinami, které se v danou dobu doporučují konzumovat a rovněž i orgány, které jsou v dané době nejvíce činné a je dobré jim věnovat větší pozornost než po zbytek roku. Proto když chcete detoxikovat konkrétní orgán, detoxikujte jej právě v té části roku, kdy je nejvíce v činnosti.
V létě je to srdce a tenké střevo, v pozdním létě slezina, slinivka a žaludek. Elementem léta je oheň, elementem pozdního léta je země :-).

Ale nyní se již zaměřme pouze na léto, článek o pozdním létu přidám později, ať se nám to tu neplete :-).

  • Elementem léta je oheň a barvou tudíž červená a proto zařazujeme do jídelníčku červené potraviny :-) (zejména červené ovoce vypadá na talíři úchvatně). 

neděle 17. května 2015

20/52: Listové čtverečky s ovocem

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy
Bezlepkové (použít např. listové těsto od Balvitenu či Bezglutenu)

Dalším receptem do roční výzvy bude jedna rychlovka, kterou připravíte za pár minut. Listové těsto má doma v mrazáku skoro každý, proto jsou tyto moučníky skvělou volbou v momentě, kdy Vás přepadne nečekaná návštěva. Než se návštěva usadí a než vypije první sklenku vína, budete mít již čtverečky v troubě a do půl hodiny můžete podávat s dobrou kávou.
Suroviny:

středa 13. května 2015

19/52: Chleba bez hnětení

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy

Jak jsem včera naznačila, tak se pokusím co nejrychleji dohnat svoje resty týkající se roční výzvy. Další recept na sebe nenechal dlouho čekat a je tu :-). Tentokrát mě zaujal recept na chléb v kuchařce "Veganské vaření" a rozhodla jsem se jej vyzkoušet. Příprava chleba je opravdu jednoduchá a rychlá. Akorát je potřeba počítat s kynutím přes noc (zhruba 17 hodin) a poté chléb kyne ještě další hodinu před samotným pečením. Tak už směle do toho :-).

Suroviny:
80 g dýňových semínek

úterý 12. května 2015

18/52: Osvěžující mrkvovo-cuketový salát s vanilkovou zálivkou

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy
Bezlepkové

Vím, mám trošku resty co se týče roční výzvy, ale tak snad se mi to podaří co nejdříve doplnit :-). Dnes přináším další recept s vanilkou naslano, který mě zaujal na jednom anglickém blogu. Trošku jsem si jej samozřejmě upravila podle svého. Salát je rychlý, celkem vydatný, křupavý, osvěžující a díky vanilce netypický. Pokud rádi zkoušíte nové chutě, zajisté Vás tento salát nadchne.

Suroviny (2 porce):

Veganské vaření - recenze plus 2 recepty

Po dlouhé době se mi do rukou dostala veganská kuchařka, která opravdu stojí za to! Jedná se o knihu od Martina Kintrupa s názvem Veganské vaření snadno a bez námahy.
Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada.

Recenzi, která je trošku odlišná od této jsem psala pro Klub knihomolů a můžete si ji přečíst ZDE.

Kuchařka je rozdělena do devíti kapitol. Nejprve Vás autor v kapitolce "Jak si usnadnit vaření" seznámí s veganskými potravinami, které se dají koupit v běžném supermarketu a v sítí dm drogerií. Následuje přehled "Opravdu veganské", který zahrnuje seznam čistě rostlinných potravin.

pondělí 11. května 2015

Letní bílkovinné rizoto

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Diabetes
Bezlepkové

Taky dostanete chuť vždy, když se tolik oteplí, na lehká a jednoduchá jídla? S příchodem letního počasí bych vydržela klidně jen na čerstvém ovoci a zelenině, ale jelikož je potřeba dodávat tělu i zdravé bílkoviny a tuky, kterých je v zelenině poskrovnu (a zas tolik kg denně sníst nedokážu, abych pokryla denní potřebu), tak si ráda vařím tato lehká letní jídla. Dnes přidávám tip na takové vylepšené "rizoto", které je nadupané bílkovinami a díky dýňovému, lněnému semínku a trošce olivového oleje dodáte tělu i kvalitní tuky :-).
Dobrou chuť.

sobota 9. května 2015

Amylon - recenze bio produktů

Firma Amylon je ryze česká firma s více než stoletou tradicí, která zařadila do svého sortimentu bioprodukty. Jak sami uvádějí: "S kvalitou produktů souvisí i způsob jejich produkce z hlediska etického, morálního, sociálně-psychologického a enviromentálního, kdy si je spotřebitel vědom toho, že způsob produkce byl ekologický, šetrný k životnímu prostředí, ohleduplný k chovu hospodářských zvířat a všemu živému a šetrný k neobnovitelným zdrojům surovin a energie."

A co vlastně Amylon svým zákazníkům nabízí? Produkty na pečení - bio vanilkový cukr, bio skořicový cukr, bio citronový cukr, kypřící prášek bezfosfátový, kypřící prášek do perníku bezfosfátový, dále pudingy, které jsou přirozeně bezlepkové - vanilkový, kakaový, meruňkový a jahodový s kousky ovoce. Novinkou je i matcha puding s příchutí ananasu a bio panna cotta (není veganská).

sobota 2. května 2015

Ovocné muffiny

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy

Snažím se hledat dokonalé recepty ve veganských verzích. Třeba neveganské muffiny jsem již měla zcela vychytané a recept byl dokonalý, jenže ve veganské podobě mě recept tolik nenadchnul a proto jsem musela hledat dál. Většina veganských moučníků je založených na banánech, ale ty já nejím, proto je pro mě těžší udělat vláčné a nedrolivé těsto. 
Tyto muffiny jsem pekla ve čtvrtek a nechala je otestovat i mezi svou rodinou a přáteli a chutnali všem. I třetí den byly zbylé muffiny měkké a moc dobré. Vyzkoušejte, uvidíte sami. :-)

Na 12 muffinů budete potřebovat: