Běhejte rychle. Jezte pomalu. - recenze

Ti z vás, kteří čtou můj blog pravidelně nebo sledují mé příspěvky na Instagramu (@zdravejist) si zajisté všimli, že ráda, a snažím se i často, běhám.Neběhám tedy závratné kilometry, většinou tak okolo 100 km měsíčně, ale mám za sebou už pár závodů a dokonce i jeden půlmaraton a za 3 týdny běžím další.
Proto se mi velice zalíbila kniha z nakladatelství Jota Běhejte rychle. Jezte pomalu, kterou napsala americká maratonská běžkyně, olympijská medailistka a držitelka amerického rekordu S. Flangan spolu se svou běžeckou přítelkyní, která je šéfkuchařkou, jenž ráda píše o jídle E. Kopecky.

Knihu plnou receptů vhodných při sportovním tréninku se rozhodly společnými silami vydat proto, že měly pocit, že na trhu neexistuje kniha se sportovní výživou, která by byla nejen nutričně bohatá, ale rovněž i chutná a lákavá na pohled.

Na knize se mi líbí, že ač není cílená na vegany, je zde opravdu převážná část receptů čistě veganských a našla jsem zde opravdu přehršle inspirace.

Kniha je rozčleněna do dvanácti kapitol. V první kapitole "Jezte pomalu, abyste běhali rychle" je představena myšlenka knihy. Dozvíte se například to, že tuků není třeba se obávat a jsou ve stravě běžce nepostradatelné či zde najdete příkladný sedmidenní jídelníček Shalane s odkazy na recepty v
knize.

Druhá kapitola "Naše spíš" seznamuje čtenáře s tím, co mají obě autorky neustále doma ve spíži a bez jakých potravin se při sestavování jídelníčků neobejdou.

Nepatřím k veganům, kteří odsuzují lidi, kteří se snaží i o malé změny co se týče přístupu ke zvířatům a proto jsem ráda aspoň za to, že většina uznávaných osobností v gastronomii odsuzuje velkochovy a apelují na snížení spotřeby živočišných produktů a když už, tak z bio chovů. Ne jinak je tomu i u autorek této knihy. Myslím si, že je dobré, když se lidé tímto způsobem dozví o tom, že běžně prodávané produkty nejsou rozhodně něco, na co by člověk měl být pyšný. A i přesto, že bio i nebio krávu čeká stejný osud a to jatka, tak je lepší, že ta bio má lepší alespoň ten čas, který ji byl vyměřen. Určitě je toto první krok k lepším zítřkům - snížení spotřeby a zrušení velkochovů. (Tady je problém složitější, neboť při dnešní spotřebě masa je nereálné, aby se "jen" přešlo na bio produkty, nýbrž je opravdu nutné minimalizovat spotřebu. Nynější tempo nárůstu počtu obyvatel a nárůstu spotřeby živočišných produktů ve vyspělých zemích vede k devastaci planety a opravdu nám nezbývá moc času na to udělat změnu.) U mě osobně třeba toto byl i začátek cesty - snížení spotřeby masa. A vidíte, kam jsem se za pár let posunula ;-). Nikdy neříkejte nikdy.

Další kapitoly jsou již věnovány samotným receptům. Ve třetí kapitole "Něco na žízeň" objevíte recepty, které nejen božská smoothie, která vám dodají energii například před během, kdy nechcete zatěžovat žaludek tuhou stravou, ale rovněž i zajímavé kombinace lisovaných šťáv, ořechového mléka, osvěžujících čajů či odpočinkového jablečného cideru se zázvorem.
Čtvrtá kapitola "Ranní palivo" je věnována snídaním, které vám dodají energii na celé dopoledne. Například tzv. Muffiny superhrdinů, které jsou bez mouky, cukru (kdy vejce nahradíte vanilkovou hraškou a máslo olejem) si Shalane bere na cesty a jsou výbornou volbou na dlouhý nedělní běh. Najdete zde i jiné snídaňové klasiky ve zdravém a chutném kabátku, ať už lívance z miličky, mussli, toast z banánového chlebíčku, granolu či ovesná kaše.
V páté kapitole "Svačinky a předkrmy", která se mi obzvlášť líbí, najdete mimo jiné recept na hummus nezničitelných či směs na trať 26,2, která obsahuje 26! druhů ořechů, semínek, sušeného ovoce a dalších přísad. Ty dvě desetiny jsou tam proto, že směs je ochucena trochou skořice a mořskou solí.
Šestá kapitola "Saláty" mě moc nebaví, ne že by saláty nebyly lákavé, to jsou. Ale já osobně nemám ráda recepty na salát. Ten dělám vždy podle toho co zrovna doma mám a nesvazuji se žádnými předpisy. Jedinou výjimkou je řecký salát a coleslaw ;-). Ten dělám sice od oka, ale vždy stejně. Líbí se mi ale autorčin styl servírování u Salátu z nudlí soba s arašídovou omáčkou, který jsem viděla už u Jamieho Olivera a nejspíš začnu některé typy salátu servírovat stejně. Je to lákavé, barevné a efektivní.

Sedmou kapitolu "Polévky" rozhodně ocením jakmile se ochladí. V létě polévky nevařím. Raději si dám smoothie. Něco mi ale říká, že Čočková polévka s kari a opraženým květákem mi bude moc chutnat. A potěšilo mě, že připravuji nevědomky ten nejúžasnější recept, které autorky do knihy daly a to Vývar s minerály na dlouhé tratě, který je plný zeleniny, česneku, zázvoru a mořských řas, který používají na léčbu všech neduhů, neboť je přímo nadupaný antioxidanty, vitamíny a minerály.
Osmou kapitolu "Výživná hlavní jídla" jsem jen letmo prohlédla neboť obsahují velké množství masových receptů. Z těch veganských mohu jmenovat Cuketové těstoviny s pestem, Prosná pizza /vejce nahradit hraškou, sýr dát veganský) či Smaženou rýži pro vegetariány (vynechat vejce).
Devátá kapitola "Přílohy" je naopak báječná. Všechny recepty jsou veganské a pokud k jídlu přidáte trošku čerstvé zeleniny a nějakou bílkovinu, dostanete plnohodnotné a chutné jídlo. Mně se sbíhají sliny jen to čtu... Květákový kuskus, Opečená růžičková kapusta, Listová kapusta na česneku či Pikantní černé fazole. Mňam.
Desátá kapitola je věnována omáčkám, dipům a dressingům. Hned první dressing - citronový s pastou miso nebo vinaigrette jsou mými favority a v létě vyzkouším i další možnosti, protože bez salátu a grilování v tom teple ani ránu ;-).
Jedenáctá kapitola "Zdravé pamlsky" sice trošku evokuje, že by mělo jít o pochoutky pro psí miláčky, ale jsou to dobroty pro nás. A když už teda sportujeme, tak by bylo dobré si nezaplácávat žaludek rafinovaným cukrem a bílou moukou. Opět tu najdete zdravější verze klasických dobrot jako je například banánový chlebíček, tak i vyloženě lahůdek jako například Miličkové sušenky s dvojitou dávkou čokolády či Kakaové makronky s kokosem.
Závěrečná, dvanáctá kapitola "Pro běžce. Potraviny, které uzdravují, která mi osobně přijde nejpřínosnější. Zaměřuje se na nejčastější zdravotní problémy spojené nejen se sportem a jak správnou stravou napomoci k urychlení uzdravení. Poradí vám co dělat v případě absence menstruace, která je u vrcholových sportovkyň velice častá, co jíst pokud trpíte chudokrevností, jak na nedostatek energie či chřipku a nachlazení.

Kniha se mi líbí po designové stránce i té obsahové. Recepty jsou pestré, levné i dražší a nemyslím si, že by byl problém ingredience u nás sehnat (snad kromě dvou výjimek, z nichž veganské jsou pouze speciální sladké brambory jamy, které by měly jít nahradit batáty).

Knížkou potěšíte aktivního sportovce, který miluje běh a dobré jídlo.

Hodnocení: 8* z 10*