pátek 25. ledna 2013

Vztahy mezi potravinami a některými chorobami a potížemi z hlediska energie potravin

Strašně mě rozčiluje, když mi nemocní lidé v mém okolí jsou schopni tvrdit, že zdravou stravou by zdraví nedosáhly a že daná nemoc by přišla tak jako tak, proto jsem se rozhodla přidat sem tento článek. Je dosti stručný a chtěla bych spíše, aby posloužil k zamyšlení nad tím, co jíme.
Podle mého každá nemoc se dá léčit stravou. A každá nemoc je informací z těla, že něco děláme špatně. Ze začátku jsou to rýmy, ekzémy atd:., ale pokud budeme tyto příznaky pouze potlačovat farmaceutickými léky a nezměníme svůj přístup, časem přijdou nemoci horší.

Vztahem mezi potravinami a nemocemi se hojně zabývá makrobiotika a to především  z hlediska dostředivé a odstředivé energie námi konzumovaných potravin.
Makrobiotika se domnívá, že většinu nemocí způsobuje extrémnost energií a málo nebo žádné potraviny z pásma zdraví.

Pásmo zdraví = kombinace potravin, které našemu tělu prospívají. Patří sem rýže natural (naprostý střed), jáhly, pšenice, pohanka, luštěniny, oves, žito, kroupy, kukuřice, kořenová, polní a kulatá zelenina, zelená a listová zelenina, semena, ořechy naší klimatické zóny, mandle, obilná káva, ovoce naší klimaktické zóny, nearomatické čaje, ryby a mořští živočichové.

Směrem dolů od pásma zdraví přibývá energie dostředivá, stahující. Patří sem (od nejméně škodlivých až po extrémně škodlivé): pohanka opražená, kozí mléko, sýry a slané mléčné výrobky, maso drobných savců, vepřové maso, drůbež, zvěřina, hovězí maso, vejce, sůl, sójová omáčka a sójová pasta).

Směrem nahoru od pásma zdraví přibývá energie odstředivá, uvolňující. Patří sem (opět od nejméně škodlivých po extrémně škodlivé): mléko, neslané mléčné výrobky, houby, bylinné čaje, rajčata, kečupy, majonézy, tuky, sladké mléčné výrobky, subtropické a tropické plody, cokoli slazené cukrem, ovocné šťávy a džusy, med, cukr hnědý a bílý, koření, alkohol, káva, drogy, většina léků.

Podle toho, co převažuje v našem jídelníčku můžeme usuzovat co za nemoci nás může ohrozit (v mém okolí se tato tabulka už mnohokrát potvrdila!).

Začněme dostředivou energií.
  • Uzeniny, sýry a slaná pečená strava -->únava, stažené cévy, suchá kůže, zácpa, zatuhlé klouby, vředy, žloutenka.
  • Drůbež v nadbytku, maso savců. -->kurděje, žlučníkové kameny, apendicitis, artrózy, revmatismus, dna, zhoubný melanom, rakovina plic.
  • zvěřina, maso savců v nadbytku, vejce. -->rakovina tlustého střeva nebo jater nebo slinivky břišní, progresivní paralýzy.
  • sůl v nadbytku a živočišné produkty a slaná pečená strava --> rakovina recta, zhoubné nádory hluboko v mozku.

A odstředivá energie:
  • syrová strava --> únava, průjmy, záněty pánviček ledvin, záněty močového měchýře, záněty horních cest dýchacích, ekzémy.
  • mléko, nepříliš slané sýry a tvarohy, máslem maštěná potrava, brambory -->bronchitidy, akné, výtoky, cysty, záněty žlučníku, ledvinové potíže.
  • denní konzumace ovoce a ovocných šťáv, bílá mouka, sladké mléčné výrobky, bylinné čaje aromatické, aromatické koření, občasná konzumace umělých sladidel -->časté angíny a záněty, teplota, opary, plísně, alergie, žaludeční vředy, diabetes, neurologické problémy, teploty neznámého původu
  •  živočišné tuky, tučná strava, smetana, cukroví --> záněty plic, rakovina prostaty, rakovina prsu
  • sladké nápoje, ovocné šťávy, sladké mléčné nápoje, káva, limonáda, med --> epilepsie, horečky, cytomegalie, hemofilie, toxoplasmóza
  • cukr, sladkosti, zmrzlina, mražené dorty a krémy, stimulující a aromatické čaje a koření -->impotence, neplodnost, poruchy a rakovina lymfatického systému, snížená imunita
  • nadbytek vitamínu C, ostrá koření, alkohol, tropické ovoce, subtropické plody, častá konzumace umělých sladidel -->leukémie, rakovina jícnu, Kapsiho sarkom
  • šťávy z tropického ovoce, léky (90% z nich), drogy -->zhoubné kožní nádory, rakovina močového měchýře, AIDS
Berte to jako informaci k dobru, třeba Vás dlouho trápí nějaké problémy a doktoři Vám zatím moc nepomohly. Zkuste sami sebe najít a snažit se napravit v dané oblasti. :-)

Tabulka z knih J. Průchové.

6 komentářů:

  1. Tenhle pohled na stravu mě poslední dobou oslovuje mnohem víc a víc. Rozhodně se nestravuji striktně makrobioticky, ale snažím se inspirovat a hodně zařazovat nové věci a recepty. Ono také, bydlím stále v domě s rodiči a momentálně by to bylo docela nereálné a ani nevím, zda bych na to našla vůli, odříznout všechny ty staré potraviny. Jsem ve fázi, kdy si užívám, že mi ubývají chutě na průmyslové sladkosti tukem nabité bomby a pod. Většina mých vydělaných peněz raději vrazím do kvalitních potravin, než do nového trička a užívám si každé sousto s představou, jak pro sebe dělám něco dobrého a jak si na mě doktoři nepřijdou :D
    Bohužel, mě dost mrzí jak se např. moje rodina dokáže jídlem ničit. Mámě zjistili dnu a i přes to, že zná seznam potravin, které by neměla, dopřává si s klidem dál. Táta už má pupek jak kdyby byl v očekávání, cigaret dokáže vykouřit i krabičku denně, po ránu se ten kašel nedá poslouchat a cokoliv si nandá na talíř, často polije tatarkou a kečupem. Říkám si, kdy to to tělo může vydržet...ale na mě jako na mladou ještě blbou holku nedají...:-/ Omlouvám se, trochu jsem se rozepsala :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. a hlásím, že chléb se povedl. Jediné nedostatky, které shledávám jsou mírná prasklina na hraně boku a těsto uvnitř je spíše vlhčí, než sušší, ale asi tak déle vydrží :o)
      Moc ti děkuji za tvůj blog a tvé rady!
      Měj se fanfárově :)

      Vymazat
    2. Luci, kváskový chléb bývá spíš vlhčí než sušší ;) a z té praskliny si nic nedělej, mě praská skoro pořád ;)

      Vymazat
  2. Skvělý článek, určitě se i díky němu o něco více zamyslím nad stravou, ačkoliv už víceméně zdravě jím (ale mám tam i dost těch potravin, co jsou od středu, jak píšeš). A opravdu věřím, že strava dělá co se zdraví týče opravdu hodně. Já třeba nebývám vůbec nemocná, imunitu mám myslím dost dobrou, a to doma jsou všichni nemocní každou chvíli. Taktéž mi úplně vymizely alergie, co jsem začala jíst zdravě. No ale lidi prostě někdy nepřesvědčíš, že stačí jinak jíst. Málokdo to vážně zkusí, protože je přece jednodušší do sebe cpát tunu léků (a že nefungují, už nikoho nezakjímá).

    OdpovědětVymazat
  3. Je to až děsivé, jak přesně na mě tabulka sedí. Jsem docela ráda, že moje tělo začalo při konzumaci "špatných" potravin říkat "ne". Nebylo sice lehké přijít na to, co je špatně, ale jakmile jsem na to přišla, najednou ze všech směrů (například z toho článku) přicházejí ty samé informace. Zvláštní náhoda.

    OdpovědětVymazat
  4. Tak to sedí, zrovna jsem doléčila bronchitidu a uvědomuju si, že jsem to s mléčnými výrobky přeháněla. Teď jsem je vyloučila na chvíli úplně, aby se tělo trochu srovnalo, a pak je v mnohem menší míře než dřív zase zařadím. Děkuju za skvělý článek! :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den