středa 11. prosince 2013

Zimní období z pohledu makrobiotiky



  • V zimě jsou nejvíce oslabeny ledviny a močový měchýř, proto bychom se měli vyvarovat ochlazujícím potravinám a místo toho vylučovací orgány posilovat. 
  • V zimě nabýváme nejvíce energie odpočinkem, proto nezapomeňte dostatečně spát, chodit na procházky, odpočívat a relaxovat. Dost velkým problémem je to zejména před Vánoci, že? 
  • Doporučuji zcela vyloučit chlazené nápoje. Pijte pouze teplé nebo vlažné nápoje. Minimálně o pokojové teplotě. Výbornou volbou na zahřátí je zázvorový čaj.
  • Zejména kvůli posílení ledvin zařazujte všechny druhy fazolí a to mnohem častěji než po zbytek roku. 
  • Nezapomeňte se teple oblékat a chránit svoje ledviny ;). V lepším případě přijde prochladnutí, v horším až záněty ledvin, které patří k bolestivým nemocem. 
  • Z obilovin můžete více než po zbytek roku zařazovat pohanku, dále rýži (zejména kulatozrnnou), oves, ječmen a jáhly. 
  • Můžete si rovněž dopřávat více zdravých tuků než po zbytek roku. 
  • Co se týká ovoce a zeleniny: ovoce pouze krátce tepelně upravované. Vyvarujte se exotickému ovoci a raději si pochutnejte na krátce povařených jablíčkách.
    (Pozn. Jablečný puding - nakrájejte na kostičky jablíčka a s troškou vody, špetkou soli a skořicí, hřebíčkem a badyánem je uvařte doměkka. Poté vyjměte koření a jablíčka rozmixujte, přidejte jedno balení vanilkového pudingového prášku a za stálého míchání povařte. Poté plňte do misek a nechte vychladnout. Mňam.)
  • Zeleninku volte zimní - kořenovou zeleninu, dýni, cibuli, pórek, kapustu a další.
  • Jedním z nejlepších "vitaminátorů" je kysané zelí, na které se poslední roky dost zapomíná. Pokud jej budete v malém množství konzumovat denně, skoro s jistotou mohu tvrdit, že se Vám chřipka vyhne velkým obloukem. Kysané zelí totiž překypuje vitamíny. 
  • doporučuji Vám si zakoupit semínka vojtěšky, řeřichy apod. a zasadit si ji a průběžně si vypěstovanou zeleninku stříhat do jídel ;)
  • a na závěr... zkuste se nepřejídat ;) 

Krásný adventní večer :-)

3 komentáře:

  1. Super článek! Kysané zelí máme každý den, stejně tak zařazujeme kořenovou zeleninu. Pohanku máme téměř denně a oves miluju :) Co se mi však nedaří je ta relaxace, tu dělám spíš v létě na sluníčku. V zimě si dávám celkem do těla, abych se zahřála :D A když si zacvičím v pět hodin, je mi zaručeně teplo až do večera :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. je moc krásné číst takovýto komentář... ;) mnoho lidí zapomíná, že největší bohatství je v tom, co nás učili babičky a k tomu bezesporu kysané zelí patří ;)

      Vymazat
  2. Akorát pozor na to sterilizované kysané zelí - v tom už moc dobrých látek nenajdete, bohužel :-( Navíc jsou na trhu i zelí s éčky a nevhodnými konzervanty. Dovolím si dát odkaz na dTest: http://www.dtest.cz/testy-vyrobku-366/test-kysaneho-a-sterilizovaneho-zeli a http://www.dtest.cz/clanek-2731/jak-vybrat-kysane-a-sterilovane-zeli a článek http://hobby.idnes.cz/kysane-zeli-testy-0m7-/hobby-domov.aspx?c=A130212_111536_hobby-domov_mce.

    Já jsem našla opravdu mléčně kvašené zelí v brněnských obchodech Sklizeno (od nějaké Jihočeské zeleniny), sice má nějaký konzervant taky, ale není sterilizované a na obalu má to kouzelné slovíčko "mléčně kvašená zelenina".

    Jednoduchý a zajímavý návod na domácí kysané zelí má pan Cuketka: http://www.cuketka.cz/?p=1481

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den