úterý 15. září 2015

37/52: Pohankový perník

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy
Bezlepkové 
Bez cukru

Naprosto dokonalý perník! Inspirovala jsem se receptem z mého oblíbeného blogu ZDE (Tenhle blog vřele doporučuji celý! Je dokonalý, úžasný a plný perfektních receptů!!!) a samozřejmě jsem si jej opět upravila podle svého. Musím říct, že jsem moc původně nevěřila, že by mohl být perník nadýchaný, chutný a tak dobrý úplně bez jakékoliv mouky, vajec a cukru, ale opak je pravdou. Nevěříte? Tak perník vyzkoušejte. Vzhledem k použitým ingrediencím doporučuji i pro děti od dvou let.

Suroviny (menší plech 20 x 40 cm):

300 g pohanky lámanky (voda na namočení lámanky)
250 ml datlového pyré (150 g datlí, 250 ml vody - necháte namočené a poté rozmixujete na kaši)
1 jablko
2 lžíce rostlinného oleje
2 lžíce perníkového koření
2 lžíce karobu
2 lžíce kakaa
1 kypřící prášek bez fosfátů
špetka soli
50 g rozinek
50 g nasekané čokolády (nemusí být)
80 g nasekaných lískových oříšků

Na polevu:
3 lžíce povidel bez cukru
150 ml vody
1 lžičku agaru
hrst nasekaných oříšků (já použila směs vlašských a para)

Pohanku lámanku namočte alespoň na 4 hodiny do vody. Stejně si namočte i datle na datlové pyré.
Poté lámanku sceďte (zůstane vám jen takový pohankový "sliz"). Datle rozmixujte na pyré.
Troubu předehřejte na 180°C.
Do větší mísy přelijte pohanku, datlové pyré a přidejte olej, perníkové koření, karob, kakao, kypřící prášek a sůl. Ponorným mixérem směs rozmixujte na hustší kaši. Poté vmíchejte nastrouhané jablko, rozinky, čokoládu a oříšky. Vlijte na pečícím papírem vyložený plech a pečte zhruba 30 minut. Těsto zkoušejte špejlí.
Mezitím než se buchta upeče, tak si připravte polevu. Povidla s vodou dejte do menšího hrnce a za stálého míchání nechte povidla rozpustit a směs zahřát. Agar rozmíchejte v trošce vody a vlijte do povidel. Nechte krátce probublat a poté nalijte na upečenou, mírně vychlazený perník. Rychle posypte nasekanými ořechy. Nechte zatuhnout.

Dobrou chuť!!!

P.S. - Ještě jednou děkuji za senzační recept a inspiraci.... Pečení z pohanky se tímto pro mne stává novou výzvou a zajisté přes zimu přibude spoustu nových receptů. Už teď mám několik nápadů v hlavě. ;-)



18 komentářů:

  1. Na tento perník jsem se u Veg Ethique taky dívala a moc mě zaujal. Určitě ho mám v plánu někdy upéct, nejlépe někdy o Vánocích, ale určitě ho upeču i někdy dřív, protože je táák lákavý... :)) Pečení z pohanky mám ráda. Těším se, až se tu objeví další bezlepkové recepty z pohanky :))

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Leni, to jsem ráda, že se povedlo :) Koukám, že jsi dávala na oslazení datle, super, to je ještě lepší varianta :) Přeju hodně štěstí při dalším experimentování a mimčo ať Vám dělá jen radost :)

    OdpovědětVymazat
  3. Anóó perník je dokonalý, také jsem ho podle Éthique už několikrát dělala! :) A včera jsem poprvé pekla i její pohankový chleba a prostě nemám slov... :-*

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. na pohankový chleba se též chystám... :-)

      Vymazat
  4. Taky dělám spoustu pohankových receptů od Ethique a takhle metoda zpracování pohanky se mi osvědčila i v jiných moučnících :-) pohankový chléb určitě vyzkoušej, protože doopravdy nemá chybu!

    OdpovědětVymazat
  5. Konečně jsem se dokopala k tomu vyzkoušet tento recept, a musím říct, že je tak výborný, že jsem ho rovnou zařadila do svých oblíbených receptů:-) A půlku snědl na posezení můj přítel, který nesnáší pohanku :-D Monika

    OdpovědětVymazat
  6. Perník vypadá skvěle. Krásně nadýchaně. :3
    Bohužel mám doma jen pohanku klasickou (tu hnědou).. Co myslíš, šlo by to s ní? Mám jí několik kilo, tak nechci kupovat další. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Můžeš zkusit... Jen bych ji asi nechala déle namočenou a asi bude více v perníku cítit...

      Vymazat
    2. Nevím proč, ale komentář mi přišel na e-mail, tak si dovolím reagovat. Tmavá pohanka fungovat nebude, je už tepelně upravená a pohanka po tepelné úpravě se za prvé nebude chovat jako mouka a za druhé se při máčení rozpadne... Chuťově by to taky nebyla hitparáda...:o

      Vymazat
  7. Dobrý den Leni, chci udělat tento perník, ale chtěla bych pyré udělat ze švestek místo datlí. Miluju kombinaci švestky a pohanka, prostě to k sobě pasuje :-) Myslíš, že to půjde? Díky moc! Zdraví Míša

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. určitě to půjde. jen bych asi zvolila ještě nějakou jinou verzi oslazení. švestky jsou přeci jen kyselejší a méně sladké jako datle ;-). Budu ráda, když se pak pochlubíte, jaký perník se švestkovým pyré byl. A klidně mi pošlete i fotku hotového výrobku, ráda ji vyvěsím zde k receptu ;-) Krásný den happy.lenulka@seznam.cz

      Vymazat
    2. Děkuji moc. Asi bych to trochu dosladila březovým cukrem, čili Xylovitem. Jestli to bude ke koukání, tak pošlu :-)

      Vymazat
    3. Leni, tak podávám zprávu :-) Měla jste pravdu, švestky jsou málo sladké a i když přidala Xylovit Zero, dala jsem asi málo. Musela jsem povrch polít trochou datlového sirupu a i to nestačilo. A to jsem zvyklá na téměř neslazené jídlo :-) Prostě datle jsou datle. Fotku nemám, sežrala jsem perník sama a zapomněla vyfotit. Ale brzo udělám zase s datlemi :-)

      Vymazat
  8. Dekuji za recept. Pernik jsem pekla uz nekolikrat, je vyborny. Taky jinak pohanku nemusim. Zkousela jsem i z cele pohanky a taky se povedl, Jen jsem se chtela zeptat na to mnozstvi datloveho pyre. V receptu je 250ml, ale ja jsem nechavala cele to mnoustvi 250 vody + 150g datli.

    OdpovědětVymazat
  9. Všem se opravdu povedlo? já z toho mám zdrcnutou hmotu. vůbec není nadýchaný jako na fotce :/ kde se mohla stát chyba?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jakou jste použil/a pohanku? Tam by mohla být chyba... Dělala jsem perník asi 10x a kromě jednoho se mi vždy povedl perfektní. A právě jednou byl hutnější a to jsem použila jinou značku pohanky. Používám lámanku od Šmajstrly

      Vymazat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den