Pohankový perník

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy
Bezlepkové 
Bez cukru
Bez vajec
Bez mléka
ABKM

Perník z pohanky, který si zamilujete

Naprosto dokonalý perník! Inspirovala jsem se receptem z mého oblíbeného blogu ZDE (Tenhle blog vřele doporučuji celý! Je dokonalý, úžasný a plný perfektních receptů!!!) a samozřejmě jsem si jej opět upravila podle svého. Musím říct, že jsem moc původně nevěřila, že by mohl být perník nadýchaný, chutný a tak dobrý úplně bez jakékoliv mouky, vajec a cukru, ale opak je pravdou. Nevěříte? Tak perník vyzkoušejte. Vzhledem k použitým ingrediencím doporučuji i pro děti od dvou let.

Suroviny 

(menší plech 20 x 40 cm)

Těsto

300 g pohanky lámanky (voda na namočení lámanky)
250 ml datlového pyré (150 g datlí, 250 ml vody - necháte namočené a poté rozmixujete na kaši)
1 jablko
2 lžíce rostlinného oleje
2 lžíce perníkového koření
2 lžíce karobu
2 lžíce kakaa
1 kypřící prášek bez fosfátů
špetka soli
50 g rozinek
50 g nasekané čokolády (nemusí být)
80 g nasekaných lískových oříšků

Na polevu

3 lžíce povidel bez cukru
150 ml vody
1 lžičku agaru
hrst nasekaných oříšků (já použila směs vlašských a para)

Postup

Pohanku lámanku namočte alespoň na 4 hodiny do vody. Stejně si namočte i datle na datlové pyré.
Poté lámanku sceďte (zůstane vám jen takový pohankový "sliz"). Datle rozmixujte na pyré.
Troubu předehřejte na 180 °C.

Do větší mísy přelijte pohanku, datlové pyré a přidejte olej, perníkové koření, karob, kakao, kypřící prášek a sůl. Ponorným mixérem směs rozmixujte na hustší kaši. Poté vmíchejte nastrouhané jablko, rozinky, čokoládu a oříšky. Vlijte na pečícím papírem vyložený plech a pečte zhruba 30 minut. Těsto zkoušejte špejlí.

Mezitím než se buchta upeče, tak si připravte polevu. Povidla s vodou dejte do menšího hrnce a za stálého míchání nechte povidla rozpustit a směs zahřát. Agar rozmíchejte v trošce vody a vlijte do povidel. Nechte krátce probublat a poté nalijte na upečenou, mírně vychlazený perník. Rychle posypte nasekanými ořechy. Nechte zatuhnout.

Dobrou chuť!!!

Vaše Lenča



Komentáře

  1. Na tento perník jsem se u Veg Ethique taky dívala a moc mě zaujal. Určitě ho mám v plánu někdy upéct, nejlépe někdy o Vánocích, ale určitě ho upeču i někdy dřív, protože je táák lákavý... :)) Pečení z pohanky mám ráda. Těším se, až se tu objeví další bezlepkové recepty z pohanky :))

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Leni, to jsem ráda, že se povedlo :) Koukám, že jsi dávala na oslazení datle, super, to je ještě lepší varianta :) Přeju hodně štěstí při dalším experimentování a mimčo ať Vám dělá jen radost :)

    OdpovědětVymazat
  3. Anóó perník je dokonalý, také jsem ho podle Éthique už několikrát dělala! :) A včera jsem poprvé pekla i její pohankový chleba a prostě nemám slov... :-*

    OdpovědětVymazat
  4. Taky dělám spoustu pohankových receptů od Ethique a takhle metoda zpracování pohanky se mi osvědčila i v jiných moučnících :-) pohankový chléb určitě vyzkoušej, protože doopravdy nemá chybu!

    OdpovědětVymazat
  5. Konečně jsem se dokopala k tomu vyzkoušet tento recept, a musím říct, že je tak výborný, že jsem ho rovnou zařadila do svých oblíbených receptů:-) A půlku snědl na posezení můj přítel, který nesnáší pohanku :-D Monika

    OdpovědětVymazat
  6. Perník vypadá skvěle. Krásně nadýchaně. :3
    Bohužel mám doma jen pohanku klasickou (tu hnědou).. Co myslíš, šlo by to s ní? Mám jí několik kilo, tak nechci kupovat další. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Můžeš zkusit... Jen bych ji asi nechala déle namočenou a asi bude více v perníku cítit...

      Vymazat
    2. Nevím proč, ale komentář mi přišel na e-mail, tak si dovolím reagovat. Tmavá pohanka fungovat nebude, je už tepelně upravená a pohanka po tepelné úpravě se za prvé nebude chovat jako mouka a za druhé se při máčení rozpadne... Chuťově by to taky nebyla hitparáda...:o

      Vymazat
  7. Dobrý den Leni, chci udělat tento perník, ale chtěla bych pyré udělat ze švestek místo datlí. Miluju kombinaci švestky a pohanka, prostě to k sobě pasuje :-) Myslíš, že to půjde? Díky moc! Zdraví Míša

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. určitě to půjde. jen bych asi zvolila ještě nějakou jinou verzi oslazení. švestky jsou přeci jen kyselejší a méně sladké jako datle ;-). Budu ráda, když se pak pochlubíte, jaký perník se švestkovým pyré byl. A klidně mi pošlete i fotku hotového výrobku, ráda ji vyvěsím zde k receptu ;-) Krásný den happy.lenulka@seznam.cz

      Vymazat
    2. Děkuji moc. Asi bych to trochu dosladila březovým cukrem, čili Xylovitem. Jestli to bude ke koukání, tak pošlu :-)

      Vymazat
    3. Leni, tak podávám zprávu :-) Měla jste pravdu, švestky jsou málo sladké a i když přidala Xylovit Zero, dala jsem asi málo. Musela jsem povrch polít trochou datlového sirupu a i to nestačilo. A to jsem zvyklá na téměř neslazené jídlo :-) Prostě datle jsou datle. Fotku nemám, sežrala jsem perník sama a zapomněla vyfotit. Ale brzo udělám zase s datlemi :-)

      Vymazat
  8. Dekuji za recept. Pernik jsem pekla uz nekolikrat, je vyborny. Taky jinak pohanku nemusim. Zkousela jsem i z cele pohanky a taky se povedl, Jen jsem se chtela zeptat na to mnozstvi datloveho pyre. V receptu je 250ml, ale ja jsem nechavala cele to mnoustvi 250 vody + 150g datli.

    OdpovědětVymazat
  9. Všem se opravdu povedlo? já z toho mám zdrcnutou hmotu. vůbec není nadýchaný jako na fotce :/ kde se mohla stát chyba?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jakou jste použil/a pohanku? Tam by mohla být chyba... Dělala jsem perník asi 10x a kromě jednoho se mi vždy povedl perfektní. A právě jednou byl hutnější a to jsem použila jinou značku pohanky. Používám lámanku od Šmajstrly

      Vymazat
  10. Ahoj, taky se na něj chystám, ale ráda bych to upekla ve formě na bábovku. Je nějaký důvod, proč by to nemělo jít?

    OdpovědětVymazat
  11. Zdravím, mně se perník vůbec nepodařil. Těsto bylo i po 45 minutách pečení vevnitř mokré a nahoře se udělal jakoby škraloup. Asi byla chyba v příliš mokré pohance, nechala jsem ji ledabyle okapat. A teď při opětovném pročítání receptu čtu, že z toho má být hustší kaše. Já měla těsto, které šlo v pohodě lít. Poučení pro příště 2x měř, jednou řež. Zdravému pečení zdar. Janina

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den

Oblíbené příspěvky