úterý 31. května 2016

RAW pro zdraví a krásu - recenze

Pokud milujete RAW stravování, tak zbystřete. Tato kniha totiž na českém trhu chyběla. Nakladatelství Smart press přišlo nedávno s horkou (i když v případě RAW stravování zahřátou jen na 42°C) novinkou od Jitky Adamové RAW pro zdraví a krásu. Na úvod bych ráda podotkla, že dokud jsem nezačínala psát tuto recenzi, tak jsem Jitku Adamovou a její stránky neznala. Poté co jsem si knihu a její stránky pročetla a zamilovala, tak nechápu, jaktože mi tak perfektní blog roky unikal. Nyní již k samotné kuchařce.

Nejen, že je kniha (opět) dokonalá co se designu, fotek a zpracování týče, ale rovněž je úžasná i co se komplexnosti informací týče. Jitka, autorka blogu Raw for life, sezamuje zájemce o RAW stravování se všemi aspekty vitariánství. Proč je živá strava tím pravým ořechovým pro naše těla, na co si dávat při stravování pozor, co jíst, co nejíst, jakou energii mají potraviny a spousta dalšího.
Velice se mi líbí část s názvem "5 pilířů zdraví", kde Jitka nabádá k tomu, že nejen Jídlem, ale rovněž i Spánkem a relaxací, Pohybem, správným Dýcháním a Sebereflexí si budujeme zdravé tělo i mysl.

Druhá část knihy je mi velmi sympatická, jmenuje se "Vše začíná v naší hlavě" a pracuje s myšlenkou, že syrová strava by především měla být životním stylem a nikoliv jen dietou. Pokud se chcete dát na RAW, měli byste to dělat vědomě, opravdu to cítit a nelámat to přes koleno. Každý člověk je originál a nikomu nebude sedět předem daný manuál určený všem. Tudíž ani 100% syrová strava nemusí být cestou pro všechny, ale jedna věc je jistá, to co bude dělat dobře všem a za všech okolností, je zdravá strava. Jak píše Jitka "Jste to co jíte. Jen zdravá strava vám pomůže budovat zdravý organismus.".

Vyzdvihuji části zabývající se kombinací ovoce, zeleniny a dalších potravin. Konečně najdete na jednom místě stručně a jasně to, co jsem třeba já hledala různě po internetových stránkách. Já bych se osobně podepsala pod doporučení "Čím méně druhů potravin v jednom jídle kombinujete, tím lépe" a to platí nejen u RAW stravování! Dále ořechy a semínka konzumujte jedině pčedem namáčené a ideálně naklíčené. Dodáte tělu spoustu prospěšných látek a navíc odstraníte blokátory, které chrání semínko a pokud jíte semínka hlavně nenamáčené vcelku, tak se ochuzujete o spoustu látek a navíc si i ztěžujete stravitelnost.
Vzhledem k tomu, že jsem bojovníkem za lokální suroviny, líbí se mi, že Jitka postavila stravu na ročním období s tím, že vychází z českých potravin a apeluje na to, abychom tropické ovoce jedli jenom střídmě! Konečně to taky někdo napsal!!! Jsem šťastná, že je na českém trhu konečně kniha o RAW stravování, která nestojí a nepadá na kokosu, banánech, avokádech a dalších tropických plodinách, jak je u vitariánství zvykem.

Opět je jedna část věnovaná kuchyňskému vybavení, zde jsem nenašla nic, co by nebylo v jiných vita kuchařkách. Kapitola je zpracovaná pěkně, ale nic převratného a objevného v ní nehledejte. :-)

Naproti tomu pátá část je věnována Jídelníčkům. Líbí se mi doporučení na pozvolný, čtyřtýdenní přechod. V prvním týdnů se vyvarujete živočišným produktům a dále jíte tak, jak jste zvyklí, zatímco druhý týden již kombinujete syrovou stravu s vařenou v poměru 1:1, ve třetím týdnu 3/4 syrové a 1/4 vařené a čtvrtý týden zkoušíte již jen syrovou stravu. Následuje i zkušební jídelníček s týdenním nákupem, což zajisté ocení všichni, kdo si nedokáží představit kolik čeho nakoupit :-). Myslím si, že aktuální doba je tou nejvhodnější na vyzkoušení RAW stravování.

Dále již následují recepty, které jsou rozděleny do kapitol "Sladké ráno", "Předkrmy", "Polévky", "Dipy a zálivky", "Saláty", "Hlavní jídla", Sladká jídla a dezerty" a "Nápoje".
Recepty jsou svěží, přehledné, doprovázené lákavými fotografiemi. Co bych ale ráda vyzdvihla jsou autorčiny vtipné předmluvy a dále tipy a informace o surovinách.

Mezi mé nejoblíbenější snídaně se zařadil Ovocný salát s mákem, který vystřídal ovesnou kaši (která mi po zimě leze už i ušima) a snídám jej skoro denně. Jedná se o kombinaci jablka, hrušek, máku, datlí, kakaa a kokosu. Já většinou zůstávám jen u jednoho druhu ovoce, hromady máku a trochy datlového sirupu. Občas dozdobím nějakým semínkem, nejčastěji konopným. Kokos i kakao vynechávám, přijde mi to zbytečně překombinované. Ráda snídám i RAW pohankovou kaši. Přes noc nechám namočenou pohanku lámanku a poté ji ráno rozmixuji a dochutím. Buď stejně jako Jitka s hruškou, kešu a mandlovým mlékem (kokos a banány opět vynechávám), nebo prostě s tím, co zrovna doma mám, aktuálně s jahodovou "marmeládou" (jahody, chia, datle).
Z předkrmů jsem se naučila více používat slunečnicová semínka do pomazánek, jsou perfektním základem a není potřeba žádných rostlinných jogurtů, sýrů či margarínů. :-) Ideální na letní svačinky.
Studené polévky nejsou můj šálek čaje, jediná výjimka je Gazpacho, ale dipy a zálivky to je jiná... Jitčina RAW verze Tzatziků je můj favorit letošního léta a Francouzský cibulový dip je prostě fenomenální (i když se přiznám, že syrovou cibuli jsem nahradila karamelizovanou...).
Jediné co nedoporučuji je hummus z naklíčené cizrny, ale upřímně mi dlouho nebylo tak těžko, jako z tohoto. Asi nepatřím k jedincům, kteří by snadno trávili naklíčené luštěniny. Raději zůstávám věrná vařené cizrně ;-).
Saláty jsem ještě žádné nezkoušela, ale velice mě láká Salát z kysaného zelí s jablky a RAW Waldorfský salát.
Dále jsem zkoušela RAW verzi likéru na způsob Baileys, kterou jsem si zamilovala. S ledem je to opravdu lahůdka. Ideální na doplnění energie a síly po náročném tréninku. Manželovi jsem do likéru kápla i trošku kubánského rumu a olizoval se až za ušima.

Osobně knihu vřele doporučuji. Myslím si, že takováto kniha na českém trhu chyběla a zajisté si ji zamilujete. Recepty jsou snadné, nepřekombinované a hlavně z dostupných surovin a (vzhledem k jiným vita kuchařkám) levné.

Knihu si můžete zakoupit ZDE. Já tímto nakaladatelství Smart press děkuji za recenzní výtisk.

P.S. - Snad paní Jitce nebude vadit, že použiji jednu fotku z jejího webu, ale já si prostě nemůžu pomoci... RAW stravování je důkaz toho, že člověk může být krásnější a krásnější. Paní Jitka není první ženou, která je důkazem, že s přechodem na rostlinnou stravu se stane člověk energičtějším, nádhernějším. Nebo se to zdá jen mně?





5 komentářů:

  1. Slunečnicová semínka jsou opravdu fajn a nejen do pomazánek, ale skoro všeho :-) Ačkoli miluju saláty a čerstvou zeleninu, občas zakousnu i nějakou tu paleoraw tyčku, tak mám raw spojené s ortorexií. Mému přesvědčení nepomáhá ani zkušenost z loňského léta, kdy jsem navštívila Secret of Raw. Co se týká chuti - super, servis - dobrý, ale z restaurace jsem odcházela hladovější, než jsem přišla. Během dne jsem vyžrala (omlouvám se za ten výraz, ale jeho síla je na místě) celou Prahu. Otesánek byl vedle mě anorektikem. Zajímavý je i tenhle článek:
    http://www.zdravotnickydenik.cz/2016/02/milovnici-raw-food-riskuji-salmonelozu-kdyz-veri-ze-vareni-zabiji-ziviny/

    OdpovědětVymazat
  2. Díky za hezkou recenzi, knížka vypadá zajímavě, oceňuji používání lokálních surovin ;)
    Z RAW hummusem mám stejný problém, celkově moc nemůžu naklíčenou cizrnu, žaludek mi po ní vyhrává jak nějaký orchestr... Naklíčené mungo a čočka jsou OK, ale cizrnu a hrách můžu jedině vařený a nebo naklíčený a pak orestovaný... I se mi zdá, že cizrna po naklíčení trochu smrdí...

    OdpovědětVymazat
  3. muzu poprosit o stranky pani Adamove? Zkousela jsem je najit, ale bez uspechu

    OdpovědětVymazat
  4. Přikláním se k názoru, že naklíčenou cizrnu raději NE. Nedávno byl na blogu Kuchařky ze Svatojánu zveřejněn RAW recept inspirovaný Radkou Zrůstkovou "Brokolice s naklíčenou cizrnou". Tenkrát jsem v komentáři reagovala slovy: "Naklíčená cizrna a syrová brokolice je na můj vkus dost těžko stravitelná kombinace...Zvládl to váš trávicí systém bez problémů? Luštěniny, i když jsou naklíčené, bych konzumovala obezřetně." Odpověď na mou otázku se sice od E. Francové nedostavila, ale zkušenost vaše i Ethic P. mluví za vše...Já bych do toho dobrovolně nešla ;-) Jinak moc pěkná a hlavně lákavá recenze!

    OdpovědětVymazat
  5. Lucasinko, název blogu najdete v textu recenze ;-) Zní Raw for Life, a pak stačí google a je to http://rawforlife.cz/

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den