čtvrtek 23. června 2016

Whole food - energie pro zdravý životní styl - recenze

Nakladatelství Metafora se nespecializuje na kuchařky, ale těch pár, které vydalo jsou opravdu povedené. Poslední novinkou je kniha jejíž autorkou je Elise Museles, která již několik let píše svůj blog Kale and Chocolate. Pokud jej neznáte, tak více než doporučuji. Já osobně jej mám mnohem radši než třeba oblíbený blog Deliciously Elly (i ten je ovšem skvělý). Myslím si, že Elisiny recepty jsou pestré, zdravé a dají se mezi nimi vybrat velice dostupné a výživné dobroty.

Recenzování této kuchařky mě bavilo mnohem více než jiné kuchařky, protože na první pohled je kniha jiná. Nenajdete zde hlavní chody, ani dezerty, ale naopak plno tipů na sníadně a svačiny a zdravý životní styl. Pro mě naprosto ideální kombinace.
Přiznám se, že většinou u nových kuchařek vyzkouším jen tak jeden, maximálně dva recepty, ale u této jsem jich vyzkoušela již pět a dalších minimálně dvacet čeká na vyzkoušení.

Kniha je rozdělena do tří částí. První část je věnována "Zdravým potravinám", kde se nás autorka snaží seznámit se zdravým životním stylem a s tím, jak používat tuto knihu. Líbí se mi barevné
rozdělení receptů do tří kategorií a vy si tak snadno vyberete zda chcete připravit ke svačině či snídani něco energizujícího pro nastartování těla i ducha (žlutá), udržovacího pro dlouhou výdrž například před náročným pracovním dnem či sportovním výkonem (růžová) či zklidňujícího, kdy toužíte po uvolnění a relaxaci (zelená). Dále se první část věnuje mýtům o zdravých potravinách a vy si tak můžete přečíst co je pravdy na mýtech, že je tuk škodlivý, že jsou sacharidy nezdravé a měli bychom si hlídat jejich množství, to, že jsou zdravé potraviny bez chuti a spousty dalších.
V této části najdete i doporučený seznam kuchuňského vybavení a náčiní, rad a tipů na dostatečné zásoby a vzorové jídelníčky (jídelníčky obsahují snídani, svačinky a dobroty během dne, nikoli však oběd a večeři, který si doplníte podle potřeb).

Druhá, nejobsáhlejší část je věnována receptům. Tvoří ji devět kapitol. Kromě "klasik", které nyní najdete snad ve všech kuchařkách - Smoothies a Šťávy a nápoje obsahuje i kapitoly Zdravé snídaně, Granoly a studentské směsi, Něco k zakousnutí, Energetické tyčinky, Energetické kuličky, Dezerty a parafity a Základní suroviny.
Recepty jsou veskrze veganské. Jedinou výjimku tvoří frittata košíčky, kde je v surovinách obsažené vejce. To ale zajisté není problém nahradit hraškou, kterou tímto doporučuji. Já ji používám dnes a denně :-), jak na sladko, tak na slano. :-) Chléb v hrašce pikant s manželem milujeme a chutná ním mnohem více než dříve tolik oblíbený chléb ve vajíčku, stačí jen smíchat hrašku s troškou černé soli a vodou :-). Mňam.
Z receptů bych ráda vyzdvihla zejména Léčivé zahřívající nápoje, jejichž základem je ořechové mléko. Vyzkoušela jsem Léčivé kurkumové latté, které bylo báječné a rozhodně si tento nápoj budu připravovat v chladných dnech častěji pro léčivé vlastnosti kurkumy. Zajímavých nápojů zde je ale více a chci vyzkoušet Kořeněné vanilkovo-mandlové mléko, Pikantní horkou čokoládu a Uklidňující kurkumový čaj.
Léčivé kurkumové latté

Z kapitoly Zdravé snídaně jsem si oblíbila quinoovou kaši s jablkem, skořicí a lískovými ořechy, zaujaly mě nové tipy na přípravu ovesných kaší a rovněž chci vyzkoušet celou škálu snídaňových, sladkých muffinů. Už nám dozrávají maliny, tak brzy vyzkouším Citronové muffiny s mákem a malinami, mňaaam.
U snídaní zůstáváme i u další kapitoly Granoly a studentské směsi, kde najdete škálu tipů na domácí, výživné směsi.
Recepty z předchozí kapitoly, stejně tak jako další kapitoly se dají využít i jako výživné svačiny. Kapitola Něco k zakousnutí přináší recepty na krekry, hummus, guacamole, dipy z červené řepy či kešu sýr, praženou cizrnu či kořeněné ořechy. Vyzkoušela jsem k televizi připravit praženou Cizrnu s paprikou, kmínem a skořicí a musím říct, že ač jsem nedoufala, výsledek mě mile překvapil.
Kapitoly Energetické tyčinky a Energetické kuličky potěší všechny milovníky těchto dobrot, protože nápadů a kombinací je zde nepřeberné množství. Mými favority jsou Brownie kuličky. Ono to ani jinak nejde.... :-) Kombinace vlašských ořechů, datlí, kakaa a vanilky přeci nemůže být jiná než vynikající, že?
Samostatnou extra podkapitolkou jeou kuličky s ořechovým máslem.... Což takhle vyzkoušet Slané karamelové kuličky či Tiramisu kuličky, hm?
Z kapitoly Dezerty a parafity vyzdvihuji část věnovanou sušenkám plných bílkovin, kterou ocení například sportovci nebo maminky školáků. Milovníky čokolády potěší část věnovaná přípravě domácích čokoládových kousků. Vyzkoušela jsem Čokoládové kousky se superpotravinami. No, zmizela hodně rychle.

Třetí část je věnována nutričním informacím, kde se mi líbí tabulka doporučených denních dávek vitamínů a minerálů pro dospělé, Top 5 receptů podle obsahu esenciálních živin a Přehled receptů podle jednotlivých skupin (Pomalu se uvolňující energie, Rychle se uvolňující energie, Do ruky, Protizánětlivé, Zdravé kosti, Regenerace svalů, Vylepšení nálady).

Po delší době se mi do rukou dostala kuchařka, kterou využiji opravdu celou, nikoli jen pár vybraných receptů. Líbí se mi především škála a originalita svačin. V knize je spousty cenově i surovinově dostupných receptů. Jedinou výtkou je opět nadužívání banánů, ocenila bych použití i jiného ovoce ve smoothie či zmrzlinách. Přitom právě teď je sezóna broskví, které jsou výtečné do smoothie právě namísto banánů ;-). Vyzkoušejte. Osobně jsem vyzkoušela několik smoothie z knihy, ale smoothie mi nepřijde moc fotogenické, tak se omlouvám, ale na Instagramu nějakou fotku najdete :-).
Knihu bych tedy doporučila všem,kteří by rádi velkou a rozsáhlou inspiraci na snídaně a svačiny, které se stanou každodenní radostí.
Knihu můžete zakoupit například ZDE.

5 komentářů:

  1. Dobrý den Leni,chtěla bych se zeptat,kde je kniha k dostání. Moc se mi líbí zařazení receptů na regener. svalů,dobrou náladu...také zdravých tyčinek není nikdy dost. Mohu mít prosím dotaz? Manželovi zjisili cukrovku,ne vysokou,kolem 8-9 cukru,ale už má vynechat veškeré cukry,tuky noa chtěla bych se zeptat,zda tyto raw svačinky by byly pro něho vhodné,děkuji za radu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Krásný den paní Evo, knížku můžete koupit přímo v nakladatelství, ale myslím si, že je k dostání i ve velkých knihkupectví typu Dobrovský ;-) http://www.metafora.cz/zahrada-a-kuchyne/wholefood-energie-pro-zdravy-zivotni-styl Otázka cukrovky je strašně těžká a nerada bych radila něco špatně. Cukrovka je vážná, často velice podceňovaná nemoc. Já osobně, kdyby mi diagnostikovali i mírnou cukrovku bych v první fázi vyřadila veškeré jednoduché cukry a udělala si pár měsíců poctivou dietu (žádné jednoduché cukry, ovoce, dia výrobky, nic) a následně bych zkusila krevní testy znovu a pokud by hladina poklesla, zařadila bych občas ovoce. Třeba datle prý nezvyšují hladinu krevního cukru a spíše bych volila kyselejší ovoce, kde je méně jednoduchých cukrů. Ale jak jsem říkala, netroufám si radit, když nevím detaily a podrobnosti :-) Váš manžel sám nejlépe zná své tělo.... Stačí vám takováto odpověď? Přeji krásný víkend

      Vymazat
  2. Recenzi teto kucharky jsem precetla na jeden zatah a musim rict, ze me velmi zaujala. Na prvni otazku, ktera me behem cteni napadla jiz bylo v recenzi odpovezeno (zda se jedna o veganske recepty), na druhou se zeptam - jsou v kucharce hojne zastoupeny orechy nebo jsou zmineny treba i verze bez nich? Od zari me ceka pripravovani obedu/svacin pro dceru a ve skole je striktni, ze nesmi byt pouzity orechy, coz je pro me docela velky problem. Dekuji predem za odpoved.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ano, jsou zde svačinky i bezořechů, ale ořechy jsou jedny z hlavních surovin. Ale jako inspirace se dá použít. Například v mnoha receptech je použité mandlové mléko atd., které se snadno dá nahradit slunečnicovým či sezamovým mlékem nebo kokosovým, který není všeobecně považován za alergen (i když já osobně jsem na něj alergická). Krásný den

      Vymazat
  3. Děkuju za super typ, myslím, že ji vyzkouším :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den