čtvrtek 14. listopadu 2013

Mořské řasy

Mořské řasy bývají někdy nazývány mořskou zeleninou. Stejně jako zelenina, tak i řasy obsahují velkou škálu vitamínů, minerálů. Mezi nejvíce obsažené můžeme zařadit vitaminy rozpustné v tucích (A, D, E, K), dále vitamín B, vitamín C a kyselinu listovou, která je důležitá především v době těhotenství a kojení. Mořské řasy hrají důležitou roli především v detoxikaci organismu, kdy čistí tělo a zároveň působí protirakovinotvorně. Zároveň odvádějí z těla těžké kovy a radioaktivní látky. Mořské řasy mají výborný vliv na pleť, vlasy, udržují zdravou hladinu cholesterolu, rozpouští hleny a tuky v těle a také neutralizují překyselené prostředí organismu.
Mořské řasy rostou pouze v čistých mořích, čímž se odlišují od ryb a tudíž je lze pokládat za super zdravé a právem jsou řazeny mezi superpotraviny.
Pokud s mořskými řasami nemáte zkušenost, zajisté je vyzkoušejte a nebojte se. A stejně tak, pokud se bojíte, že Vás koupě řas finančně zničí, nezničí, nebojte. Ke každodenní konzumaci stačí opravdu kousek a v takovém případě Vás denní porce řas vyjde sotva na pár korun. Já osobně doporučuji praženou nori řasu, která je podle mého názoru, nejvíce chuťově snesitelná pro středoevropana.
Existuje nepřeberné množství druhů řas. Mezi ty nejznámější a u nás nejdostupnější můžeme zařadit řasu Nori, řasu Wakame, Kombu, Dulsi, Arame, Hijiki a Agar. Nyní Vám stručně všechny tyto druhy řas představím a popíšu, v čem jsou tak nezastupitelné.

Nori
  • ·         Nejspíše nejpopulárnější řasa, kterou si oblíbí většina začátečníku, protože nemá tak výraznou, mořskou chuť.
  • ·         Patří mezi řasy s největším zdrojem bílkovin
  • ·         Obsahuje vit. C, B a A
  • ·         Snižuje hladinu cholesterolu
  • ·         Zlepšuje trávení těžkých jídel
  • ·         Používá se na výrobu sushi

Wakame
  • ·         Není příliš aromatická, na rozdíl od jiných řas
  • ·         Čistí krev
  • ·         Pomáhá při velké viskozitě krve
  • ·         Má blahodárný vliv na krevní tlak
  • ·         Obsahuje mnohonásobně více vápníku, než je obsaženo v mléce
  • ·         Obsahuje více železa, než je obsaženo v hovězím mase
  • ·         Dále obsahuje hořčík, jód a sodík
  • ·         Je výborná k zotavení se po porodu
  • ·         Zabraňuje šedivění vlasů
  • ·         Wakame se před použitím namáčí na 10 minut do studené vody a nechá nabobtnat

Kombu
  • ·         Obsahuje nejvíce jódu ze všech řas
  • ·         Výborná na problémy se štítnou žlázou
  • ·         Působí jako „kartáč střev“
  • ·         Odvádí z těla jedy a chrání před vysokým krevním tlakem
  • ·         Má prokázaný vliv na vitalitu, dlouhověkost a zvyšování inteligence
  • ·         Je vhodné ji vařit alespoň 1 hodinu

Dulsi
  • ·         Obsahuje velký podíl železa, vápníku, jódu, fosforu a hořčíku
  • ·         Mimojiné má i velký podíl bílkovin
  • ·         Má blahodárný vliv na cévy a krev
  • ·         Dulsi nejprve na 10 minut namočíme, poté ještě 10 minut povaříme.
  • ·         Prodávají se i Dulsi vločky, které jsou vhodné např. do polévek či k ochucení salátů.

Arame
  • ·         Obsahuje jód, vápník a železo
  • ·         Při pravidelné konzumaci snižuje hladinu cholesterolu a krevní tlak
  • ·         Pomáhá při cévních a srdečních chorobách.
  • ·         Opět řasa vhodná pro začátečníky.
  • ·         V jídle vařit max. 10 minut, jinak je její chuť příliš intenzivní a přehluší chuť ostatních surovin.

Hijiki
  • ·         Celosvětově patří k nejoblíbenějším řasám
  • ·         Bohatá na vápník, železo, hořčík, jód, zinek, sodík, vitamíny, bílkoviny a vlákninu.
  • ·         Zvyšuje obranyschopnost organismu.
  • ·         Japonci ji považují za „elixír krásy“
  • ·         Řasu je dobré namočit a poté 25 minut povařit.

Agar
  • ·         Působí v těle protizánětlivě.
  • ·         Neutralizuje jedy ve střevech.
  • ·         Má mírně projímavé účinky.
  • ·         Obsahuje vysoký podíl vlákniny.
  • ·         Používá se především jako želírovací prostředek. 

Nezapomeňte se zapojit do soutěže o kuchařku "Foodblogeři" http://zdravejist.blogspot.cz/2013/10/foodblogeri-predvanocni-giveaway.html

a také připomínám možnost zapojit se do Vánoční výměny dárků


(Tento článek byl rovněž publikován na stránkách jidelnicek.name stejně jako dalších zhruba 10, které jsem pro tento server napsala, tudíž nejde o podvod ani kopírování.)

3 komentáře:

  1. šikovný článek:-) už dlouho ve zdravé výživě obcházím regál s mořskými řasami a nemám na ně odvahu... příště snad do košíku nějakou řasu přihodím

    OdpovědětVymazat
  2. Skvělý článek, budu muset řasy zařadit do jídelníčk. Jinak pokaždé co se sem zatoulám, tak mi barevnost tvého blogu a tvoje úvodní fotka (v těch nádherných šatech) vykouzlí letní náladu :)

    OdpovědětVymazat
  3. Děkuji za zajímavý a pěkný přehledný článek. Zatím umím využívat jen řasu Kombu, která dodá šmrnc "hrstkové" luštěninové polévce (tip není z mé hlavy, ale z receptu pana Cuketky: http://www.cuketka.cz/?p=5540)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den