Vaříme bez mléka - recenze

Ráda bych poděkovala nakladatelství Synergie za poskytnutí recenzního výtisku. Kuchařku můžete zakoupit ZDE.

Kuchařská kniha "Vaříme bez mléka" od autorky Ashley Adams je další z mnoha nových publikací, které stojí na odmítání mléčných výrobků. Kniha sice není ryze veganská, ale zajisté ji mohu doporučit veganům, neboť vejce či maso není problém nahradit či vynechat. Knihu ocení rovněž lidé s intolerancí či alergií na laktózu, ale také všichni ti, kteří chtějí jen ozdravit jídelníček.
Kniha stojí na v dnešní společnosti marketingem a vládou dosti utlačované myšlence, že mléko není zdravou potravinou, tak jak je nám předkládáno a vtloukáno do hlavy již od malička.

Autorka, která se sama potýká s intolerancí laktózy, se v úvodu snaží přiblížit celou problematiku mléčného průmyslu, kde jde v první řadě o zisk a zdraví lidí či slušné zacházení se zvířaty jsou až na posledním místě. Svoje výroky opírá o důvěryhodné studie, ze kterých bych ráda vyzdvihla především Čínskou studii od uznávaného vědce T. Campbella. Tato studie patří svým rozsahem, počtem respondentů i časovým horizontem k nejrozsáhlejším a nejúchvatnějším zdravotním studiím všech dob.

Kniha je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části autorka čtenáře učí, jak přejít na bezmléčnou stravu, na co si dát při nákupu potravin pozor a proč je bezmléčný život lepší. V druhé polovině teoretické části zas postupně představuje mandle, sóju, rýži a konopí, což jsou nejpoužívanější rostlinné suroviny pro výrobu rostlinných mlék a následně celou jednu kapitolu věnuje dokonalému popisu výroby nejen již zmiňovaných mlék, ale rovněž i výrobě jogurtů, másel a sýrů.

Musím zdůraznit, že výroba rostlinných produktů je zde popsaná velice dobře a pomocí popisu se správného výsledku dočká i kuchař amatér. Osobně mně nejvíce zaujal popis výroby takových specialit, jako jsou modrý sýr z kešu a margarín. Přiznám se, že jsem o domácí verzi vegan margarínu ještě neslyšela. Bohužel jej ale vzhledem k obsaženému kokosovému tuku (na který mám alergii) nemohu vyzkoušet. Zato jsem vyzkoušela mandlový jogurt, jehož výroba je opravdu snadná a výsledkem mi bylo 6 skleniček výtečného jogurtu, které mě vyšly na zhruba 70 Kč ( Výsledná cena 14 Kč za jeden zhruba 200 ml mandlový jogurt. Použila jsem domácí mandlové mléko (100 g mandlí, cca 45 Kč) a sojový jogurt (22 Kč), plus trošku cukru a pektinu.). Ze sýrů mne nejvíce zaujala tofu ricotta. Díky použitému lahůdkovému droždí je chuť opravdu hodně sýrová a věřím, že jsem tuto verzi nepřipravovala naposledy. Italskou kuchyni mám ráda a věřím, že ji využiji ve slané kuchyni.
Praktická část je věnována (překvapivě :-D) receptům. Recepty jsou rozděleny do pěti kapitol - Snídaně a brunch, Předkrmy a polévky, Hlavní chody a přílohy, Dezerty a poslední kapitola Pro děti.
Pokud jste zvyklí snídat pouze chleba s máslem a džemem, tak vám zajisté snídaňová kapitola rozšíří obzory. Což takhle si o víkendu dopřát pohankové palačinky z borůvkami, skořicové šneky či (prý ten nejlepší) banánový chléb?
Z předkrmů by se dalo připravit luxusní pohoštění na (nejen) narozeninovou párty - různé dipy, plněné fíky či jalapeňos papričky a polévky přímo volající po vyzkoušení, např. krémová brokolicová polévka, kde je krémovitosti dosaženo kokosovým krémem.
Jako hlavní chod můžete vyzkoušet netradiční sýrovou pizzu z těsta z quinoy či zeleninové lasagne s tofu ricottou.
Z dezertů mne nejvíc zaujaly čokoládové cupcaky plněné krémem a avokádový raw cheesecake.
Kapitola Pro děti okouzlí malé jedlíky např. lákavými řezy s vanilkovou zmrzlinou či avokádové makaróny se sýrem.

Z celkového hlediska je kniha krásně designově zpracovaná. Jediné co mi trošku vadí (ale to mi vadí vždy a všude), je to, že ne u všech receptů je fotka výsledného pokrmu. Sice mám dobrou představivost, ale věřím, že začátečníci zvolí raději recept, který ví, jak má vypadat než ten, u kterého obrázek chybí.
Recepty jsou psány přehledně a velice dobře se v nich orientuje a postup přípravy zvládne opravdu (skoro) každý. Kniha je opět zasazena do českého prostředí a tak překladatelka přidala i přehled výrobců, kteří nabízí bezmléčné potraviny jako např. Alpro, Kalma, Life food, Bio Obchod či Veganline.

Komu bych knihu doporučila?
Kuchařku bych doporučila všem! Opravdu. Souhlasím s autorkou, že mléko a mléčné výrobky jsou nejnezdravější a způsobují (spolu s cukrem a živočišným tukem) nejvíce nemocí a proto si myslím, že (byť jen občasné) vynechání mléka ve stravě prospěje každému.
Vegani, kteří mléko odmítají si jistě přijdou na své, i když, jak jsem již zmiňovala, kniha není veganská. I přesto se zde nachází plno veganských receptů a spousty receptů lze lehce upravit do veganské verze.

V nadcházejících týdnech se můžete těšit na recepty z kuchařky, které budu zkoušet a nebude chybět ani postup přípravy tofu ricotty či již zmniňovaného mandlového jogurtu :-), protože ten byl opravdu božský.