Moderní odšťavňování - recenze

Knih o odšťavňování, mixování, koktejlech, smoothie či šťávách je nepřeberné množství. Sama jich vlastním několik. Všechny spojují pěkné fotky, spousta receptů a víceméně totožný obsah. Jedna kniha z tohoto zástupu vyniká a převyšuje všechny. Je jí novinka z nakladatelství Synergie od Mimi Kirk "Moderní odšťavňování - kompletní průvodce".

Tuhle knihu jsem dostala k recenzi již před měsícem, ale natolik mne zaujala, že jsem se rozhodla ji opravdu důkladně prostudovat a dokonce jsem si i dala tří denní detox jen na ovocných RAW šťávách a proto recenze přichází až dnes.
Nejprve bych ráda napsala pár slov o autorce Mimi. Na knize je vidět, že autorka šťávami opravdu žije a tak jsem si o ní začala zjišťovat informace. Je to krásná žena, která je na šťávách již od roku 1970. Je to vegetariánka (nenašla jsem v jejich receptech nic neveganského, ale rovněž ani informaci o tom, že by byla veganka, jen to, že je vegetariánkou od svých 30 let), která v roce 2009 získala od organizace PETA titul Nejvíce sexy vegetariánky přes padesát let. Tipnete si, kolik je Mimi let?

Určitě byste jí netipli 77 let, že? Krásný důkaz toho, že rostlinná, zdravá strava a každodenní konzumace šťáv má smysl! Kdyby vás zajímalo více o Mimi životě a její tvorbě, doporučuji její webové stránky Young on RAW food.
Nyní už k samotné knize.
Kniha je nádherně designově zpracovaná, z fotek vás až přechází zrak. Kuchařka je rozdělená do deseti kapitol.
V první kapitole "Úvod" se dozvíte o zdravotních přínosech odšťavňování, o slavných osobnostech, které "ujéždějí" na šťávách či něco málo o enzymech.
Druhá kapitola "Na odšťavňování je víc, než se na první pohled zdá" popisuje hisotrii odšťavňování (a vy tak zjistíte, že to vůbec není jen momentální módní vlna).
Třetí kapitola "Odšťavňování, mixování a přístroje" popisuje základní rozdíl mezi odšťavněním a mixováním, přináší spousty často kladených otázek a odpovědí na ně (například z čeho získáte při odšťavňování bílkoviny, jak často odšťavňovat, jak dlouho trvá příprava čerstvé šťávy,....) a rovněž seznamuje čtenáře s mixéry a odšťavňovači a radí, jak mezi takovou nabídkou vybrat kvalitní přístroj.
Zde bych přidala osobní zkušenost. Rukama mi prošlo několik mixérů i odšťavňovačů (ETA, Bosch, Zepter, Kenwood, jeden bez značky :D). A bohužel se mi potvrdilo to, že na kvalitě se nemá šetřit. Nejlevnější přístroje jsou vhodné tehdy, pokud si něco mixujete párkrát do měsíce, či si čerstvou šťávu připravíte jen třeba jednou týdně. Pokud ale budete mixér/odšťavňovač používat denně, tak je lepší si připlatit. Já osobně používám mixér Optimum 9400 a odšťavňovač Optimum 600. Recenze na dané produkty najdete ZDE (mixér) a ZDE (odšťavňovač). Mimo jiné jsou u recenzí i slevové kupony, tak kdybyse potřebovali, tak můžete ušetřit při nákupu 540 Kč.
Kromě výběru mixéru a odšťavňovače se dozvíte i o nákupu potravin, jak skladovat ovoce a zeleninu a mnohé další.
Čtvrtá kapitola "Zdravotní přínosy různých druhů ovoce, zeleniny, bylinek a koření" je překvapivě o zdravotních přínosech ovoce, zeleniny, bylinek a koření :-D. Ne, dost legrace. Kapitola je asi nejpřínosnější z celé knihy a velice se mi líbí ucelenost, přehlednost, stručnost a zároveň komplexnost informací. Jak je vidět z fotky, tak tato kapitola je opravdu zajímavá a nahlížím do ní často.
 Kromě informací o přínosech zde najdete i to, jaké suroviny spolu kombinovat a jaké rozhodně nekombinovat, což si myslím, že ocení nejen začátečníci.
Pátá kapitola "Základní recepty na šťávy" obsahuje kompletního průvodce odšťavňováním včetně tipů na konzumaci. Autorka uvádí, že nejlepší je pít šťávu na lačný žaludek a dodává i své rady. Osobně se mi líbí jeji návody na jednodruhové šťávy, kdy například meloun odšťavníte z pár lístky máty a dostanete výborný, letní osvěžující nápoj.
Každý recept na základní šťávu obsahuje informaci, na které onemocnění se hodí nebo při jakých potížích danou šťávu pít. Recepty jsou jednoduché, nejsou překombinované a vyzkoušela jsem několik variant a všechny mi chutnaly. Jen jsem vynechávala řapíkatý celer, protože ten mi opravdu nechutná. Velice mi chutnal "Nakopávač", který je kombinací červené řepy, jablek, kadeřávku, zázvoru, citronu a pomeranče. Mňam.

(Je tady něco i pro Jonáše V. :-D, tzv. Jonášova šťáva na str. 85, tak ji s Klárkou vyzkoušejte).
Velice se mi líbí část věnovaná dětem, kde jsou recepty upravené pro děti, tak aby jim chutnaly. Děti mají obecně tendenci tíhnout k sladším chutím. Autorka jim připravila takové dobroty jako Šťávu Pepka námořníka, Dinosauří šťávu či Šťastnou bobuli. Všechny dětské recepty určitě vyzkoušíme. Já osobně ale nejsem zastáncem tropického ovoce pro děti mladší tří let, tak zatím Stellince mixuji jen ty kombinace, kde jsou použity lokální suroviny :-). Nejvíce ji nyní chutná zelená šťáva, kterou jí dělám z kadeřávku, petrželky, jablíčka a okurky. Vše z vlastní zahrádky :-).
Druhá část receptů, sedmá kapitola je věnována mixování a vy se tak můžete rozhodnout, zda si udělat k jídlu šťávu (a s ní spojené delší omývání odšťavňovače) anebo sáhnout po rychlejším smoothie. Díky této knize jsem se naučila přidávat do smoothie či šťáv petrželku, která nám doma roste skoro jako plevel. A přitom je to něco tak báječného a zdravého. Je plná železa, kyseliny listové, vitamíny C, K a A, hořčík, fosfor, draslík a vápník. Takže taková superpotravina ze zahrádky :-). Ale pozor nesmí se to s ní přehnat, má opravdu výraznou chuť! Stačí 3 stonky na 500 ml šťávy.
Osobně, dokud jsem měla odstředivý odšťavňovač, tak mě šťávy nebavily, protože umývat přístroj mi zabralo spoustu času, ale co mám šnekový oodšťavňovač, tak si klidně dělám šťávu i 2x denně.
Sedmá kapitola "Recepty na základní ořechová mléka a mléčné koktejly" se vám bude líbit, pokud jste patřili mezi milovníky mléčných výrobků, jako já. Nejen že se podle knihy naučíte chutná rostlinná mléka, ale rovněž si osvojíte úžasné a chutné kombinace, díky nimž získáte lahodné smetanové smoothie (no, jsou to spíš dezerty :-)). Ty nejde nemilovat. Takže kdo bude tvrdit, že mléko nejde nahradit, tak mu udělejte čokoládové mandlové mléko (str. 152) z mandlového mléka, kakaa a javorového sirupu. Granko a spol. se mohou jít zahrabat a telátka vám budou vděčná.
Jen taková vsuvka - zkoušeli jste někdy mléko ze lněného semínka? Jak na něj, aby neztuhlo a nebylo takové soplovité (pardon za to slovo :-D)? Já je zkoušela již několikrát a nedalo se to pít, musela jsem to vždy použít do pečení.
Jinak z receptů na mléčná smoothies mě nejvíce baví recepty na "koláče", kdy si správnou kombinací surovin umixujete smoothie s chutí dýňového, limetového či jablečného koláče. Mňaaam.
Osmá kapitola "Odšťavňování pro konkrétní zdravotní potíže" se mi rovněž velice líbí. Je přehledná a vy si jen najdete zdravotní problém a u něj je napsáno, jak se jej zbavit nebo podpořit léčbu. Trápí - li vás například bolest hlavy, vhoďte do odšťavňovače okurku, jablko, kadeřávek, řapíkatý celer, citron a zázvor a je po bolesti :-). Podobných tipů zde najdete spousty. (Šťáva pro zdravá střeva, Pro zdravé ledviny, Pro zdravé plíce, Na zdravá játry (vhodné při kocovině :-D)).
Pro vegany bych vyzdvihla část o Zdravých kostech (na které autorka doporučuje potraviny s vysokým zastoupením vápníku - zelenou lisotovu zeleninu, pomeranč, čekanku, fíky, sezam, listy červené řepy, kadeřávek, zelí a brokolici) o Anémii (zde jsou uvedeny potraviny bohaté na železo).
Osobně doporučuji pestrost a denně alespoň jednu porci tmavé listové zeleniny. Udělejte si z jídla zábavu a neupadejte do stereotypů. :-)
Devátá kapitola bude bavit lidi toužících po detoxikaci, očistě či půstu. Najdete zde kompletní průvodce. S pomocí autorky se dozvíte, jaký druh očisty zvolit, jakou délku a jak s půstem či detoxem začít. Já se rozhodla pro třídenní očistu, protože cítím, že tělo potřebuje trošku odlehčit a protože kojím, tak si nemohu dopřát svůj milovaný půst a proto jsem se rozhodla pro 3 dny na RAW stravě s tím, že jsem zařadila denně minimálně 2 šťávy a 1 smoothie (plus k tomu ráno snídani z naklíčené pohanky a k obědu energetickou tyčinku od Lifefoodu, plus ovoce a zeleninu dle hladu).
Z nabízených programů se mi nejvíce líbí Snadný 3denní detoxikační očistný plán, kdy si složení šťáv volíte podle svého uvážení a můžete se inspirovat 14 snadnými recepty.
Poslední kapitola "Za hranice odšťavňování" je takovou doplňkovou částí, kde vás autorka seznámí například s Kombuchou (kterou miluju, ale znám lidi, kterým nechutná), pár recepty na RAW dobroty ve kterých spotřebujete zbylou drť z odšťavňování a končí poděkováním.

Hodnocení: Je těžké se neopakovat, ale tato kniha je výjimečná a jsem ráda, že ji mám ve své knihovně. Pokud sháníte dárek pro milovníka zdravé kuchyně, touto knihou neuděláte chybu. Jak jsem již psala, je to dle mého názoru, nejlepší kniha o odšťavňování a zdraví na trhu.
Hodnotím 10/10*

Máte knihu doma? Pokud ano, co se vám na ní líbí nejvíce? A je něco, co vás například zklamalo? Případně máte nějaký oblíbený recept?

Přeji krásné léto