neděle 30. října 2016

Podzimní kaše z quinoy

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bezlepkové
Bez cukru
Bez sóji
Bez palmového oleje
Pro děti
Dneska pro vás mám svou oblíbenou variantu podzimní ranní kaše. Quinoa kaši dodá pořádnou dávku bílkovin, konopná semínka se postarají o omega - 3 - MK, vlašské ořechy nakopnou mozek a ten zbytek se postará o "energii na celé dopoledne". :-) Ta ať vám chutná. Stellinka tuto verzi miluje (bez vlašských ořechů). 

čtvrtek 27. října 2016

Veganem levně, chutně, výživně 2. Udělej si sám

Krásný den,
vítám vás u dalšího dílu rubriky Veganem levně, chutně, výživně. Dneska se podíváme na zub mnohým potravinám, které milujeme a často je kupujeme i přesto, že jsou dosti drahé. Já vám poradím, jak to udělat doma levněji a zdravěji :-). Největší benefit spatřuji nikoliv v úspoře peněz (což je příjemný bonus), ale především v tom, že jste u celého procesu přípravy a tudíž máte 100% kontrolu nad tím, co daná pochoutka obsahuje.
Na začátek bych ráda zdůraznila, že níže uvedené postupy jsou takové, které mi nejvíce vyhovují, chutnají a tak, jak je dělám já. Na internetu najdete zajisté i jiné varianty. Žádná není správná či špatná :-).


Energy RAW tyčinky (cena v obchodě 25 - 40 Kč, 50 g)
Zde záleží na vstupních surovinách. Můžete si tyčinky udělat drahé, ale i levné. Stačí použít ty správné suroviny. Osobně sahám po těch levnějších a dělám je častěji, než abych si je dělala jen výjimečně, protože obsahují drahé výchozí potraviny (pekanové ořechy, mandle apod.)

Základem (téměř) věech tyčinek jsou datle. Datle v nebio kvalitě seženete i za 60 Kč / kg (pokud objednáváte velká balení např. ze Světa plodů), v bio kvalitě okolo 150 - 250 Kč / kg.
Datle by měly tvořit polovinu množství surovin, aby vám tyčinky krásně držely pohromadě.
Druhá polovina je tvořená semínky, ořechy či sušeným ovocem podle vašich preferencí. Uvedu ty nejlevnější a lokální varianty. Ochutit můžete oblíbeným kořením - vanilkou, skořicí, mletou kávou, kardamonem,...

čtvrtek 20. října 2016

Zapečené rýžové těstoviny se zeleninou

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Bezlepkové
Intolerance laktózy
Bez palmového oleje
Bez pšenice
Bez sóji

Tohle jídlo jsme si doma naprosto zamilovali. Spotřebujete do něj zbytky zeleniny a přitom je fantastické. Nám doma nejvíce chutnají kombinace s domácím kysaným zelím, rajčaty, cibulí a buď cuketou, květákem či paprikou. Ale dá se opravdu použít jakákoliv zelenina. Výborná je například kukuřice, hrášek, mrkev, brokolice,... A nepotřebujete ani žádnou drahou smetanu či veganský sýr. Vystačíte si s výbornou vychytávkou a tou je bešamel z hrašky. Znáte hrašku? Pokud ne, tak rozhodně doporučuji vyzkoušet. Je skvělá na sladko (cheesecaky, pudingové krémy, náhrada vajíček,...) i na slano (bešamel, pomazánky, zahuštění, obalování místo trojobalu apod.).
Na 4 porce budete potřebovat:

středa 19. října 2016

Makové muffiny bez lepku

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bezlepkové
Bez cukru
Bez palmového oleje
Bez pšenice
Bez sóji
Pro děti 

Dlouho předlouho jsem tento recept testovala do finální podoby. I když jsem vyzkoušela spousty bezlepkových moučníků, nikdy jsem nebyla na 100 % spokojená s konzistencí a chutí těsta. U bezlepkového pečení se mi stávalo, že těsto bylo po upečení buď druhý den tvrdé jako beton anebo se sypalo a nedrželo u sebe. Ono totiž upéct moučník z bílé mouky, cukru, vajec a másla umí každý, upéct veganskou verzi bez vajec a másla už chce nějaký ten cvik, ale upéct vegansky a bez lepku, to už se podle mého opravdu projeví, zda máte na pečení talent a cit nebo ne :-D.
No abych se dostala k jádru pudla, tak se mi konečně podařilo to, o čem se mi ani nesnilo. Upéct nadýchaný, vláčný bezlepkový moučník, který není dusivý a zároveň neobsahuje nic živočišného a to ani palmový olej a cukr.
Pokud vás neodradil dlouhý úvod, tak nyní přejděme k samotnému pečení.
Na 12 muffinů si připravte:

pondělí 17. října 2016

Intolerance laktózy - recenze

Kniha Intolerance laktózy od autorky Doris Fritzscheové vydalo nakladatelství NOXI a zaručeně potěší ty, které trápí potíže s trávením mléčných problémů.

Laktózová intolerance - tento pojem je jedním z deseti nejčastějších, který vyhledávají čtenáři mého blogu a proto věřím, že tato recenze najde své čtenáře.
Laktózová intolerance je "porucha", kdy tělo není schopno strávit laktózu, což vede k mnohým, zejména trávicím obtížím.

středa 12. října 2016

Plněná dýně Hokkaido

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bezlepkové
Bez palmového oleje
Bez sóji

Poté co jsem zlikvidovala asi už dvacátou dýni ze zahrady a měla jsem už dost pečených marinovaných plátků a polévky, rozhodla jsem se ji zapéct. Inspirovala mě kamarádka Klárka, která podobnou rýžovou směsí plní patizony a vyzkoušela jsem tuto variantu, která je lehká, chutná a ideální na odlehčenou večeři. K obědu bych k dýni doporučila přidat ještě nějakou bílkovinu. Buď například opečený tempeh nebo přímo do směsi vmíchat zbytek uvařené luštěniny. :-)
 Suroviny (4 porce):
1 střední dýně Hokkaido

pátek 7. října 2016

Sušenkové řezy

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bez palmového oleje

Nečekejte nic zdravého, jen se podělím o recept na veganskou verzi mého oblíbeného moučníku z dětství. Doma jsme tomu říkali Bebe řezy, protože obsahovaly vrstvu Bebe sušenek. Šlo o moučník ze třeného těsta potřeného pudingovým krémem, pokladeného Bebe sušenkami a politý byl čokoládovou polevou. Já jsem se jej rozhodla na oslavu připravit ve veganské verzi a zcela po svém.
Korpus jsem udělala podle kuchařky "Pečení pro vegany", krém je z vanilkové hrašky, sušenky jsem použila od firmy Gullon Fibra a polevu jsem udělala z hořké čokolády, kakaa, trošku oleje a vody... No však se podívejte sami :-).
Suroviny na korpus (1 plech 40 x 40 cm):

čtvrtek 6. října 2016

Pečeme zdravě bez lepku - recenze

Na předchozí recenzi "Vaříme zdravě bez lepku" navazuje další publikace "Pečeme zdravě bez lepku", kterou vydalo nakladatelství Vašut.

Knihu mají na svědomí opět Němky CH. Schafer a E. Stemmer.

Začnu pozitivy. Na knížce se mi velice líbí teoretická část, která je bezkonkurenční. Na přebale knihy najdete soupis všech bezlepkových mouk a obsah živin v nich. Dozvíte se například, že na vlákninu je nejvíce bohatá sojová mouka, naopak na vitamín B6 mouka quinoová a na tuk nejchudší je bramborový škrob. Najdete tu i lepkové mouky, abyste mohli udělat srovnání.
Teoretická kapitola "Pečení při celiakii" obsahuje přehršle rad a tipů, jak si nemoc zpříjemnit a z bezlepkového pečení udělat zážitek v objevování nových věcí, nikoli noční můru.
Pozitivem je i nízká cena, kdy za pár korun dostanete do rukou publikaci, která má vyšší informační přínos než bezlepkové kuchařky několikanásobně dražší.

úterý 4. října 2016

Vaříme zdravě bez lepku - recenze

Dneska mám pro vás další kuchařku, která potěší hlavně čtenáře na bezlepkové dietě. Jedná se o starší knihu z nakladatelství Vašut, kterému tímto děkuji za poskytnutí recenzního výtisku, která vás provede nástrahami v případě bezlepkového vaření. "Vaříme zdravě bez lepku" od T. Marquardt a B.-M. Lanzenberger je pěknou příručkou pro ty, kteří tápou v otázce klasického bezlepkového stravování.
Na úvod bych zase přidala pár slov z pozice vegana - tato kniha není veganská a z mého pohledu bohužel až příliš konvenční. Je to ideální kniha pro ty, kteří se stravovali běžně (maso, mléko, vejce, pečivo z bílé mouky, cukr) a kvůli celiakii museli vyřadit ze stravy lepek. Některé recepty jsou sice zdravější, ale na můj vkus je tu přeci jen minimum odlehčenějších jídel, které bych při takovémto onemocnění očekávala.

Kuchařku mají na svědomí T. Marquardt a B.-M. Lanzenberger, dvě Němky, z nichž Britta-Marei se zaobírá poradenstvím ve výživě při různých zdravotních komplikacích a řeší tedy recepty ze zdravotního hlediska celiaků a Trudel je oproti tomu vášnivou kuchařkou a sama trpí celiakií. Kombinací těchto dvou žen vznikla kniha, podle které bude pro celiaky radost vařit. I co se týče volby surovin, neboť Německo, naše sousední země, je na tom s nabídkou surovin víceméně stejně, jako u nás v Česku.

pondělí 3. října 2016

Veganské občerstvení - 3 x pomazánka

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bezlepkové

Pokud občas řešíte, jaké připravit pomazánky na rodinou oslavu, vyzkoušejte tyto tři. Jsou výtečné, dobré a mám je otestované na oslavě manželových 30. narozenin, kde jsme byli jediní vegani. Všem moc chutnaly.

Nejprve si připravte sojanézu. Na výbornou domácí sojanézu za pár korun si připravte 2 hrnky řepkového oleje, 1 hrnek tekutého sojového mléka, lžíci plnotučné hořčice, sůl a pepř.

Do mixéru dejte olej a mléko a mixujte. Postupně zvyšujte otáčky až na maximum. Zhruba za minutu byste z oleje a mléka měli mít hustou majonézu, kterou dochuťte hořčicí, solí a pepřem.

Takto připravenou majonézu můžete používat podle libosti a v uzavřené sklenici vám v lednici vydrží až týden.

Tofíčková