neděle 27. května 2012

Cukr, jo to není cukr...

Tento článeček bude o tom, čím vším se dá sladit. Pokusím se ke všem napsat vlastní názory, klady a zápory. Snad se něco přiučíte.
Na začátek: Jak jste na tom se slazením? Sladíte? Co? Čaj, kávu, pijete šťávy nebo jen vodu? Čím sladíte buchty, moučníky?
Já osobně čaj a kávu nesladím vůbec. Absolutně mi nechutná chuť slazeného čaje a kávy.U kávy obzvlášť, tam mi příjde, že většina lidí přebíjí chuť nedobré kávy cukrem. Přitom stačí opravdu kvalitní káva a cukr není potřeba.
Jinak do moučníků používám vesměs slady, pokud dělám "klasický" močník zdravě poprvé a nevím jak by chutnal se sladem, použiji tmavý třtinový cukr (výjimečně). Ale to se poslední dobou snažím napravovat a nahrazovat cukr (i ten třtinový) jinými, zdravějšími alternativami.

Čím vším se dá sladit
Bílý cukr


10 důvodů proč se vyhýbat (především) bílému neboli rafinovanému cukru:
1. Cukr vytváří v těle ideální prostředí pro záněty a plísně.
2. Přílišné množství cukru způsobuje hyperaktivitu, úzkosti, poruchy chování a koncentrace.
3. Při konzumaci cukru dochází ke kazení zubů.
4. Způsobuje obezitu.
5. Mnoho cukru přispívá ke vzniku ekzémů.
6. Vykrmuje rakovinové buňky. Tyto buňky cukr milují.
7. Při vysoké konzumaci a následnému omezení může dojít k abstinenčním příznakům podobným jako u alkoholové závislosti.
8. Cukr může způsobit snížení množství růstového hormonu.
9. Může vyvolat epileptický záchvat.
10. Rafinací je zbaven i toho malého množství vitamínů a tudíž nemá žádné klady, jen zápory. Tak proč jej tedy vůbec konzumovat?

Třtinový cukr
 je to asi nejdostupnější a už celkem běžná náhražka klasického bílého cukru. Má specifickou medovou chuť a je výborná do čajů i do pečení. Půda, na které cukrová třtina vyrůstala, nebyla ošetřována žádnými syntetickými chemikáliemi. Tento cukr se vyznačuje jemnými béžovými krystalky a velmi nenápadnou jemnou vůní. Díky zbytkové třtinové melase obsahuje třtinový cukr stopová množství minerálních látek: železa, zinku, hořčíku, vápníku.
V obchodech jste určitě narazili na různé barevně odlišné třtinové cukry, že? Zapamatujte si jedno. Vždy kupujte BIO výrobky, tak máte zaručeno, že cukr prošel nejednou kontrolou a že opravdu kupujete třtinový cukr a ne jen karamelem obarvený klasický řepný cukr! Doporučuji např. výrobky od firmy bionebio.
Co se týče barvy - víceméně čím světlejší, tím méně obsahuje vitamínů. Tudíž když chcete zdravější náhradu za bílý cukr, vybírejte co možná nejtmavější ;-). 
  1. Světlý třtinový cukr
  2. Středně tmavý třtinový cukr
  3. Tmavý třtinový cukr
  4. Melasa Melasa je plnohodnotný vedlejší produkt při výrobě třtinového cukru, kterému se přezívá černý zázrak. Melasa obsahuje asi tři procenta bílkovin, vitamíny B1, B2, B6, kyselinu pantotenovou. Největším kladem tohoto sladidla, je velký obsah minerálů, 10 % obsahu melasy tvoří železo, dále obsahuje měď, vápník, chróm, fosfor, draslík, hořčík, zinek a řadu stopových prvků.Mezi obtíže, které melasa pomáhá léčit patří chudokrevnost, chronická zácpa, vysoký krevní talk, únava a vyčerpání, artróza, chronická zácpa. Melasu můžeme použít také přímo na kůži při ekzémech a lupénce, nebo na popálená místa z ozařování. Konzumace melasy je vhodná pro těhotné a kojící ženy, seniory, sportovce i děti. Doporučené množství melasy je pro zdravého člověka 2 čajové lžičky denně, pro nemocné 4-5 lžiček denně. 
Rapadura

 Rapadura je sušená třtinová šťáva, ve které zůstaly všechny minerální látky, které jsou přítomné ve třtinové šťávě, které obvykle končí v melase. V průběhu celé výroby se věnuje velká péče zachování cenných vitaminů a stopových prvků. Obsah minerálních látek v rapaduře je více než 1,5 %.
Rapadura je běžně dostupná v každé zdravé výživě. Dá se s ní skvěle nahradit klasický třtinový cukr. Je to víceméně nejzdravější ze třtinových cukrů. Ale pozor - chuť je trošku výraznější! Je potřeba si na ni zvyknout!

Med 

 Jde sice také o podobný druh cukru, ale je navíc obohacen o vitamíny. A v čaji je výborný. Ovšem pro diabetiky rovněž nevhodný. A není podle mě nic lepšího, než si jednou za čas, když je venku nevlídno dát horký šálek mléka s medem. Mňam.
Na co si dát při výběru medu pozor? Stačí se řídit pár radami. Nikdy nekupujte med v hypermarketech. Najděte si svého malého včelaře, nejlépe ze svého okolí a od něj med kupujte.
Aby byl med zdraví, nesmí včelař krmit včely antibiotiky a ani by je neměl dokrmovat cukrem. Měl by jim brát vždy jen tolik medu, aby byly schopné se uživit sami. Tudíž jim brát jen nadbytek.
Včelstvo by nemělo být v blízkosti továren ani rušných silnic!
A ještě - nekupujte med z ciziny. Ten ve vás tak akorát probudí alergie. Zásada je jednoduchá, nejlepší je med z pylů, které dýcháte i vy, tudíž, jak jsem již psala od včel z vašeho okolí.
Já mám nejraději tmavý lesní med, a vy?

Obilné slady 

Obilné slady jsou méně sladké než např med. Jsou v nich obsaženy vitaminy skupiny B a minerální látky potřebné pro zpracování cukrů v těle.  Např. ječný slad má nižší glykemický index a proto tolik nezatěžuje slinivku. Oproti běžnému cukru nepřekyseluje žaludek (má vyšší pH) a nepřispívá k vyplavování některých minerálů z lidského organismu.

Sirupy
Sirupy jsou mojí vášní. Zamilovala jsem se do nich a od té doby bez nich nedám ani ránu. Mezi mnou osvědčené sirupy patří sirup javorový, datlový a agáve sirup. Samozřejmě sirupů je spousta druhů.
  1. Javorový sirup = více ZDE. Kupuji od bionebio, GRADE A za zhruba 160 Kč, 250ml.
  2. Datlový sirup = datlový sirup je podle mého nejlepší alternativou cukru všude tam, kam přijde např. maková náplň, nebo ovoce. Datlový sirup je chuťově výborný, ale dost výrazný. Takže použijte všude tam, kde by mohlý být i datle. Já jej používám do moučníků, sušenek, cukroví, na palačinky atd:.  Ale pro jeho chuť si jej určitě zamilujete! Datle jsou známy tím, že obsahují látky, které podporují čilost, vitalitu a soustředění. Z hlediska makrobiotiky jsou datle zásadotvorné.
  3. Agáve sirup = agáve sirup je šťáva, která se získává z mexicánětlivé účinky. kého kaktusu agáve. Sirup z agáve je dokonce sladší než klasický bílý cukr. Mě chuťově připomíná cukrovou vatu. Sirup z agáve se vyznačuje nižším glykemickým indexem, čímž nezvyšuje tolik hladinu krevního cukru a obsahuje zbytkové množství minerálních látek (železo, selen, zinek, vápník, hořčík, draslík, vit. B a C). Šťáva z agáve patří mezi snadno stravitelné potraviny a v Mexiku jej používají na čištění krve, lepší trávení a pro její protizánětlivé účinky. Agáve sirup je vhodný (v malém množství samozřejmě!) i pro diabetiky, vitariány, děti a lidi v rekonvalescenci. Ze své zkušenosti doporučuji agáve sirup do moučníků - nemá výraznou chuť a nepoznáte změnu oproti bílému cukru. Cena: kupuji 500g balení ve skle za 80Kč ve zdravé výživě, kupuji značku Country life
Stévie
 Představte si rostlinu, jejíž listy jsou 30x sladší než cukr a extrakt z listů až 300x sladší než cukr. Dá se dát všude tam, kde používáte obyčejný cukr. Je bez kalorií. Sladící látkou rostliny je steviosid, který je necukerné povahy a proto je vhodným sladidlem i pro diabetiky.
Kromě vysoké sladivosti má také léčivé účinky. Urychluje proces hojení ran, ošetří bodnutí hmyzem, pomáhá při kožních problémech jako jsou akné, ekzém, padání vlasů, lupénka, popáleniny. Dále je vhodným lékem při trávicích obtížích, vysokém krevním tlaku, při vyčerpání a cukrovce! Vhodná je také k výplachům úst, protože má protizánětlivé účinky.  Zázrak, že?
Naštěstí je tato rostlina od začátku roku 2012 volně dostupná i u nás. Již ne jako ústní voda, ale jako plnohodnotné, zdravé sladidlo. 

Sušené ovoce
Pro začátek - naučte se sušit si ovoce sami nebo kupovat bio sušené ovoce. Takové, které je nesiřené a tudíž k jeho úpravě není použito E220! Tato látka nejenže ničí vitamíny obsažené v ovoci, ale také může způsobovat alergie, vyvolávat bolesti hlavy a spoustu dalšího!
Sušené ovoce můžete používat jako sladidlo např. tím, že si dané ovoce namelete. Např. pracharanda (namleté sušené hrušky), rozinky také osladí moučníky víc než si myslíte ;-) 

Zdroje:
www.bioobchod.cz
Biokuchařka Hanky Zemanové
www.countrylife.cz
www.vsebio.cz
Bioabecedář Hanky Zemanové

7 komentářů:

  1. Opravdu super článek, o některých věcech jsem ani nevěděla :) Já osobně používám nejvíce sirupy z agáve, javorový sirup a med, občas jsem měla doma i třtinový cukr. Čaj nesladím nikdy a u kávy mívám různá období. Jednu dobu mám chuť si ji osladit a jindy zase ne :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. díky... taky jsem toho už o cukru a slazení přečetla mraky... tak jsem chtěla nabyté vědomosti předat dál ;-) no já čím jím zdravěji, tím méně sladím... ale jak jsem už psala... vede u mě javorový sirup a datlový ;-) mňaaam

      Vymazat
  2. Slazení se obecně snažíme omezit, postupně snižujeme dávky a nahrazujeme... Bíly cukr nahradil víceméně třtinový (no do pečení jak kde) a mám doma i slady. Do čaje si nic odmala nepřidávám, ale taky většinou piju zelený nebo bílý, ovocný by byl tak akorát na pálení žáhy. To samé káva bez cukru. Ale ta mi vadí též kvůli hořkosti - a nezáleží na kvalitě, očividně mi hořké věci vadí víc než jiným (např. vůbec nepiju pivo... )
    A javorový sirup, to je lahůdka :)

    OdpovědětVymazat
  3. Super článok, priznávam sa, že občas klasický biely cukor používam, ale po prečítaní tohto článku UŽ NEBUDEM! Inak používame trstinový, med už ani nie (dcéra je vegánka tak sirup z agáve)a javorový sirup som už dlhšie nekúpila. Kamarátka mi odporučila cukor muscovado a musím povedať, že mi veľmi chutí, tak ako aj agáve. Nápoje nesladíme (okrem mojita) a cukor používam iba na pečenie.

    OdpovědětVymazat
  4. Já vzhledem k tomu, že jsem diabetik nahrazuju cukr umělým sladidlem SlaDIA, to je super, zatím nejlepší ze všech sladidel, co jsem vyzkoušela, chuťově vynikající, žádné pachutě, snažím se slazení omezovat, ale kafe sladit asi nikdy nepřestanu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. můžete mi sem prosím napsat přesné složení toho umělého sladidla SlaDIA? Děkuji

      Vymazat
    2. Z toho co je psané na obalu je to toto : laktóza, sladidlo: sukralóza, stévie (steviosidy, rebaudiosidy, Stevia rebaudiana), zpevňující látka: sodná sůl kroskarmelózy (E468), protispékavá látka: stearan hořečnatý...já se ve složení moc nevyznám, pro mě je důležité, že mi chutná :-)

      Vymazat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den