čtvrtek 16. dubna 2015

Sezamové semínko

Mou závislost na konopných semínkách vystřídala nová závislost. Na sezamu. Moje spotřeba je obrovská. Sypu ho všude kde to jde - do kaší, salátů, sushi, jen tak do pusy, na ovoce, na zeleninu, sypu loupaný i neloupaný, cpu jej do sebe v podobě semínek, tahini, hummusu, oleje :-).
A z výživového hlediska jde o supersemínka :-). Dnes Vám o nich napíšu něco víc... :-)

Sezamové semínko obsahuje:

  • zdroj kvalitních bílkovin a tuků
  • vitamíny: B1, B2, B3, karoteny, vitamín C a vitamín E
  • minerály: mangan, vápník, hořčík, měď, železo
  • nejbohatší zdroj (ze semínek) fytosterolů (látky, které snižují LDL cholesterol a posilují imunitu)
  • antioxidanty

"Sezam obsahuje: 20% bílkovin, 50% rostlinných olejů, 16%sacharidů a 9% vlákniny. Z vitaminů jsou to tiamín (B1) - 1 mg, riboflavín (B2) - 0,25mg, niacín (B3) - 5mg, karoteny. Minerální složení ukazuje na sezam jako skvělou multiminerální potravinu (složení na 100g) : vápník - 500 až 1500 mg, hořčík - 350 mg, železo - 10 mg, zinek - 10 mg, draslík - 410 mg, fosfor - 890 mg." ZDROJ


Věděli jste že neloupaný sezam má mnohonásobně více vápníku než kravské mléko?
Pro srovnání kravské mléko obsahuje až 125 mg vápníku ve 100 g a kvalitní sezam obsahující zhruba 750 mg (budeme brát průměr z uvedených množství, i na internetu se liší množství vápníku dle kvality sezamového semínka) ve 100 g ! Doporučená denní dávka vápníku je okolo 800 mg.  Já si připravuji sezamové mléko skoro denně z 50 g sezamu, 500 ml vody a dochucuji si je např. 2 datlemi nebo cca 10 rozinkami.


Vlastnosti sezamového semínka:

  • prospěšný pro zdravé vlasy, oči, nehty, kůži, kosti, zuby
  • výborná prevence osteoporózy
  • prospěšný při depresích
  • vhodný jako podpůrný prostředek při zánětech uro a gynekologického původu
  • má mírně projímavý účinek
  • podporuje tvorbu mateřského mléka
  • doporučuje se při předčasném šedivění vlasů
  • je symbolem plodnosti, konzumace sezamu zvyšuje množství a kvalitu spermií 
  • při bolestivé menstruaci popíjejte sezamové mléko


A v jaké podobě sezam kupuji?

  • neloupaný sezam ve velkém balení od Probia :-) 

  • tahini od rapunzelu, ale je dost hořké, používám je spíš jen do hummusu


  • loupaný sezam jedině od Country Lifu :-)

 
  • makedonské tahini ochucené... :-) luxus do ranních kaší, nebo jen tak, když máte sezamový absťák :-)

  • hummus - přesně tento (nebo ten z Orientálního obchůdku v Brně na Solniční ulici). Slaaast ;) Jemný, oříškový, lehce nakyslý... Mohla bych se jej užraaat :-)
  • dále kupuji či vytvářím doma gomasio, mléko,...
Gomasio - 4 lžíce opražených semínek a 1 čajová lžička soli - umlýt v kávovém mlýnku :-) --> výborné ochucovadlo :-)

Sezamové mléko - 50 g neloupaného sezamu, 500 ml vody - nechat odstát, stačí hodinu, ale klidně nechte přes noc. Rozmixujte a pijte. Pokud Vám mléko nechutná, doporučuji dosladit si jej např. datlemi (2 datle) nebo troškou rozinek. Můžete samozřejmě použít i slady či nějaký sirup. 

A v jaké podobě máte sezam rádi vy? Neostýchejte se, ráda objevím nové typy na zpracování sezamu... :-)




Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den