čtvrtek 30. dubna 2015

Můj duben - měsíc bez masa a živočišných produktů

Jak jsem již psala, rozhodla jsem se zúčastnit měsíční výzvy, která spočívá v nejezení masa a živočišných produktů. Pro mě to znamená především vynechat občasnou konzumaci domácích vajec, medu a farmářských sýrů a másla. Ostatní jsem vyloučila již dávno. Rovněž jsem si dala za úkol více si hlídat živočišná éčka v potravinách. K veganské výzvě jsem si přidala rovněž absolutní stop cukru a omezení lepku, tedy konkrétně hlavně omezení pšenice. A taky se těším na zkoušení nových veganských receptů - např. z kuchařky Veganské pochoutky, kterou mám doma již pár měsíců a zatím jsem z ní vyzkoušela jen pár receptů.

Jak můj měsíc probíhal a co jsem jedla? Hned na začátku jsem se rozhodla, že si budu psát jídelníček a svoje poznatky. Velikost porcí moc neřeším, snažím se jíst tak, abych do dalšího jídla neměla hlad.

Upozorňuji, že jídelníček nemá sloužit jako inspirace! Během výzvy se mi vrátily těhotenské nevolnosti a proto jsem některé dny jedla jen tolik, co mi žaludek dovolil!
Ty jídelníčky, které se mi zdají zcela v pořádku a ok, zvýrazním červenou barvou.

1. dubna = první den výzvy
Před snídaní: sklenice filtrované vody s citronem
Snídaně: ovesná kaše (ovesné vločky, voda), slunečnice, dýňové semínko, sezam, mák, lněné semínko, makový olej, máslo z vlašských ořechů, sušené švestky, javorový sirup
Přesnídávka: jablko a mandle
Oběd: čočka na kyselo (zahuštěná rýžovou moukou), okurek, chléb

středa 29. dubna 2015

17/52: Jáhlovo-květákové placky s dresingem

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bezlepkové (použít bezlepkové vločky na zahuštění)

Ano, nějak nestíhám přidávat recepty do roční výzvy, tak snad mi odpustíte, že je přidávám zpětně. Ale slibuji, že jich za rok 2015 opravdu bude 52! Čestný pionýrský! :-)
Dneska jeden zdravější recept, který se dá upravit i pro bezlepkáře. Recept díky kterému do sebe dostanete květák. Já ho moc nemusím, ale v této podobě je úžasný....

Suroviny:

pondělí 27. dubna 2015

Vegetariánské a veganské kuchařky v mé knihovně

Rozhodla jsem se s Vámi podělit o názory na veganské a vegetariánské kuchařky, které vlastním. Jsem sběratelkou (nejen vegetariánských a veganských) kuchařek a strašně ráda v nich hledám inspiraci a jen tak po večerech v nich listuji. Trh je v dnešní době řekla bych až přesycen kuchařkami a proto je těžké při nákupu vybrat správně. Sama se přiznám, že skutečně vařím opravdu jen podle pár kuchařek, ostatní slouží jen jako další kousky ve sbírce. Například hodně ráda mám již několik let Jamieho Olivera a i při přechodu na bezmasou (a později i bezmléčnou a bezvaječnou) stravu podle něj vařím nejvíce. Naučila jsem se jeho recepty upravovat do veganských podob a všechny pokusy zatím skončili na výbornou.
I mezi bezmasými kuchařkami je spousta těch, které nestojí za koupi, ale najdou se mezi nimi i skvosty. Já osobně z výše vyobrazených kuchařek mám nejraději kuchařku Veganské pochoutky, Biokuchařku a Veganské vaření. 

1) Stávám se veganem od Ruedigera Dahlkeho

středa 22. dubna 2015

Rychlá žampionová omáčka

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy

Smetanové omáčky jsou kalorické a velice lahodné. Naštěstí se jich na veganské stravě nemusíte vzdávat! Dokonce bych řekla, že veganská verze je chutnější a zaručeně zdravější. Dneska bych se s Vámi chtěla podělit o jednoduchý recept na žampionovou omáčku, kterou připravíte za pár minut. Přílohu si zvolte podle vlastních preferencí - těstoviny, rýže, brambory, knedlík. :-)

Suroviny (2 porce):

úterý 21. dubna 2015

Brokolicová polévka

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy
Bezlepkové
Diabetes
Problémy se žaludkem

Brokolice je velice ceněná zelenina mezi veganskými strávníky kvůli vysokému obsahu vitamínu C, D, vápníku, železa, hořčíku nebo selenu. Mně osobně brokolice příliš nechutná. Nebo spíš jsem se ji před několika lety přejedla a od té doby ji nemusím. To mi takhle bylo 16 a chodila jsem do fitka a moje stravování se točilo kolem rýže, kuřecího masa a brokolice zapečené se sýrem :-). 
Ale i tak brokolici dávám dnes šance a občas ji zařazuji do jídelníčku. Nejčastěji jen tak napařenou jako přílohu k jídlu nebo nastrouhanou do karbanátků.
Dnes jsem v lednici našla již ovadající brokolici, která si žádala okamžité spotřebování a proto jsem se rozhodla, že si uvařím polévku. A když polévku, tak plnohodnotnou, tak aby obsahovala kvalitní bílkoviny, sacharidy i zdravé tuky. A jak jsem dopadla? Posuďte sami.... :-)

Suroviny (3 porce):

neděle 19. dubna 2015

Veganské občerstvení

13. dubna jsme s manželem oslavili druhé výročí svatby a rozhodli jsme se, že letos poprvé si uděláme zcela veganskou oslavu. Už měsíc předem jsem hledala recepty a tipy na to, co připravím jako občerstvení a ráda bych se s Vámi podělila o výsledek. A ano, jde to... Jde připravit výtečné veganské občerstvení, které ukojí i ty nejšílenější chutě.

Jemné veganské vafle

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy

Dnešní nedělní recept je inspirovaný receptem z kuchařky Veganské pochoutky, který jsem si ale upravila trošku podle svého, protože v původním receptu bylo na můj vkus příliš mnoho tuku (a zdálo se mi, že kdybych dala tuku podle návodu, tak by byly vafle dost mastné a tuhé) a cukru (dala jsem jen polovinu a sypké suroviny dorovnala přidáním většího množství mouky). Rovněž jsem doma neměla sojovou mouku místo vajíčka, tak jsem ji nahradila vanilkovou hraškou, která se mi ve sladkých jídlech velice osvědčila.
Výsledné vafle jsou moc dobré a určitě je zařadím do stálého vařícího repertoáru. Jde o ideální slavnostní snídani.


pátek 17. dubna 2015

16/52: Veganský dort s ovocem

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy
Bez cukru

Tento týden jsme s manželem oslavili dvouleté výročí svatby a proto jsem se rozhodla mu upéct dort. Jak jinak než veganský. Dortů jsem napekla desítky, ale veganský jsem ještě nepekla, tak to pro mě byla celkem výzva a proto jsem recept zapojila i do roční výzvy 52. :-)
Nemám ráda těžké máslové dorty s marcipánem a dalšími vymoženostmi, raději si vždy dám nadýchaný korpus s nějakým "šlehačkovým", jemným krémem. Jaké dorty máte nejraději vy? Případně máte tip na nějaký ten NEJ? Pokud ano, budu ráda, když mi vložíte odkaz do komentářů. :-)

Nyní už k samotnému dortu...Tak jak se mi dort povedl?

Suroviny na korpus (forma o průměru 26 cm):

čtvrtek 16. dubna 2015

Sezamové semínko

Mou závislost na konopných semínkách vystřídala nová závislost. Na sezamu. Moje spotřeba je obrovská. Sypu ho všude kde to jde - do kaší, salátů, sushi, jen tak do pusy, na ovoce, na zeleninu, sypu loupaný i neloupaný, cpu jej do sebe v podobě semínek, tahini, hummusu, oleje :-).
A z výživového hlediska jde o supersemínka :-). Dnes Vám o nich napíšu něco víc... :-)

Sezamové semínko obsahuje:

  • zdroj kvalitních bílkovin a tuků
  • vitamíny: B1, B2, B3, karoteny, vitamín C a vitamín E
  • minerály: mangan, vápník, hořčík, měď, železo
  • nejbohatší zdroj (ze semínek) fytosterolů (látky, které snižují LDL cholesterol a posilují imunitu)
  • antioxidanty

"Sezam obsahuje: 20% bílkovin, 50% rostlinných olejů, 16%sacharidů a 9% vlákniny. Z vitaminů jsou to tiamín (B1) - 1 mg, riboflavín (B2) - 0,25mg, niacín (B3) - 5mg, karoteny. Minerální složení ukazuje na sezam jako skvělou multiminerální potravinu (složení na 100g) : vápník - 500 až 1500 mg, hořčík - 350 mg, železo - 10 mg, zinek - 10 mg, draslík - 410 mg, fosfor - 890 mg." ZDROJ


Věděli jste že neloupaný sezam má mnohonásobně více vápníku než kravské mléko?
Pro srovnání kravské mléko obsahuje až 125 mg vápníku ve 100 g a kvalitní sezam obsahující zhruba 750 mg (budeme brát průměr z uvedených množství, i na internetu se liší množství vápníku dle kvality sezamového semínka) ve 100 g ! Doporučená denní dávka vápníku je okolo 800 mg.  Já si připravuji sezamové mléko skoro denně z 50 g sezamu, 500 ml vody a dochucuji si je např. 2 datlemi nebo cca 10 rozinkami.

úterý 14. dubna 2015

Mrkvový perník s povidly

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy

Znáte to, občas doma najdete věci, které se měly spotřebovat ideálně včera, ale jaksi se na ně pozapomnělo. Jenže co pak s tím? Jelikož se snažím potravinami neplýtvat, tak je většinou nějak spotřebuji, ale to svraštělé jablko a mrkev bych už asi jen tak v něčem nesnesla a co teprve zbytek zapomenuté povidlovo-makové náplně? No nebudu Vás napínat dlouho - rozhodla jsem se, že vše spotřebuji do perníku. Perník je takový vděčný moučník a dá se do něj zakomponovat víceméně jakákoliv zelenina či ovoce. No na to, že se jednalo o tzv. "zbytkový" perník, tak chutná opravdu výtečně - je nadýchaný, jemný, vláčný, nedusivý a samozřejmě veganský. A jako bonus - celá příprava i s pečením Vám nezabere více jak 30 minut! 



neděle 12. dubna 2015

Veganfest Brno 2015

Od 11. do 26. dubna probíhá v Brně již čtvrtý Veganfest, který je nadupaný přednáškami, filmy, kurzy vaření a mnohým dalším :-).
Program festivalu naleznete ZDE. Více o festivalu přímo na stránkách Veganfestu.

Já vyrážím dnes (12. dubna) na dvě přednášky a to na "Veganství pro začátečníky" (od 14h) a na "Veganství jako přednost pro celou rodinu" (15:30). Doufám, že se tam s někým z Vás potkám.

Přeji krásný den!

sobota 11. dubna 2015

Jarní salát

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy
Bezlepkové
Diabetes

Přes zimu nemívám moc chuť na syrové saláty, ale jakmile se oteplí, tak se mi vrací chutě. Jelikož už se dají koupit čerstvé ředkvičky, jarní mrkvička a další zelenina, mohla jsem dát konečně sbohem zimní zelenině (které jsem přesycená) a udělat zase jeden pořádný, jarní salát.

Suroviny (2 porce):

pátek 10. dubna 2015

Palačinky

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy

Jak jste si už zajisté všimly, tak patřím mezi milovnici palačinek :-). Někdy mám období, kdy si je připravuji skoro obden :-). A pořád se snažím je vylepšovat a hledat lepší a lepší recept. Dnes přináším recept na rychlé, chutné veganské palačinky, které se vždy povedou. Doporučuji servírovat s meruňkovou marmeládou (Kterou jste náhodou objevili ve spíži a vyvolala ve Vás vzpomínky na blížící se sezonu!!! Už brzy!!! Miluju meruňky!) a posypané skořicovým cukrem. Mňaaaam, lahůdka :-)



Suroviny (5 palačinek):

čtvrtek 9. dubna 2015

15/52: Mrkvánky

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy
Bez cukru
Diabetes

Recept na mrkvánky už na blogu mám, ale tyto jsou mnohem lepší :-). A navíc jsou bez palmového oleje, tudíž jsou 100% veganské :-). A jelikož jsem z nich opravdu nadšená, vkládám je tento týden jako součást výzvy.
Pokud použijete povidla bez cukru, výsledné mrkvánky jsou opravdu jen lehounce sladké a proto vhodné např. i pro diabetiky (jediné sladidlo jsou švestky) nebo pro malé děti. Nám takto chutnají moc, ale pokud jste na klasiku, tak si je klidně po upečení obalte v moučkovém cukru :-).

Suroviny:

sobota 4. dubna 2015

Šťouchané brambory trochu jinak

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy
Bezlepkové

Dneska jeden levný, jednoduchý, ale u nás doma velice populární recept. A to recept na šťouchané brambory, které připravuji v trošku odlehčenější verzi, samozřejmě veganské.


Suroviny (2 porce):

pátek 3. dubna 2015

Veganský mazanec

Vhodné pro:
Vegan
Vegetarian
Intolerance laktózy

Další klasickou velikonoční pochoutkou, která nechybí ve většině domácností je mazanec. Receptů na veganský mazanec je spousta, ale žádný z nich mě neoslovil natolik, abych se do něj pustila. Žádný ve mě nezanechal pocit, že půjde o nadýchaný a chuťově dokonalý recept a proto jsem se rozhodla, že upravím do veganské verze recept od Romana Vaňka na vánočku, kterou jsem pekla na Vánoce a stal se mým favoritem :-). Veganská verze je naprosto dokonalá a už nemám potřebu péct jinou vánočku či mazanec než tento. Nešetřete na kvalitě surovin! 

Suroviny:

čtvrtek 2. dubna 2015

14/52: Mrkvové špagety s jemnou chilli - vanilkovou omáčkou

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy
Bezlepkové (použít bezlepkové těstoviny)

Další recept do roční výzvy je recept na mrkvové špagety, které jsou ozvláštněné vanilkou. Na tento recept jsem narazila v kuchařce Veganské pochoutky a zaujal mě na první pohled. A vzhledem k tomu, že se účastním výzvy "Duben - měsíc bez masa a živočišných produktů", rozhodla jsem se vyzkoušet co nejvíce nových veganských a netradičních jídel. Tento pokrm je zařazen v kapitolce "Když chcete udělat dojem" a musím říct, že zajisté své spolustolovníky překvapíte. :-)
Vanilku ve slaném jídle jsem poprvé ochutnala na dovolené na Mauriciu a velice mi tato kombinace zachutnala. Po návratu jsem ale zatím neměla odvahu vanilku zařadit do slaných pokrmů, až nyní.
Vanilka jídlo krásně ozvláštní a ovoní, nebojte, chutě nijak nepřebíjí. Tak hurá do toho!

Suroviny (2 porce):