středa 24. února 2016

Superpotraviny do všech jídel - recenze

Novinku z nakladatelství Metafora "Superpotraviny do všech jídel" od Kelly Pfeiffer si zamilujete, pokud patříte mezi milovníky quinoy, cizrny, kadeřávku, batátů, borůvek, kokosového oleje, vlašských ořechů, vajec, medu a řeckého jogurtu. Nakladatelství děkuji za recenzní výtisk.
Vegani si stejně jako já vajíčka nahradí lněným semínkem, banánem, kypřícím práškem, jablečným pyré či hraškou, řecký jogurt rostlinným a med například javorovým sirupem.

Knížka je po designové stránce nádherná. Pestrá. Plná krásných a lákavých fotek. Recepty jsou rozčleněné do sedmi kapitol. První kapitola "Superpotraviny a výživa rodiny" čtenáře seznamuje s výživovými zvyklostmi autorčiny rodiny a rovněž představuje deset superpotravin, které nás budou provázet celou knihou - kadeřávek, kokosový olej, borůvky, vejce, cizrnu, quinou, med, řecký jogurt, batáty a vlašské ořechy. Přehledně a stručně je zde popsáno, proč je dobré tyto potraviny zařadit do každodenního jídelníčku. Velice se mi líbí, že jde (alespoň pro mě) o zcela běžné a známé potraviny a nemusím je složitě shánět a především nezruinují rodinný rozpočet, tak jak to u superpotravin bývá zvykem :-).


Z quinoy připravuji ranní kaše, nebo ji přidávám k přílohové rýži či do salátu, jednou jsem z ní pekla sušenky. Cizrna na paprice, hummus či jiný druh pomazánky, batáty jako chipsy či místo sýru do zapečených quesadill, borůvky ideálně samotné a čerstvé, případně do smoothie či lívanců, vlašské ořechy do kaše, nebo do rostlinného mléka či ořechových muffinů a kadeřávek nemá v mé kuchyni místo vůbec. Proto oceňuji rozšíření obzorů, co vše se dá s danými potravinami vařit a věřte, že výsledná jídla jsou vše, jen ne nudná.

V kapitole "Snídaně a brunch" mě nejvíce zaujal recept na cizrnovo-ořechové máslo a na quinou na sladko (s javorovým sirupem a ořechy). Přijdou si na své milovníci, jak slaných, tak sladkých snídaní. Jediné s čím jsem s autorkou v rozporu je její recept na Dokonalá míchaná vejce, protože nejlepší míchaná "vejce" dělám já a jsou to tofíčka! A protože tenhle recept na mém blogu stále chybí, tak ho v nejbližších dnech přidám...
Oblíbenou se mi stala i kapitola "Předkrmy", která je plná jednohubek, kterými potěšíte nejen sebe, ale i návštěvu. V létě, z čerstvých borůvek (v mrazáku už bohužel žádné borůvky nezbyly a ty kupované nemají v zimě žádnou chuť) musím vyzkoušet Borůvkovou směs na bruschettu, neboť borůvky si ve slaném jídle neumím představit. Nebo je libo ochutnat quinoovo-kukuřičné krokety, quinoové minipizzy, dip s kadeřávkem a artyčokem či hummus s vlašskými ořechy? Ano, zní to báječně, jen co dopíšu větu, jdu dát namočit cizrnu, páč ten hummus musím vyzkoušet ihned. Jestli bude dobrý, tak se určitě podělím o recept :-).

Kapitoly, které zahrnují polévky či saláty, mě většinou nechávají v klidu. Polévky ráda vařím podle nálady a nerada se držím nějakého receptu (i proto zde na blogu moc receptů na polévky nenajdete). Zde se ale nachází plno polévek, které musím zkusit. Minimálně tu s batáty, mrkví a jablkem.

Úžasnou podívanou je kapitola věnovaná "Sendvičů a quesadillám". Doporučuji před samotným prohlížením nakoupit zásobu kvalitních veganských sýrů, protože bez nich se rozhodně neobejdete. Zapečený sendvič s lesním ovocem, kadeřávkem a sýrem, Zapečený sendvič se sladkým bramborem, vlašskými ořechy a sýrem či quesadilly s čedarem, jablkem a BBQ omáčkou vypadají skvostně. (Mezi vegany jsou velice oblíbené sýry značky Violife či Veganline. Violife nabízí i s příchutí cheddar.)

Z hlavních chodů mě zaujal burger z quinoi a černých fazolí a špagety s kadeřávkovým pestem. V této kapitole je nejvíce masových receptů.

V kapitole "Dezerty" se mi líbí využití cizrny do sladkých těst (banánovo-ořechová buchta, sušenky s čokoládovými chipsy,..), což jsem ještě nezkoušela, ale vzhledem k tomu, že existují výtečné moučníky z fazolí, proč by nemohli existovat lahodné moučníky z cizrny, že?

Kniha není ani veganská, ani vegetariánská. V některých receptech je použité maso, ale masových receptů je zde minimum a případně si myslím, že se dá vynechat zcela nebo nahradit veganskou alternativou.   ¨

Komu bych knihu doporučila? Minimálně milovníkům výše zmiňovaných superpotravin. Zde najdete opravdu pestrou škálu zdravých receptů, které krásně obohatí váš jídelníček. Jedná se o velmi povedenou, kvalitně zpracovanou kuchařku! Za mě palec nahoru!

1 komentář:

  1. Dekuji za bezva článek, v současne dobe je na trhu vice knih o superpotravinach, a vsechny maji neco do sebe :) zkusim nejdriv tuto ze clanku dekuji.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den