čtvrtek 23. března 2017

Pečeme z kvásku - recenze

Dnes mám pro vás recenzi výjimečné kuchařky, kterou řadím k těm informačně nejvíce přínosným v mé sbírce, Pečeme z kvásku od české autorky Lenky Žák, známé spíše pod přezdívkou Biolenka.
Kniha, jež je celá zasvěcena kváskovému pečení, je zřejmě tím nejucelenějším počinem, který o kvásku na českém trhu najdete. Nečekejte desítky receptů, ve kterých objevíte vše včetně cukru, vajec a dalšího, naopak zde objevíte pár propracovaných, ověřených postupů, díky nimž se opravdu naučíte péct lepkové i bezlepkové kváskové dobroty.
Nabízené recepty jsou prosté, výsledná jídla jsou čistá a co nejvíce v souladu s přírodou.
Neříkám, že je kniha pro každého, ale pokud se rádi vracíte ke kořením, vaříte ze základních surovin, pečete domácí pečivo či nejlépe vlastníte i domácí mlýnek na obilí, z této knihy budete okouzleni.
Kuchařka je rozdělena na tři části. První část je věnována kváskovému pečivu s lepkem, ovšem bez pšenice, která začíná rozhovorem s MUDr. J. Hofhanelovou o prospěšnosti stravy založené na nekonzumaci pšenice. Následně vás Biolenka seznámí se snalým kváskovým pečivem, sladkým, pečivem bez kvásku i pšenice, zakončenou speciální přílohou o chlebu.
V této kapitole mě nejvíce zaujala informace o třífázovém kynutí kváskového pečiva, která je pro mě novinkou. Poté co jsem zkusila autorčiny tipy o vícenásobném kynutí a o zařazení kombinace hrubě a hladce mletého zrna (hrubá a hladká mouka) se moje chleby zlepšily a řekla bych, že byly povýšeny na vyšší úroveň.
Z receptů jsem vyzkoušela ořechový chléb s kamutem, který jsem doposud dávala jen do moučníků (hlavně kvůli vysoké ceně) a musím říct, že kamut je asi ta nejchutnější lepková obilovina a chlebu dodá delikátní chuť.

Výborné a snadné jsou i kváskové knedlíky, jen jsou hutnější než běžné kynuté droždím. Spíše bych je konzistencí přirovnala k polentovým nebo jáhlovým.
Zaujaly mě i recepty na sladké pečení, ale zatím jsem se nedostala k vyzkoušení (testuji kváskové recepty i z jiné kuchařky). Rozhodně chci vyzkoušet kváskový jablečný závin a vánočku.
Úžasným počinem je ovšem druhá kapitola věnující se bezlepkovému kváskovému pečení. Najdete zde postup krok za krokem od výroby kvásku až po samotné recepty (nejen) na chleby. Oceňuji zvlášť informace o tom, na co si dát pozor a v čem se bezlepkové pečení liší od lepkového.

Opět zde najdete recepty sladké, slané i nekváskové bezlepkové. Zkusila jsem zatím jen makovou náplň do rolády zkombinovanou s jáhly a napařované koláčky s marmeládou, kde jsem ale použila žitný kvásek a ne bezlepkový. Rovněž jsem zde objevila i recept na narozeninový dort, který chci připravit svojí holčičce k blížícím se druhým narozeninám.
Třetí kapitola „O chlebu a zrnu“ je věnována povídání o chlebu. Krásný rozhovor o mlynářství s PhDr. R. Urbanem či rozhovor o antropologickém pohledu na chleba s PhDr. A. Janátovou, rady s výběrem mlýnku či vločkovače jsou přínosným a milým zakončením celé knihy.
Knihu rozhodně doporučuji pro její informační přínosnost a krásné zpracování. Pokud se chcete naučit péct z kvásku, troufám si říct, že tato kniha vás to naučí.

Autorce děkuji za přínosnou tvorbu, která mi pomohla objevit nové taje kváskového pečení. 

Knihu si můžete zakoupit na autorčiných stránkách ZDE

1 komentář:

  1. Zrovna tento týden jsem si tuto kuchařku objednala a dnes mi dorazí, moc se na ní těším, teď i díky této Vaší recenzi:o)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den