Ocet - Univerzální domácí prostředek

Recenze knihy "Ocet"

Dnes mám pro vás recenzi knihy Ocet - Univerzální domácí prostředek - více než 150 způsobů použití pro zdraví, péči o tělo a ekologickou domácnost z nakladatelství KAZDA, kterému tímto děkuji za poskytnutí recenzního výtisku. 

Ocet je snad nejpodceňovanější domácí přírodní prostředek. Přiznám se, že pár let zpátky jsem ho používala jen na odvápnění rychlovarné konvice a do čočky na kyselo. Litrová láhev mi doma vydržela i dva roky. A teď? Běžně spotřebuji ročně i 20 litrů tohoto univerzálního zázraku. Tato kniha mi ukázala další tipy a triky a usvědčila jsem se díky ní v tom, jak je ocet skvělou surovinou. 

Více než 150 způsobů použití pro zdraví, péči o tělo a ekologickou domácnost

Hned v úvodu knihy se naučíte připravit jablečný ocet doma. Podle popisu to vypadá na jednoduchou věc, kterou musím na podzim, až dozrají jablka, vyzkoušet, protože jablečný ocet u nás teď dost frčí (používám ho do pečení jako kyselou složku k jedlé sodě a dost mi chutná do salátových zálivek a jen tak pár kapek do vody). 

Za sebe největší plus octa spatřuji ve využití při úklidu. Je to levný a účinný prostředek na téměř cokoli. S přehledem strčí do kapsy i drahé "extra silné" prostředky na špínu. 

Jak ocet používám při úklidu já a v mnohém mě inspirovala i tato kniha? 


  • odstraňuji s ním usazeniny na dně WC mísy a čistím s ním celou WC mísu
  • odstraňuji s ním vodní kámen na umyvadlech, dřezu, vaně a sprchovém koutě včetně sprchových hlavic a vodovodních baterií
  • vyrábím si z něj universální octový čistič, který používám na umývání dlažby a sprej i na úklid kuchyňské linky
  • používám při umývání oken
  • společně s jedlou sodou čistím ucpaný odpad a špinavý psí pelech
  • čistím s ním myčku a pračku - jednou za čas naliju do prostoru myčky nebo pračky litr octa a zapnu na prázdno na nejdelší program na nejvyšší stupeň. Odstraní se veškeré usazeniny a zápach. Doporučuji. 
  • používám jako aviváž


Dříve jsem používala jen ředěný ocet s vodou, ale mému muži vadí aroma klasického 8% lihového octa, proto jsem se naučila vyrábět pomerančový čistič. 
Pomerančový čistič vyrobím tak, že dám do šroubovací sklenice slupky z pomerančů a zaliju octem, nechám na okně cca 3 týdny stát, poté ocet sliju, a skladuji v temnu. Pomerančový ocet pak ředím do prázdných lahví s vodou, případně ještě s eko jarem a používám pak přímo k úklidu. Na umytí podlah se mi osvědčilo pomerančovou směs neředit, stačí pak rozředit přímo v kýblu s horkou vodou. Do rozprašovače stačí na 500 ml dát 100 ml octa, trošku eko jaru a zbytek vody. 

Ale využití octu je fakt široké. Není to jen prostředek vhodný na zavařování okurek, do zálivek a na umývání dřezu. Věděli jste, že ocet léčí? Zmírňuje popáleniny od slunce, je skvělý na ošetření štípánců od hmyzu, pomáhá v boji s všima vešma (ha a jak je to česky správně :-D všema všima vešma, věděli jste, že správná podoba je s vešma jako s kostma?), léčí plísně na nohou, octové ponožky sráží horečku, zmírňuje nadýmání,...
V kosmetice z něj připravíte přírodní deodorant, oplach na vlasy, pleťovou vodu a spoustu dalšího.


To a mnohem víc se dozvíte v této skvělé, inspirativní knize, kterou musím jedině doporučit. Pokud vás zajímá eko domácnost, najdete zde plno skvělých tipů na využití jak klasického kvasného octa, tak i jablečného. :-) 

Knihy KAZDA můžete zakoupit s dodatečnou 10% slevou s kódem "spacin10", který zadáte v závěrečném kroku objednávky. 

Komentáře

Oblíbené příspěvky