sobota 28. dubna 2012

Chřest

Chřestová sezona je v plném proudu. Máte rádi chřest? Chřest je podle mého jednou z superpotravin.
Má vše co vyžaduje každý, kdo jí zdravě.
Zdroj: ireceptar.cz
 

U nás jsou dostupné pouze 2 typy chřestu - zelený a bílý. Jde to ten samý druh akorát jiný způsob růstu - zelený roste bez přikrytí a pomocí sluníčka a fotosyntézy dosahuje zelené barvy a jiné chuti - je lehce nahořklý, chuťově výrazný. Druhým typem je chřest bílý, který roste bez přístupu slunečního světla, jeho chuť je lehce nasládlá a velmi jemná. Pokud začínáte s chřestem, určitě sáhněte po chuťově jemnějším bílém chřestu.
Mezi ještě známé druhy chřestu, které jsou v Evropě dostupné patří chřest fialový, ale na ten jsem narazila zatím jev v Makru. 

Já si chřest zamilovala hned napoprvé a každoročně se teď těším na polovinu dubna, kdy se v obchodech začne objevovat chřest. Určitě nekupujte jiný než český či slovenský nebo rakouský, jen tak máte jistotu, že chřest bude opravdu čerstvý.

Chřest je typickou sezonní zeleninou, odborníci a gurmeti jej označují za posli jara.

Chřest je označován za přírodní elixír mládí. Obsahuje velké množství betakarotenu, vitamín A (zrak, kůže), vitaminy skupiny B (B1 thiamin, B2 riboflavin, B6 pyridoxin, B3 niacin, B5 kyselina pantotenová, B9 kyselina listová (zvlášť důležitá pro těhotné), dále obsahuje vitamín C, vitamín E a vitamín H (biotin).

Dále obsahuje i velké zastoupení stopových prvků jako např. sodík, jód, železo, draslík, zinek a fosfor.



Už jsem zmiňovala, že je chřest pokládán za elixír mládí. Zdravotních účinků má ale mnohem více. Je považován za výborné přírodn afrodiziakum, je výborný na oběhovou soustavu (nejen na krvetvorbu, ale i na správnou funkci srdce a cév), zlepšuje zásobování těla kyslíkem.

Jelikož chřest obsahuje správný poměr betakarotenu, vitamínu A a zinku, je výborným doktorem pro naši kůži, vlasy, nehty.

Kyselina listová je důležitá pro správnou hormonální vyváženost těla a pro správnou funkci hormonální soustavy, ale také je důležitá pro správnou funkci mozku a mimojiné i pro naši paměť a soustředění.


Chřest má vysoký obsah vlákniny a proto je velice vhodný pro lidi s různými onemocněními trávicího traktu.

 Chřest dokáže odplavovat z těla usazeniny a proto jeho účinky ocení i lidé, kteří trpí cukrovkou, ekzémy, lupénkou a jinými kožními problémy.



Na větší množství konzumace chřestu by si měli dát pozor lidé trpící dnou, protože purin obsažený v chřestu působí jako kyselina a proto není vhodný pro lidi s překyseleným organismem.

Recepty na chřestové dobrůtky najdete např. TADYTADY nebo taky TADY







Rady a tipy pro přípravu. Kupujte vždy jen čerstvý chřest. Čerstvý chřest nesmrdí! Čerstvý chřest není dřevnatý.
Zelený chřest stačí oloupat spodní polovinu, bílý chřest se loupe celý!
Vaří se v osolené vodě zhruba 15 minut. Nejlepší je chřest svázat provázkem.
Bílý chřest po uvaření opláchněte studenou vodou, aby Vám nezčernaly hlavičky.

2 komentáře:

  1. Už dlouho ho chci zkusit, ale bohužel je na mě všude až moc drahý. Ale třeba bude teďkom někdy v akci, když už je jeho sezóna :)

    OdpovědětVymazat
  2. Není zas tak drahý.... Kupuji bio chřest např. v Albertu jej mají za 60Kč... což si myslím, že není zas tak moc... A když si budeš vařit jen pro sebe, tak ti to vyjde minimálně na 2 jídla ;-) ale určo ho vyzkoušej. Je důležité ho hodně dobře oloupat a odkrojit tak 2 cm od spodku... tím se zbavíš dřevnatých konců a vlákínek, které jsou ve slupce... ;-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den