pondělí 9. března 2015

Jaro z pohledu makrobiotiky

Mnoho lidí se mě stále ptá, co vlastně tedy na jaře jíst. Je to prosté.... Inspirujte se přírodou :-). Co nejvíce přirozeně, lokálně, čerstvě,... :-) Biologické jaro začalo sice již v polovině února, ale je zajisté tento článek znovu publikovat. Zvlášť teď, kdy více než kdy jindy vařím a publikuji více makrobiotických receptů :-).... (aktualizováno 9. března 2015)

Biologické jaro začíná už v půlce února.
Energií jara je změna.

Zdroj: http://slivushka.blog.cz/1203/jaro-uz-je-za-rohem


Citlivější jsou játra a žlučník.
Zařazujeme vše zelené, co začíná růst – klíčky, řeřichu, …

Při přípravě jídel preferujeme napařování a klíčení.
Zcela vyloučíme pokrmy připravované v troubě.
Zařazujeme denně kyselé chutě a pickles (např. kysané zelí, kvašáky,…)
Jaro je vhodné období pro půst, regeneraci a očistu.

Pitný režim:
Ideálně začínáme den vypitím teplé vody s citronem nebo jablečným octem. Přes den pijeme pramenitou vodu s pár kapkami citronu, vlažný čaj Bancha nebo Hojicha. Vynecháme ledové čaje a nápoje. Při teplejším počasí můžeme občas zařadit i čaje zelené.
Detoxikace jater = zařadíme kůru 20 – 30ti denní, kdy pijeme jaterní čaje. Déle ne.

Jak a co jíst:
Obiloviny : kroupy, Hato Mugi, pšenice, špalda, žito, rýži kulatozrnnou(zima) nahrazujeme postupně dlouhozrnnou.

Omezujeme používání oleje. Olej používáme pouze k dochucování hotových pokrmů – dýňový, konopný, olej z ostropestřce, na vaření používáme rýžový, slunečnicový.

Luštěniny: čočka, červená čočka, cizrna, hrách, velké druhy fazolí..

Zelenina: preferujeme zelenou jarní zeleninu, více napařujeme, zeleninu dochucujeme octem (jablečný, vinný, rýžový). Mírně zvýšíme podíl mořských řas (Wakame, Kombu, občas Hiziki, Arame nebo Dulse).
Zbytečně nesmažíme! 

Klíčíme! Semínka, obiloviny, luštěniny – např. cizrnu, mungo, čočku, hrách, … Na talíř přidáváme zelené natě – pažitka, petržel, řeřicha, mladé listy pampelišek, sedmikrásky, ptačinec, medvědí česnek, mladé lístky kopřiv,… Divoké zeleniny nejíme v takovém množství jako běžnou zeleninu, protože jsou mnohem silnější. Doporučené úprava - s dušenou cibulkou, krátce tepelně upravená. 

Pickles  (= kvašená zelenina) zařazujeme ve větším množství! Je důležitým zdrojem vit. C.
Přidáváme více fermentovaných potravin - kromě pickles rovněž tempeh, nattó, kvašené zelí. Kyselá chuť povzbuzuje činnost jater.


Zcela vyloučíme pečené pokrmy – pečivo, buchty, koláče, dále vyloučíme sušenky, krekry, slané oříšky, … vše velmi přetěžuje játry. 

Já osobně se chystám na menší detoxikaci. V plánu mám minimálně jednodenní půst (nevím, jak se budu cítit), kdy mám v plánu jíst jen rýži Natural. Následně chci pokračovat odlehčenou stravou a týden jíst opravdu zlehka - lehce povařená zeleninka, naklíčené obiloviny a luštěniny a rýže.
Po tomto detoxu budu čistit svoje játra čajem z ostropestřce po dobu 1 měsíce. 
Velice se na jaro těším, protože poslední dobou mám obrovské chutě na klíčky a syrovější stravu, která mi v zimě hodně chyběla.

A co vy, jaké úpravy plánujete? 

Zdroj:
Makrobiotické nedělní vaření, D. Lužná
Radost ze zdravých dětí, V. Strnadelová a J. Zerzán
Radost z jídla, V. Strnadelová a J. Zerzán
Jak jste klamáni, J. Průchová

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den