úterý 17. března 2015

Perníkové muffiny

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy
Bezlepkové
Bez cukru

Přidala jsem do začátku receptu nový štítek "bez cukru", kterým budu označovat moučníky, které nebudou slazeny třtinovým cukrem (ani bílým), ale něčím jiným, např. rýžovým sirupem, sušeným ovocem, sladem, třtinovou šťávou,... :-) Pokusím se štítek doplnit i ke dřívějším receptům, ale dejte mi čas :-).

K receptu - díky použití datlového sirupu (nevařeného) jsou perníkové muffiny jen lehce sladké, ale mně osobně takhle chutnají. Doporučuji proto recept vyzkoušet a pak si případně sladkost doladit, sladkost zvýšíte třeba tím, že do těsta přidáte ještě nasekané sušené datle nebo sušené ovoce... Přeci jen každý má rád moučník jinak sladký :-). Tato verze je vhodná i pro menší děti.
V případě přidání karobu místo kakaa rovněž zvýšíte sladkost moučníku, nevím čím to je, ale karob je přirozeně sladší a když jej přidávám do těsta, ubírám sladidel :-).

Energie sbalená na cesty :-)

Suroviny (12 muffinů):

200 g pohankové mouky (nebo ti, kteří nejsou na bezlepkové dietě můžou dát 100g pohankové a 100g špaldové, těsto je nadýchanější)
125 g datlového sirupu
100 ml rostlinného mléka
gel z 1 lžíce rozmixovaného lněného semínka a 2 lžic vody (nechejte nabobtnat alespoň 20 minut)
5 lžic rostlinného oleje
1 lžíce kakaa nebo karobu
1 bal. kypřícího prášku do perníku bez fosfátů (od firmy Amylon)

Nejprve si připravte datlový sirup. Zhruba 100g datlí zalijte vodou a nechte nabobtnat. Stačí hodinku. Poté vodu slijte a datle rozmixujte na kaši.
Rovněž si připravte gel ze lněného semínka. Lněné semínko podrťte (např. v hmoždíři) a zalijte vodou, nechte 30 minut bobtnat.

Do mísy nasypte mouku, kakao, kypřící prášek a promíchejte. Poté přidejte tekuté přísady - sirup, mléko, gel ze lněného semínka a olej. Propracujte těsto, pokud se vám bude těsto zdát moc tuhé, přidejte ještě trošku mléka. Nakonec můžete do těsta vmíchat dle libosti čokoládu, oříšky, rozinky,.... záleží co máte rádi.

Pečte při 170°C zhruba 20 minut.

Dobrou chuť!

Tip: Dokud jsem ještě jedla kokos, tak jsem milovala perník politý čokoládou a posypaný strouhaným kokosem. Tak můžete tuto variantu vyzkoušet. :-)

Pozn.: Muffiny nejsou pocukrované, ale jsou poprášené sušeným kukuřičným nápojem. :-)

12 komentářů:

  1. To je prima recept, vypadá to, že si už konečně pořídím formu na muffiny a začnu je péct. :) Líbí se mi, že je to bezlepkové, vegan a bez cukru!
    Jenom by mě zajímalo - proč už nejíš kokos, jestli to není tajné? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejím exotické ovoce, kakao (většinou v receptu uvádím, ale sama ho nepřidávám - třeba tmavá barva těchto muffinů je zapříčiněna právě celozrnnou pohankovou moukou), a další kvůli atopickému ekzému.... I přes to, že jsem vynechala mléčné výrobky, cukr a omezila lepek (nemám na nic prokázanou alergii), tak se mi ekzém pořád vracel, sice v mírné formě, ale prostě občas vracel.... tak jsem se radila s jedním doktorem přes detoxikace, udělala si detox a následně mi natypoval potraviny, které s AE souvisí a mezi nimi je právě ten kokos.... tak jsem ho před dvěma lety vynechala a od té doby nemám s ekzémem jediný problém :-) občas - 1x za čtvrt roku si dám kousek čokolády nebo přes zimu cca 4x grep nebo mandarinku kvůli chuti a jedu dál v omezení.... stojí mi to za to, protože atopický ekzém mi hyzdil tělo celé dětství a dost jsem si vytrpěla, tak jsem ráda, že jsem teď bez ekzémů :-)

      Vymazat
    2. Leni nemohla by jsi prosím podrobně sepsat svojí cestu "za radostnějším životem bez ekzému"? Začínám být zoufalá, také jsem dost omezila mléčné výrobky i lepek, přestala jsem jíst banány a exotické ovoce obecně, většinou o víkendu to tolik nedoržuji, ale přesto mi přijde, že žádné zlepšení.. už nechci sahat po kortikoidech... všichni mi akorát říkají, že to ze všemi těmi omezeními hrozně přeháním a že to mám spíše psychické, ale sami neví jaké je to "utrpení" když tě pálí a svědí ruce, ale i obličej, máš všude fleky a už se na sebe kolikrát nedokáže ani podívat do zrcadla..

      Vymazat
    3. Teri, napiš mi na email happy.lenulka@seznam.cz :-)

      Vymazat
    4. Teri, moc se omlouvám, ale mohla bys mi ten email poslat znovu? Omylem jsem si vymazala všechny emaily, bohužel i ten tvůj. Díky a omlouvám se

      Vymazat
    5. Ahoj Lenulko, taky trpím odmalička atopickým ekzémem, nikdy jsem skrz jídlo nějak problém neměla, ale od té doby, co jsem začala jíst celozrnné výrobky a zeleninu se mi to hrozně zhoršilo a přidaly se střevní obtíže. Dokonce i na alergologii mi vyskočily pšeničná a žitná mouka, takže teď jedu bezlepkovou a přemýšlím nad dalšími věcmi, které omezit, ale zase bych se nerada dostala až do fáze, kdy nebudu moc jíst skoro nic, asi si k tomu musím dojít postupně, kdybys mi také chtěla napsat svojí cestu, budu moc ráda a gratuluji, že se ekzém zlepšil, muffinky zkusím, ale vynechat kokos si neumím představit :)
      bastera(zavináč)seznam.cz

      Vymazat
  2. Dnes som ich robila, boli ozaj chutne:) pridala som aj horku cokoladu, vlasske orechy a navrch hrozienka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. to jsem moc ráda, že vám muffinky chutnali. S oříšky, čokoládou a rozinkama musí být úžasné! Pokud máte fotku, tak mi ji prosím zašlete na happy.lenulka@seznam.cz ráda ji k receptu přiložím :-) Krásný den

      Vymazat
  3. Mňam, muffinky .. já bych tam klidně přidala i perníkové koření, aby to bylo více perníkovější :D Jinak z pohankové mouky jsem teď dělala palačinky a byly úžasné :-)

    www.cookingwithsusa.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  4. Zdravím, nemáš náhodou zkušenost s pečením ze lněné mouky? Mám jí doma pytlík a nějak nevím co s ní.. Šla by podle Tebe použít v tomhle receptu? Vypadá to totiž hrozně skvěle!
    Předem díky za odpověď :)
    Káča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Klidně bych to zkusila, ale asi bych jí nahradila jen část... Já osobně nejsem moc zastáncem kupovat cokoliv z lněného semínka co je už namleté.... Lněné semínko rychle podléhá oxidaci a žlukne, tak bych měla strach, aby mouka byla v pohodě. Lepší je si lněné semínko vždy namlet čerstvé. Jinak dala bych asi na zkoušku max. 50 g té lněné mouky... ;-)

      Vymazat
  5. Tak jsem tuto nádheru už třikrát pekla a pokaždé recept malinko upravím, aby byl zcela dle mých představ. Datle jsem rozmixovala i s vodou, ve které se namáčely... Jinak bylo těsto moc hutné. Mouku jsem namíchala 120g pohankové a 80g ječné celozrnné pro odlehčení. Prdopeč do perníku nekupuju, tak dávám klasický a k tomu perníkové koření. A peču v silikonových formičkách, papírové košíčky se mi nějak lepily. Mám i fotku, ale nejde sem nahrát :-( Leni, díky za krásné recepty a inspiraci!

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den