úterý 10. března 2015

Hrachová kaše

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Intolerance laktózy
Bezlepkové (použít bezlepkový chléb)


Taky jste přesvědčeni o tom, že ty nejlepší věci jsou kolikrát ty nejjednodušší? Tak to určitě, stejně  jako já, milujete luštěniny, které jsou plné bílkovin, chuti a hlavně jsou levné a jednoduché na přípravu. Zvlášť na veganské stravě je nesmírně důležité hlídat si příjem bílkovin ve stravě a proto jsou pro vegany luštěniny nepostradatelným zdrojem příjmu. Pryč  je období, kdy jsem si skoro denně dopřávala tofu, tempeh nebo seitan, ale upřímně - leze to do peněz. Zato z pytlíku hrachu uděláte takových 6 vydatných porcí za pár korun :-) (za předpokladu, kdy je luštěnina hlavní součást jídla, nikoli jen doplněk :-), to pak těch porcí uděláte mnohem více). A taky je mnohem zdravější vařit ze základních surovin než kupovat polotovary :-).
Základem je naučit se vařit ta jednoduchá jídla a postupně volit složitější recepty, chce to ze začátku vychytat dobu varu, aby luštěniny nenadýmaly, ....

Co se nadýmavosti týče, doporučuji vám dvě věci. Za prvé nechte luštěniny vždy namáčet přes noc a přidejte k nim kus mořské řasy (Kombu nebo Wakame). Po namočení vodu slijte, přilijte dostatek čerstvé vody, přendejte řasu a vařte společně. Já luštěniny solím až před koncem varu, pokud totiž některé druhy osolíte hned, tak se stáhnou a bude trvat velmi dlouho, než se uvaří a rovněž budou špatně stravitelné. Rovněž doporučuji sbírat během varu pěnu

Na začátek si pojďme uvařit klasiku školních jídelen - hrachovku, kterou si (na rozdíl od té školní) zamilujete.

Suroviny (2 porce):

180 g suchého půleného žlutého hrachu (stačí namáčet krátce, cca 3 hodiny)
kousek Kombu / Wakame (o velikosti poštovní známky)
voda

majoránka (dávám jí opravdu hodně, na 2 porce klidně lžíci)
2 stroužky česneku
sůl
1 dcl zeleninového vývaru

1 cibuli (ideálně červenou, je sladší)
4 krajíčky kváskového chleba (bezlepkáři zvolí bezlepkovou variantu)
rostlinný olej

Namočený hrach scedíme, zalijeme čerstvou vodou, přidáme řasu a vaříme do změknutí. Jakmile bude hrách "na skus", tak odlijte nadbytečnou vodu, odstraňte řasu a rozmixujte ponorným mixérem na kaši. Přidejte majoránku, vymačkaný česnek, sůl a zeleninový vývar. Kaši povařte.

Mezitím si na oleji opečte dokřupava cibuli a poté na zbylém oleji i kostičky chleba.

Kaši servírujte posypanou krutony z chleba a škvarečky z cibule. Můžete ozdobit řeřichou.

Dobrou chuť!

P.S. - Mamka vždycky připravovala hrachovku s chlebem a buď s volským okem či opečeným párkem, můžu ale s klidným svědomím říci, že tato verze s krutony a cibulkou je daleko lepší! (Ale chce si to fakt vyhrát a krutonky i cibulku vypéct dozlatova :-). )

Tip: Pokud Vám hrachovka zbude do druhého dne, snadno ze "zbytku" uděláte dobrou hrachovou polévku. Stačí jen kaši naředit vývarem, přidat na zjemnění trošku rostlinné smetany a v závěru přisypat hrst např. pažitky. Opět je výborná s krutonky :-).

2 komentáře:

  1. Báječný recept, bezpochyby. Luštěniny mám celkově velice ráda. :-)) Zkusím a děkuji za inspiraci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eriko, děkuji za pochvalu, ale recept je to úplně obyčejný :-) Ale je fakt, že ty nejobyčejnější bývají nejlepší :-) Krásný den.

      Vymazat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den