středa 4. listopadu 2015

Poznejte paleo superpotraviny - recenze

Abych pravdu řekla, tak první myšlenka na to, že mám psát recenzi na paleo kuchařku, byla, že pro veganku to bude obrovská výzva. Pod pojmem paleo strava jsem si představovala především dietáře, kteří od rána do večera nejí nic jiného než maso a vejce a sem tam si zlepší trávení kouskem zeleniny. Nikdy by mě ani ve snu nenapadlo, že se paleo stravou může stravovat i vegan a že si z ní tolik vezmu!
Výzvu jsem tedy přijala a donutila jsem se zjistit o paleo stravování trošku víc. Než mi samotnou kuchařku přivezl pošťák, už jsem věděla, že se mám na co těšit, protože na zahraničních servrech existuje spousty paleo veganských blogů a nad některými recepty jsem doslova slintala.

Tímto děkuji nakladatelství Synergie za recenzní výtisk. Knihu si můžete zakoupit ZDE

Po designové stránce je kuchařka velmi povedená a, jak už je to u publikací nakladatelství Synergie zvykem, opět v měkké vazbě, která knize svědčí. Překladatele chválím za to, že zdroje potravin v závěru knihy jsou z českých obchodů a farem a proto čtenář ví, kde suroviny použité v knize zakoupí. Kromě toho zde najde i kontakty na zahraniční paleo weby. 
Více informací se můžete dozvědět i na stránkách autorky Heather Connel Multiply Delicious nebo v tištěných publikacích spoluautorky Julie Maranan.

Kniha „Poznejte paleo superpotraviny“ není ani tak kuchařkou, jako spíš skvělým průvodcem těmi nejlepšími a nejzdravějšími jídly, které paleo stravování nabízí (včetně masa, které já osobně za zdravé nepovažuji) doprovázené vyčerpávajícími informacemi o dané potravině a doprovodným receptem. Dozvíte se tak například, že mangold a kapusta jsou ideálním zdrojem vápníku a proto je dobré tyto druhy zeleniny zařazovat do jídelníčku ideálně každodenně, že konzumace zelí ovlivňuje funkci štítné žlázy, že někteří lidé jsou citliví na látky obsažené v lilkovitých rostlinách a mohou po jejich konzumaci mít problémy s klouby, že třešně můžete využít jako přírodní odbourávač bolesti a spousty dalších, zajímavých informací.
V úvodu autorky čtenáře seznámí se zásadami paleo stravování a s tím, co je při paleo dietě povolené a čemu byste se naopak měli vyhýbat. Následně je zbytek knihy rozdělen do šesti kapitol - Paleo super proteiny (kam spadá maso a vejce), Paleo super listová zelenina, Paleo super zelenina, Paleo super ovoce, Paleo super tuky a Paleo super bylinky a koření.

Jako vegan bych byla nejraději, kdyby zmizelo všechno násilí páchané na zvířatech, ale bohužel změna tak rychle nenastane a proto přeci jen musím autorky pochválit, že jediné živočišné produkty, které doporučují jsou ty z volných chovů a rovněž popisují, proč nenakupovat z velkochovů. Vím, že ze dne na den se všichni nestanou vegany a proto se mi toto směřování k lepším, méně násilným zítřkům zamlouvá. Každý krok k menšímu utrpení zvířat je krok k etičtější a mírumilovnější budoucnosti.
Následné recepty jsou různorodé a velice inspirativní. Bezmasých je jich tak polovina, u spousty receptů se dají živočišné potraviny prostě vynechat nebo nahradit něčím jiným (například místo tuku ze slaniny použijete kokosový olej).

Osobně jsem zde objevila spoustu zajímavých kombinací, které rozhodně musím vyzkoušet. No nezní to lákavě? Co třeba pečená brokolice a květák s česnekem a citronem, avokádové slané koláčky s rajčaty, fíkový kompot s vanilkou a medem nebo pečená mrkev a pastinák na šalvěji? Mezi prvními pokusy byl salát z jablek a růžičkové kapusty, který jsem si zamilovala. Recept najdete pod článkem. Dále jsem vyzkoušela recept na jednoduchou hořčici, jen se mi nepodařilo ji nijak hezky vyfotit, tak snad někdy příště. Už jsem přemýšlela i nad tím, že bych tuto hořčici připravila jako vánoční dárek, tak snad se mi v prosinci podaří i lákavá fotografie.

Knihu bych doporučila všem zájemcům o zdravé a kvalitní stravování. Najdete zde opravdu nesčetně zajímavých informací a recepty jsou rychlé, chutné, netradiční a velmi inspirativní.
Na závěr pár slov k paleo stravování. Líbí se mi na něm přemíra kvalitních potravin a absence cukru, pšenice, lepku, mléčných výrobků i polotovarů. Osobně si myslím, že jde o velmi zdravý životní styl, ale mně osobně by v jídelníčku (jako veganovy) chyběly luštěniny a minimálně bezlepkové pseudoobiloviny typu jáhly, pohanka a taky třeba rýže.
Po pročtení knihy rozhodně více omezím lepkové obiloviny a pokusím se častěji jíst jídla bez příloh jen s horou zeleniny. Inspirace jsem zde nabrala opravdu spoustu.

A nyní už ke slibovanému receptu.
Salát z jablek a růžičkové kapusty
Na 2 - 3 porce si připravte:
1 lžíce oleje (v receptu jsou na výběr kokosový tuk nebo tuk ze slaniny)
450 g růžičkové kapusty
1 jablko
1/4 lžičky mořské soli
1/4 lžičky čerstvě mletého pepře
1 lžíce slunečnicových semen (nahradila jsem nimi slaninu, ale dá se použít například i kokosová slanina)

Kapustičky očistěte a nasekejte na proužky. Jablíčko nakrájejte na sirky. Na pánvi s rozpáleným olejem orestujte kapustu s jablky, solí a pepřem. Před koncem restování přidejte slunečnicová semínka. Restujte krátce, abyste nepřišli o vitamíny. Podávejte s kvalitním pečivem (to už ale paleo není :-D) jako hlavní chod nebo jako přílohu například k marinovanému tofu. :-)
Je to opravdu lahůdka. Kombinace nahořklé kapusty a sladkého jablka je fantastická.

2 komentáře:

  1. Ahoj, muzes sem dat par linku na vegan-paleo blogy, ktere jsi zminila ve clanku? Diky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ráda. Například český: https://veganpaleo.wordpress.com/
      ze zahraničních třeba tento: http://paleoveganista.com/
      ale je jich fakt spousta ;-) stačí hledat a uvidíš co ti padne do oka ;-)

      Vymazat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den