čtvrtek 4. května 2017

Čím nahradit maso?

Update 4. května 2017

Článek si po skoro pěti letech zaslouží obnovit. Vzhledem k tomu, že se jedná o jeden z nejčtenějších textů, rozhodla jsem se jej zmodernizovat. Snad zde najedete vše potřebné.

Osobně jsem si prošla za 5 let náročnou cestou, kdy jsem se z občasného masožrouta stala vegankou a i moje "náhražková" cesta byla trnitá. Na začátku jsem o výživě zas tolik nevěděla a bylo pro mě těžké přizpůsobit jídelníček bezmasému stravování a proto jsem "náhražky" masa považovala za nejjednodušší způsob, jak ve stravě nestrádat, co se týče zejména bílkovin. Dnes již vím, že náhražky nejsou potřeba a mnohem lepší je jídelníček postavit na přirozených, neupravovaných potravinách a můj jídelníček (z hlediska bílkovin) tak stojí na každodenní konzumaci luštěnin a pokrmů z nich. Ony "náhražky" máme doma spíše jen na občasné zpestření, nikoli jako každodenní stravu.

Představím vám ale všechny dostupné a mnou známé varianty.
Sojové "maso" - asi nejznámnější náhražka masa a asi také náhražka s nejhorší pověstí. Ze sojového "masa" se totiž dá udělat i pěkná "šlichta". Znám spoustu lidí, kteří se pokoušeli o zdravou stravu tím, že se maso snažili nahradit sójou a první pokus se nezdařil a tím jejich snahy pohasly.
Ale sójové maso vůbec nemusí chutnat zle! Ale musí se s ním umět pracovat.
Já doporučuji maso vždy uvařit ve vývaru - dodá mu chuť, poté pořádně vymačkat přebytečnou vodu a teprve poté zpracovávat jako maso.
Z výživového hlediska je sojový extrudát dost odsuzovaný a u nás jej používáme tak 4 x do roka, když doma nic nemáme a sušené nudličky, kostky nebo granulát se téměř nikdy nezkazí. Jo a rovněž je koupíte v každém obchodě (i u nás na vesnici, kde si myslí, že tofu je nějaká nadávka, mají v regálu 3 druhy sojových kostek).
Osobně doporučuji sojové plátky na marinování a grilování (recept na skvělou marinádu ZDE),granulát do guláše nebo do omáčky na těstoviny a kostky namarinovat a upéct s cibulí, kmínem, podlité pivem k zelí a knedlíkům :-).

Cena sojového masa je velice výhodná, za balení. dáte v rozmezí 12 - 20Kč. A to je dost málo, když si vezmete, že z 1 balení uděláte obvykle 4 porce. :-)


Tofu - další velice známý sójový výrobek. Patří co se týče zpracování mezi nejvšestranější vegetariánské pochutiny. Jde o produkt, který se připravuje vysrážením sójového mléka a konzistencí připomíná tvaroh.
Určitě tofu dejte šanci. Doporučuji tofu od firmy Lunter, které je jako jediné na českém trhu ze slovenské sóji a je sráženo vápenatými solemi, tudíž jako jediné lze použít jako plnohodnotný zdroj vápníku.
Prodává se nejen přírodní čisté tofu, ale také marinované, uzené, lahůdkové, česnekové, zeleninové, bylinkové, s mořskou řasou, a určitě jsem na některé zapomněla. Mě osobně nejvíce chutná lahůdkové, nepotřebuje žádnou další úpravu a může se přidat do salátů, do těstovin, na chleba. Další univerzální druh je čisté tofu, které opravdu můžete použít všude tam, kam dáváte tvaroh - do buchet, do koláčů, posypat s ním kynuté knedlíky, udělat pomazánku. Mňam. Bílé tofu ráda používám na nakládání, kdy jej nakrájím na kostky spolu s uzeným tofu, promíchám s kořením na grilovaný sýr (od vitany), česnekem, chilli papričkou a zaliji olejem. Doporučuji nechat marinovat tak 4 dny. Mňam.

Ostatntní jsou dosti chuťově specifické. S mořskou řasou se hodí do salátů, uzené do gulášů místo masa, česnekové jen tak k vínu a bylinkové taktéž.

Cena: za 1 bal. Tofu (liší se lehce váhou, většinou okolo 200g) 12 - 30 Kč.
Tip: tofu z Lídlu - bal. Toppo, ale výrobce je firma Lunter. V akcích se dá sehnat ochucené tofu za 12,90. Natural tofu bohužel Lídl přestal prodávat, ale já věřím, že se do sortimentu zase navrátí.

Dále doporučuji výrobky od české firmy Sunfood, naopak NEDOPORUČUJI tofu od firmy Soja produkt, které prodává například Kaufland. Nejedla jsem odpornější tofu.



Tempeh - moje asi nejoblíbenější pochutina. Jedná se o výrobek z fermentované sóji. Fermentací se odstraňují ze sóji látky, které tělu škodí. Díky fermentaci se uvolňují ze sóji enzymy a sója je díky tomu lépe vstřebatelná a prospěšná pro naše zažívání. Další fermentované sójové výrobky jsou: sójová omáčka a nattó. Sami Japonci vyhledávají převážně fermentované výrobky, nefermentované (jogurty, tofu, mléko,...) byste u nich v kuchyni našli asi těžko.
Tempeh je opět prodáván ve více příchutích - natural, uzený, marinovaný a smažený. Natural se hodí pro další přípravu, ostatní je vhodné konzumovat i bez úprav. Já osobně např. tempeh používám na chleba místo salámu. Největší mňamka (ale jen občas, není to zas úplně nejzdravější kombinace) je čerstvý kváskový chléb s marinovaným tempehem a troškou hořčice.
Nyní se učím pracovat s natural tempehem. Zatím se mi osvědčil v salátech a v zapečených pokrmech. Vždy jsem jej hodně nakořenila a naložila, neboť narozdíl od ostatních nemá žádnou výraznou chuť.

Cena: natural okolo 35 Kč, ochucené okolo 45 Kč.


Seitan - nemá se sojou nic společného. Jedná se o tzv. pšeničné maso a není vhodné pro bezlepkovou dietu! Jedná se o upravený pšeničný lepek, který je zbaven škrobu a proto je snadno stravitelný.
Druhy: natural, speciál (nejlepší) a speciál se zeleninou.
(Dále se prodávají seitanové karbenátky a seitánky, taky výborné, zakoupíte i hotovky ze seitanu - dršťkovou polévku, guláš a další)
Jsou z něj výborné karbanátky, výborný je jen tak samotný. Neprohloupíte, když jej použijete do chuťově výrazné omáčky, klidně jej přidejte místo masa do boršče. Zase, nebojte se toho. Neexistuje špatné jídlo, jen špatné ochucení!
Seitan se dá připravit i doma - recept ZDE.

Můj nejoblíbenější recept se seitanem je svíčková nebo guláš.

Cena: 35 - 40 Kč (200 - 350g)


Robi - Je to směs rostlinných bílkovin, které se složením i vzhledem mohou rovnat masu. Zajímavostí je, že Robi neobsahuje sóju a je nenadýmavé. Nahradit s ním můžete maso ve všech formách. Dají se z něj udělat dokonce i řízky! Prodává se v plátcích, ale také jako polotovar v podobě číny, karbenátků, řízků, tatarského bifteku, mexických fazolí, dále také zelný, fazolový, těstovinový a mexický salát a křenová, nivová, česneková, zázvorová a italská pomazánka. Všechno je moc dobré!

Cena: plátky okolo 50 Kč, polotovary, pomazánky a saláty se cenově dost liší. Pomazánky okolo 25 - 30 Kč, saláty přes 30 Kč.


Klaso - jde o potravinu připravovanou z obilných bílkovin. Klaso opět nabízí plno polotovarů: Klaso klobásy, Klaso sekanou, tatarskou pomazánku, kostky na čínu a další.
Osobně jsem Klaso zatím měla jen jako přílohu k čočce (opečené plátky lahůdkového Klasa - dobré) a jako směs v tataráku (výborné).
Použití: guláš, čína, tatarák, karbenátky, čevabčiči. 

Cena: 200g lahůdkové Klaso okolo 30 - 35 Kč


Okara - jedná se o drť ze sójových bobů.
Okaru používám na pečení, kde jí po dochucení nahrazuji tvaroh nebo do karbanátků, kde působí jako pojivo. Nemá žádnou chuť a dá se zpracovávat na sladko i slano. Okaru znají především ti, kteří vyrábí domácí sojové mléko.
Doporučuji se naučit ji používat, vyhazovat ji, je velká škoda. :-)

Cena: několik Kč (dělám mléko z Bio sóji a z 20 dkg sóji mám okolo 20 dkg okary a 1 litr mléka za cenu 10 Kč)


Luštěniny
Samostatnou kapitolou náhražek jsou luštěniny, které by stálo za to si přestavit detailněji v novém článku. Tudíž jen stručně.
Luštěniny jsou nejlevnější alternativou živočišných bílkovin. Rozhodně je ze stravy nevylučujte a pokud máte problémy s plynatostí, tak se je naučte vařit správně. Já vždy luštěniny máčím alespoň přes noc, včetně červené čočky a vždy vařím v nové vodě s řasou Kombu, špetkou kmínu nebo saturejkou. Doporučuji vařit v tlakovém hrnci. Luštěniny solte vždy až po změknutí, nikdy ne předem.

Z pestré škály druhů jmenuji fazoli (gigant, červená ledvina, adzuki, malé bílé, mungo,...), čočku (červená, zelená, hnědá, žlutá), hrách (zelený, žlutý), cizrnu.

Luštěniny doporučuji vařit ve velkém množství a vždy z celého sáčku připravit několik jídel, ušetříte si čas. Já například uvařím sáček, ze třetiny udělám kaši nebo polévku, z druhé třetiny pomazánku a z poslední části připravím karbenátky nebo moučník. :-)

Uvařené těstoviny můžete také skladovat v mrazáku a tak si přípravu jídel zkrátit na minimum.

Cena: 15 - 60 Kč / 500 g

11 komentářů:

  1. Díky za skvělý článek. Poslední dobou už také dost vypouštím maso (výjimkou je restaurace nebo nějaká návštěva u babičky), ale jinak maso nejím. Pouze ryb jsem se nevzdala. Právě mám odzkoušeno spoustu receptů se sójou (sušenou i tofu) a můžu potvrdit, že je to naprosto vynikající- stačí trochu fantazie a dá se s ní nahradit veškeré maso. Nyní se chystám na tempeh. A ty ostatní- o těch jsem jenom četla nebo někde zahlédla a je to pro mě inspirací se do nich taky pustit!!! :-)
    Jsem opravdu příznivcem této náhrady masa, protože jsem milovníkem zvířat- nikoliv na talíři.

    OdpovědětVymazat
  2. Skvělý článek :). Já mám zkušenosti zatím se sójou a tofu, ale teď se poohlídnu i po Robi :).

    OdpovědětVymazat
  3. parádní článek, taky mám zkušenost jen se sojou a tofu, ale to Robi mě zaujalo. Tofu moc ráda nemám, i když nasladko jsem ho zatím nezkoušela, takže to by se třeba dalo. Teď se ale sojovým výrobkům docela vyhýbám, pač dětem se to moc nedoporučuje a vařím společná jídla pro sebe i malého. To Robi ale musím zkusit, vždycky jsem kolem toho chodila a říkala si, že to vypadá stejně jako tofu, tak mě to nelákalo a taky mi to trochu připomínalo Šmakoun, ten tady v článku nezmiňuješ. Znáš jej? Je to z vaječných bílků, jednu dobu jsem to zkoušela jíst, ale příjde mi to pěkně hnusné :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šmakoun nemám ráda, nechutná mi, proto se o něm nezmiňuji, ale třeba připíšu. Pro děti můžeš právě ty fermentovaný výrobky... takže ten tempeh klidně občas zařadit můžeš.... mám zkušenost (hlídám malé děti), že jim tamphem moc chutná... ;-)

      Vymazat
  4. No jo- šmakoun je přece taky vynikající! Ale já si kupuji ten ochucený, např.příchuť mexiko můžu doporučit. Ten neochucený dávám např. do míchaných vajíček, samotný asi nepojede :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tak ten ochucený zkusím. my jsme měli ve škole vždy jen toho neochuceného a to byl pěkný humus ;-)

      Vymazat
  5. Sojové mléko si doma vyrábím téměř obden, z toho plyně ,že okary je poměrně dost,používám ji do domácího chleba,na buchty pod ovoce,do kynutých knedlíku,do pomazánek i jako zahuštovadlo místo mouky do omáček a polévek.
    Šmakoun jsou vařené lisované bílky,mužete si též vyrobit doma,do vajec je to trochu nesmysl přidávat ,používá se jako řízek při bezmasé dietě,dá se použít do zeleninových salátu jakoby náhražka sýra.

    OdpovědětVymazat
  6. Zapomněla jste na tofu kořeněné. Mě osobně chutná právě toto nejvíce, poněvadž se mi zdá být šťavnatější a trochu mi připomíná běžný tavený sýr. To marinované a uzené mi připadá moc suché, plané.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuji za upozornění. Ono některé články by si zasloužily aktualizaci. Přeci jen jsem toto psala před 2,5 lety a to jsem s vegetariánstvím teprve začínala a neměla jsem tolik informací, jako mám dnes :-)
      Kořeněné je i moje oblíbené :-)

      Vymazat
  7. Dobrý den, snažím se už cca půl roku omezovat maso v jídelníčku (jím jen ryby a občas drůbeží šunku), ale mám s náhražkami problém. Jsem alergická na lepek, takže výrobky jako Klaso, Robi nebo Seitan moc nepřipadají v úvahu. Zároveň mám ale problémy se štítnou žlázou, takže mi bylo doporučeno z jídelníčku vyřadit sóju. Používám teď při vaření luštěniny a jsou fajn, ale už se mi začínají trochu přejídat. Neznáte ještě jinou náhražku masa, která neobsahuje sóju a lepek?

    OdpovědětVymazat
  8. Hezký den, jak se prosím dělá tvaroh z okary, nebo nějaká náplň? Přijde mi, že to má trošku slanou pachuť, tak si to nedovedu moc představit. Vždycky si to míchám nenápadně do pomazánek a směsí, ale vždy jen naslano. Díky!

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den