sobota 17. října 2020

Vitamín D - odpověď na špatnou imunitu?

Zdraví je norma. Být zdravý je normální, nikoli naopak, jak se nám snaží média vnutit. 
Zdravá mysl, zdravé tělo, zdravý život. 

Zamýšleli jste se někdy nad tím, proč v zimě býváme častěji a více nemocní? Asi mnohé napadlo, že to může souviset s tím, že jsme více zavřeni doma, méně času trávíme venku, méně svítí sluníčko. A s tím hodně souvisí vitamín D, o kterém si dnes budeme povídat. 

Prosím, upozorňuji, že vše souvisí se vším a nejde do jednoho článku obsáhnout vše, proto si vybírám konkrétní témata, dnes je jen o vitamínu D, zas příště bude o jiných nepostradatelných komponentech našeho zdraví. A v minulém článku jsme mluvili o vitamínu C a třech lokálních zimních zdrojích, četli jste? Článek ZDE


A nyní už k samotnému vitamínu D (článek byl publikován v časopise Vegazín, nyní už není online dostupný, proto ho s úpravami vkládám i sem, neboť by byla škoda, kdyby úplně zapadl).

Nedostatekem vitamínu D v krvi trpí 59 % obyvatel planety, proto je dobré se na něj zaměřit a zejména v neletní dny jej doplňovat. A proč? Pojďme si něco o vitamínu D říct.

Vitamín D patří společně s vitamíny E, A a K k tzv. v tucích rozpustným vitamínů. Vitamín D je směsicí několika chemicky podobných látek, kdy nejdůležitějšími jsou vitamín D2 a D3. Vitamín D2, tzv. ergokalciferol, se nachází v rostlinách (například v houbách) a vitamín D3, tzv. cholekalciferol, v živočišných potravinách (maso, mléko, vejce a ryby). Naštěstí si naše tělo umí vitamín D vyrobit za pomocí kůže a ledvin. je však za potřebí dostatek slunečního záření, kdy tělo z derivátu cholesterolu vytvoří neaktivní formu vitamínu D, která je následně v játrech přeměněna na kalcidol a poté v ledvinách na jeho aktivní formu kalcitrol. Samozřejmě je nutné mít zdravě fungující ledviny a játra. 

Proč je vůbec vitamín D tak důležitý a k čemu v těle slouží? 
Vitamín D je důležitý pro metabolismus vápníku, fosforu, příštitných tělísek, ledvin a jater. hraje roli při tvorbě kostí a v dnešní době se předepisuje nejmenším dětem jako prevence křivice (= rachitidy). u dospělých v případě nedostaku dochází k nárustu rizika vzniku zlomenin (= osteomalcie) a při nedostatku se naopak vápník z kostí vyplavuje, a to vede ke zvyšování vápníku v krevním séru, což narušuje metabolismus vápníku i fosforu a může končit až smrtí. 

Nejnovější výzkumy ukazují, že nedostatek vitamínu D má vliv rovněž i na naši náladu (proto jsou na začátku roku, kdy máme za sebou spoustu dní s krátkým slunečním svitem také na vzestupu deprese, úzkosti i sebevraždy) a dostatek vitamínu D působí preventivně i při cukrovce, vysokém krevním tlaku, rakovině, astmatu či svalové slabosti. zároveň je známá i souvislost nedostaku vitamínu D s poruchami imunitního systému ! (V dnešních dnech velice aktuální téma, dokonce jsou už i výzkumy dokazující, že lidé s nedostatkem vitamínu D jsou náchylnější a hůře bojují s koronavirem, proto doplňujte přes zimu vitamín D ať jste vegani, vegetariáni, masojedlíci či kamenožrouti :-*)

Jak tedy zajistit dostatek vitamínu D na rostlinné stravě?
Existují 3 možnosti. 
první a nejjednodušší variantou je vystavovat tělo slunečnímu záření. ovšem bez opalovacích krémů,, které schopnost těla tvořit vitamín za pomoci slunečních paprsků snižují na nulu. o čase tráveném na slunci jsou rozcházející informace. od 5 minut denně až po 30 minut 2x týdně. každopádně pokud jste v létě trávili na slunci dostatek času, opálili jste se, tak pro vás bude tvorba vitamínu D v zimě snazší než u těch, kteří se slunci vyhýbají. Výhoda příjmu ze slunce je ta, že se nemůžete předávkovat. 
Problém nastává v zimě, kdy jsou i týdny, kdy slunce vůbec nevykoukne. V takovém případě máte další dvě možnosti. Buď přijimat vitamín D v potravě, což u veganů znamená konzumovat 10 g na slunci! sušených hub 2x týdně. Ostatní zdroje jsou bohužel živočišné. Další možností je suplementace pomocí výživových doplňků. 

Jak vybrat kvalitní výživový doplněk a kde jej koupit?
I když výzkumy potvrdily fakt, že D3 forma je efektivnější, přesto pokud budete několikrát týdně užívat dostatečnou dávku D2 formy, bude tento příjem dostačující. Doporučená dávka vitamínu D je 400 UI (což je zhruba 10 mikrogramů). Doporučení se ale v rámci světa liší a někteří doporučují přes zimu i dávku navýšit na 1000 UI. 
Ke správné vstřebatelnosti je nutný i dostatečný příjem vitamínu K2 (kysané zelí).

Osobně věřím názorům Romana z GAEA, který je člověk velmi informovaný a rovněž na tomto eshopu nejčastěji vitamín D nakupuji. 
Pro děti jsem do 2 let věku kupovala Vitashine od Vegetology (celkově o dávkování vitamínů dětem doporučuji článek ZDE), pro starší už je dávkování neekonomické a doma používáme Sonnen freund, který je v dokonalém poměru s vitamínem K2, který je nezbytný pro vstřebání vitamínu D.
Dobré zkušenosti mám i se značkami Viridian, Veganicity či Biocare. 

Moje doporučení:
Chcete být zdraví? Choďte za každého počasí ven do přírody, jezte zdravě a doplňujte minimálně říjen - duben vitamín D. 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den