pátek 3. července 2015

Veganská kuchyně - recenze

Trošku upravenou verzi této recenze plus zkušenosti s recepty si můžete rovněž přečíst na stránkách Klubu knihomolů ZDE.

Nová kniha „Veganská kuchyně“, kterou vydalo nakladatelstvíSynergie, je úžasnou příručkou pro všechny čtenáře, kterým není lhostejný jejich zdravotní stav a zelená budoucnost naší planety.
Představuje pohled na veganství (životní filosofie zříkající se ubližování a vykořisťování živých tvorů) v jeho celistvosti a zaměřuje se na vysvětlení etického, zdravotního i společenského dopadu tohoto životního stylu.
Autorky Joni Marie Newman a Gerrie Lynn Adams jsou Američanky a každou přivedlo k veganství něco jiného. Zatímco Gerriino prvotní rozhodnutí pro čistě rostlinnou stravu bylo ze zdravotních důvodů, tak u Joni šlo především o důvody etické.

Kniha je rozčleněna do osmi kapitol. První kapitola „Udělejte to pro své zdraví“ se zaměřuje na vysvětlení
toho, jaké potraviny se nám dostávají na talíř, proč bychom se měli vyhýbat geneticky modifikovaným produktům a nadměrně průmyslově zpracovaným potravinám. Rovněž první kapitola vyvrací zakořeněné stravovací mýty a pověry typu: „mléko dělá tělu dobře“, „atleti potřebují pro vrcholové výkony maso“, „vegani trpí nedostatkem proteinů“ a další. Na konci kapitoly autorky předkládají deset kroků k vašemu zdravějšímu já, ve kterých vás naučí zdravě jíst i bez živočišných komponentů.
Druhá kapitola „Udělejte to pro životní prostředí“ poukazuje na fakt, jak hrozivý dopad mají velkochovy na životní prostředí a že přechod na veganskou stravu je jediným možným způsobem, jak udělat ze světa zelenější místo a odstranit problém hladomoru.
Třetí kapitola „Udělejte to pro svoji peněženku“ vyvrací mýtus, že čistě rostlinná zdravá strava je drahá. Autorky vám zároveň poradí, jak, kde a co nakupovat. Jako velké plus předkládají i to, že v případě, že budete konzumovat čistě rostlinnou stravu, tak ušetříte za lékařskou péči.


Čtvrtá kapitola „Udělejte to pro zvířata“ se zaměřuje na etický aspekt veganství a seznamuje čtenáře s realitou dnešního chovu hospodářských zvířat. Cílem kapitoly není nic jiného, než lidem otevřít oči a poukázat na hrozivé podmínky ve kterých musí hospodářská zvířata žít a jak je s nimi zacházeno. Netýká se to pouze zvířat chovaných na maso, ale také na vejce, mléko, kožichy a další.
 V páté kapitole „Zásoby pro veganskou kuchyni“ se autorky pokouší své čtenáře naučit nakupovat, seznamují se skrytými živočišnými přísadami, náhražkami mléčných výrobků, vajec či masa. V závěru předkládají průvodce „divnými“ veganskými ingrediencemi, které konvenčně se stravující čtenář většinou nezná (agar, lahůdkové droždí, mořské řasy, miso, tempeh,…), přičemž se jedná o výživné a chutné potraviny, které nechybí snad v žádném zdravém veganském jídelníčku.
Šestá kapitola ukazuje, jak snadné, chutné a vizuálně krásné může veganské jídlo být. Recepty jsou rozděleny na snídaně, polévky a chilli, saláty a sendviče, chuťovky a přílohy, dressingy a omáčky a dezerty. U každého receptu je hned v úvodu uvedené, zda se jedná o jídlo bez sóji, bez lepku, oříšků, přidaného oleje, přidané soli, cukru, což zajisté dost usnadní plánování jídelníčku například lidem s potravinovou intolerancí.
Mezi recepty naleznete plno lahodných a snadných receptů, které uvaříte do 30 minut, ale také recepty vhodnější spíše pro slavnostnější vaření, kdy u plotny strávíte celé dopoledne. Na své si tu přijde opravdu každý.
Sedmá kapitola předkládá vzorové menu a jídelní plány pro ty, kteří to s přechodem na rostlinnou stravu myslí vážně. Autorky se to případným zájemcům snaží co nejvíce usnadnit a proto jídelní plány doprovází i podrobný nákupní seznam.
Poslední kapitola vás stručně seznámí i s jinými aspekty veganství, prezentuje loga označující veganské produkty, upozorňuje na možné negativní reakce okolí a jak proti nim bojovat. Kapitola je zakončena zdroji (překladatelka si dala tu práci a vyhledala relevantní české zdroje), kde najdete odpovědi na všechny vaše případné dotazy, které jste v knize nenašly.

Jako celek na mě kniha působí velice dobře a podle mého názoru se jedná o jednu z nejlepších publikací určených pro ty, kteří chtějí změnit svůj styl života a stát se vegany. V knize najdete veškeré základní informace a fakta bez zbytečných drastických obrázků, které by mohly citlivější lidi spíše odradit. Předložené veganské recepty jsou rozmanité a lákavé. Jediný problém spatřuji v tom, že je kniha primárně určená pro americkou společnost a proto může nastat problém při shánění některých surovin. Pokud ale patříte mezi zkušené kuchaře, dají se tyto ingredience snadno nahradit.

P.S: - Recepty testuji a v nejbližších dnech se můžete těšit na ochutnávku :-).

Recepty z knihy publikované zde na blogu:
Proteinový nápoj s arašídovým máslem 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den