Jahodová marmeláda s vanilkou

Vhodné pro:
Vegetarian
Vegan
Bezlepkové
Intolerance laktózy

Léto jako by si samo říkalo o zavařování! Prostě to (alespoň u nás) k létu patří. Moc ráda zavařuji různé směsi, marmelády, nakládanou zeleninu, ovoce a v zimě jsou mi pak odměnou skleničky plné léta. Mezi klasiky, které nechybí žádný rok v mém repertoáru jsou marmelády, konkrétně jahodová a meruňková, které doma absolutně milujeme a nedokážeme si bez nich představit nedělní palačinky, vánoční cukroví či čerstvé pečivo.
Recept na jahodovou marmeládu jsem ladila poměrně dlouho, ale myslím, že už Vám mohu představit svého favorita.
Z dětství mám zafixované, že se marmeláda dělá 1:1 s cukrem, což mi na zdravé vlně přijde jako absolutní slinivková sebevražda. Postupně jsem dávky snižovala a ladila a přišla na to, že bohatě stačí 150 g cukru na 1 kg zralého ovoce.
Na zhruba 3 - 4 skleničky si připravte:

1 kg zralých jahod
150 g třtinového cukru
10g agaru v prášku
1 vanilkový lusk
(lžíce pektinu - používám např. Gelfix od Dr. Oetker 1:1, který neobsahuje žádné konzervanty)

Postup:
Jahody očistěte a nakrájejte na čtvrtiny. Používejte opravdu jen zralé jahody, pak není potřeba dodávat marmeládě tolik cukru a je výtečná i tak. V hrncii vařte do změknutí. Poté přidejte pektin rozmíchaný v trošce cukru a podélně rozříznutý vanilkový lusk. Za stálého míchání povařte asi minutu. Poté přidejte zbytek cukru a vařte dalších 5 minut. Otestujte a případně si přidejte cukr dle vlastních chutí. Případně pokud budete přidávat cukr, tak opět povařte 5 minut. Nyní můžete marmeládu promixovat a přidat agarový prášek. Nezapomeňte před mixováním vytáhnout lusk! Agar je lepší rozmíchat v trošce vody, aby Vám nenadělal cucky ;-). Poté ještě povařte 2 minuty. Nyní je vhodné provést test tuhosti marmelády. Trošku si jí kápněte na talířek a nechte vychladnout. Pokud se Vám zdá směs moc řídká, přidejte ještě agar. Záleží na Vás co máte rádi. Já dávám právě těch 10 g a marmeláda mi přijde dost tuhá :-).
Plňte do vysterilizovaných sklenic, kde okraje a víčka otřete alkoholem. Po naplnění sklenici uzavřete a otočte dnem vzhůru. Tím se vytvoří podtlak a marmeládu tím zakonzervujte. Otočenou sklenici nechte alespoň 5 minut stát, poté můžete otočit zpět a počkat až marmeláda vychladne.

Poznámka:
Dělala jsem marmeládu z 6 kg jahod a mám 20 skleniček. Celkem jsem tak připravovala 3 dávky, kdy 2 dávky jsem dělala s pektinem kvůli delší trvanlivosti a 1 dávku jsem dělala bez pektinu a tu sníme jako první :-). Varianta bez pektinu by měla v této obdobě vydržet rok, ale my marmeládu sníme většinou dřív, tak to vyzkoušené nemám. Pektin tam přidávám spíš pro klid duše :-).

Používám tento typ agaru:

Komentáře

  1. Tak tohle zkusím hned, jak mi dozraje další dávka jahod :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Na obrázku je teda množství ze tří kil? Uf uf, nechce se mi s tím tahat z trhu :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. neee... to je jen naaranžovaná fotka :-) psala jsem že z kila jahod jsou tak 3 - 4 skleničky :-) já dělala z 6 kg a mám 20 skleniček.... záleží na velikosti použitých skleniček :-) Krásný den

      Vymazat
  3. Super, díky za recept !!! Brzy to vyzkouším. Dana

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý večer, prosím ten vanilkový lusk se před mixováním nevyndává? recept se mi moc líbí, zítra vyzkouším :) a bude to moje první "zavařování".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lusk se před mixováním vytáhne. Díky za upozornění, už jsem to v textu upravila :-). Krásný den a ať se zadaří :-)

      Vymazat
    2. Tak snad se to povedlo :) jedna várka podle receptu a dvě místo cukru se stévií. S cukrem mi chutná víc :) ale to je asi o zvyku. Ale mohla bych se zeptat, jestli je dobré dávat marmeládu do skleniček od dětské přesnídávky? Občas to vydává zvuky, takové prasknutí víčka, jako když otevírám přesnídávku. A ještě, můžu podle tohohle receptu udělat i marmeládu z meruňek? Samozřejmě asi bez vanilkového lusku :) .
      Moc děkuji Darina

      Vymazat
    3. Krásný den,
      se skleničkama od výživy nemám zkušenost. Já dávám právě jen do skleniček se šroubovacím uzávěrem. Tak hned poznám zda se marmeláda chytla či ne.... meruňky můžete určitě taky, dokonce mám tady na blogu i recept jen se stévií, kdy mi marmeláda vydržela 3 roky a pořád byla výborná :) odkaz zde http://zdravejist.blogspot.cz/2012/07/zavarujeme-se-stevii.html jinak vanilka se krásně hodí i k meruňkám.... :-) já se letos chystám zkoušet recept na meruňkovou marmeládu úplně bez sladidel... tak pokud se povede, tak přidám recept i sem. L.

      Vymazat
  5. Letos místo pektinu umělého zkouším na radu kamarádky pektin citrusový - k dostání třeba tady: http://www.hradeckedelikatesy.cz/eshop/doplnkovy-sortiment/ . Zkoušela jsem jahodovou marmeládu a ztuhla pěkně. Lenka

    OdpovědětVymazat
  6. Kamarádka dělala jen s agarem, nezkoušela jste?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. čistě agar jsem zkoušela, ale přijde mi, že to nemá takovou trvanlivost.... :-/

      Vymazat

Okomentovat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den

Oblíbené příspěvky