Které potraviny nesmí chybět v mém veg jídelníčku.... 2.

Další díl z pořadu "Které potraviny nesmím chybět v mém veg jídelníčku" je tady. Dnes vás seznámím s dalšími pěti surovinami, bez kterých se v kuchyni neobjedu a důvody, proč konkrétní potravinu zařazuji do jídelníčku. Opírám se především o vlastní zkušenosti.

Pohanka - pohanka patří mezi moje oblíbené potraviny zejména ze dvou důvodů a to, že je bezlepková a pěstuje se u nás, tudíž podporuji lokální pěstitele. Mimo to se jedná i o super zdravou potravinu, kterou do jídelníčku zařazuji především kvůli vysokému obsahu rutinu, který zlepšuje pružnost a průchodnost cév a tudíž je pohanka vhodná jako prevence všech cévních onemocnění.
Pohanka mi chutná, její oříšková chuť je báječná, ale vím, že mnoha lidem "smrdí".
Pohanku kupuji nejčastěji lámanku, která se nemusí moc vařit a buď si z ní dělám RAW kaši (večer zaliju vodou, ráno rozmixuji s ovocem a sním) nebo ji sypu do polévek. Mám rovněž ráda pohankovou mouku, kterou ráda přidávám k obohacení moučníků. Taky jsou z ní vyborné placky či palačinky, jak už z mouky tak přímo z namočeného a rozmixovaného zrna. Pohanková lámanka je ještě výtečná i jako rychle uvařená (pseudo)obilovina v polévce nebo jako základ pomazánek. Zkoušeli jste již falešnou škvarkovou pomazánku z pohanky? Ne? Tak vyzkoušejte, je to opravdu lahůdka a recept najdete ZDE. Mňam.
Zdroj: ceskyrajdetem.cz

Sezam - co vystihuje sezam líp než to, že se jedná o vápníkovou bombu a tudíž je pro vegany téměř nepostradatelný? A aby člověk nejedl jednotvárně, musí potraviny střídat... Sezam mi více chutná loupaný. Připravuji si z něj mléko nebo jej sypu do kaší. Taky miluji tahini a hummus, kde je sezam důležitou součástí.
Kromě vápníku obsahují velké množství beta karotenu, hořčíku a zinku. Z vitamínů obsahují B1, B2, B3, z minerálů dále obsahuje například fosfor, draslík, železo. Je tudíž výbornou prevencí osteoporózy, pomáhá při problémech s chudokrevností či při různých neurotických poruchách. Díky obsahu zinku je výborný i pro zdravé nehty, vlasy, kůži.
A v neposlední řadě pokud máte rádi asijskou kuchyni, tak si zajisté pořiďte domů sezamový olej, protože pokrmy připravené na něm jsou nepopsatelné. Já si oblíbila tento z pražených semen sezamu od Bohemia olej.

Zdroj: zena-in.cz

Červená čočka - podle mého názoru se jedná o nejchutnější a nejlepší luštěninu (spolu s cizrnou). Úžasné na ní je to, že nenadýmá, proto je vhodná i pro kojící, malé děti a další ty, kteří se luštěninám kvůli nadýmání vyhýbají.
Obsahuje plno kvalitních bílkovin (ve 100g zhruba 18g), aby šlo o plnohodnotnou bílkovinu, doporučuje se vařit (nejen) čočku s kouskem mořské řasy. Červená čočka je doporučována jako první luštěnina, která se smí do dětského jídelníčku zařazovat od ukončeného osmého měsíce.
Obsahuje velké množství vlákniny, reguluje hladinu krevního cukru. Glykemický index červené čočky je pouhých 30. Zasytí vás tedy na dlouhou dobu.
Věděli jste, že šálek červené čočky vám poskytne skoro 40% doporučené denní dávky železa a 50% manganu? Kromě železa a manganu je čočka bohatá na selen, zinek, fosfor, kyselinu listovou a vitamín B6.
Osobně červenou čočku přidávám do polévek, skoro do všech.... Obohacuji tak jejich výživovou hodnotu. S červenou čočkou se dá skvěle zahustit omáčka, oživit zapékaný pokrm a udělat z ní parádní pomazánku. Nejraději mám mrkvovo-čočkovou, kdy smícháte jeden díl uvařené mrkve s jedním dílem uvařené čočky, ochutíte olejem, solí a lahůdkovým droždím. Mňam.

Zdroj: lidovky.cz


Datle - to jsou asi moje jediná exotická závislost (banány, kokos, ananas, pomeranče nejím vůbec, mandarinky tak půl kila za rok, citron v zimě do čaje, kakao výjimečně) a naprosto je miluju. Nejvíce mám ráda medjool datle, které jsou ve srovnání s obyčejnými datlemi jako Rolls Royce vedle Trabanta... Však vyzkoušejte, porovnejte a napište :-).
Proč jsou ale datle tak prospěšné? Datle jsou bohatým zdrojem vitamínu A, B, draslíku, chlóru, železa a mědi. 100g datlí obsahuje zhruba 300 kcal a je to taková "Energie sbalená na cestu". Ideální potravina pro sportovce, pokud běháte dlouhé tratě, přihoďte si místo hroznového cukru do kapsy pár datlí a uvidíte, jak vás datle nakopnou :-).
Z vlastní zkušenosti musím říct, že datle výborně upravují zažívání, dodávají energii a při kojení a návratu ke sportu (běh) mi často dost pomáhají s únavou a dodáním chybějících minerálů...
Datle jsou výbornou alternativou sladidel. Jsou levné a mají vysokou sladivost. Naučte se připravovat domácí datlový sirup a sladit s ním vše, budete nadšeni. Stačí si jen namočit na pár hodin datle, vodu pak slít, přilít čerstvou a rozmixovat na jemnou kaši. S touto kaší pak můžete osladit nejen snídaňovou kaši, ale rovněž i sušenky, moučníky a spousty dalšího :-).
Zdroj: lidovky.cz

Miso pasta - tak miso pastě jsem dlouho přicházela na chuť a teď ji zbožňuji! Kvůli obsahu minerálů a vitamínů ji doporučuji zařadit do jídelníčku všem! Zvláště pak těm, kteří chtějí zůstat zdraví.
Mně osobně nejvíce chutná sladké bílé miso a kupuji toto z Biosféry.
Miso pasta se vyrábí z fermenotvaných sójových bobů a přidáním dalšího druhu obilí. I malá konzumace misa výrazně zvyšuje hodnotu jídla a zlepšuje jeho stravitelnost. Obsahuje 18 druhů aminokyselin, včetně esenciálních.
Já osobně miso přidávám do jídel kvůli jeho schopnosti vázat a odvádět z těla radioaktivní látky, těžké kovy a že zlepšuje kvalitu krve. Pro vegany by mohlo být zajímavé tím, že obsahuje velké množství železa, posiluje imunitu, zmírňuje následky alkoholu či kouření. Na kocovinu není lepšího léku (kromě toho nemít kocovinu vůbec :-D ) než miso polévka.
Pokud s misem začínáte, vyzkoušejte nejprve bílé, sladké miso (shiro miso) a postupně přecházejte a ochutnávejte různé druhy. Například já si bílou miso pastu klidně natřu i na kváskový chléb místo másla a opravdu mi chutná, přičemž klasické čisté sojové miso (hatcho miso) mi nechutná, přijde mi až moc silné.
Za sebe doporučuji přidávat miso do polévek, do všech... Akorát pozor, miso je dost slané a přidává se až na konec, proto vařte polévku méně slanou abyste ji po přidáni misa neměli přesolenou! Některé zdroje uvádí miso nevařit, ale jen rozmíchat v horké polévce, jiné zdroje zas uvádí vařit 4 minuty. Já osobně miso nevařím, protože si myslím, že varem přichází o dost vitamínů a minerálů a to by přeci byla škoda. Dobré je přidat miso např. i na ochucení hrachové kaše či pomazánky (prostě tam, kde byste dali trošku vývaru či bujonu).
Recept na klasickou miso polévku, jak ji dělám já najdete ZDE.
Miso je výborné i zvnějšku pro ekzematiky, kdy si misem potřete ekzém a necháte tak 30 minut působit, poté omyjete. Kůže bude jemnější, vláčnější a nebude vysušená.
Zdroj: biosfera.cz

Komentáře

  1. Tak všech pět těchto potravin také nesmí chybět v mém jídelníčku.
    Pohanku miluji jak uvařenou, tak naklíčenou. Dělala jsem si jednu dobu i kaši, že jsem si přes noc namočila pohanku a ráno jsem si ji rozmixovala s banánem, mňam :)
    Sezamové semínko nejčastěji jím ve formě tahini, které miluji.
    Červená čočka je má nejoblíbenější luštěnina. A taky cizrnu miluji, ale ta se musí máčet a dlouho vařit, přitom čočka je hotová hned, takže vede červená čočka, ale cizrna je hned kousíček za čočkou :)
    Datle, ach, miluji tu chuť ♥ Když měli v Tescu akci 500g za 19,90 Kč, nakoupila jsem si rovnou 10 kilo :D Před týdnem jsem dojedla poslední balení a musím sehnat někde další :)
    Miso jsem si poprvé koupila ječmenné a bylo dobré, ale používala jsem ho jen do miso polévky. Teď mám doma rýžové a to je ještě lepší a přidávám ho už skoro do všech polévek. Ale láká mě hodně to sladké bílé :) Biosféra je můj nejoblíbenější eshop. Takže až budu zase něco objednávat, určitě si pořídím i to miso :)

    OdpovědětVymazat
  2. Červenou čočku a datle miluju! :) Datle vždycky spolehlivě zaženou chuť na sladké. Můžu se zeptat, proč nejíš ostatní exotické ovoce?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Krásný den, ze dvou důvodů - dělal se mi po nich ekzém, mám natestováno, že tropické plody nemám jíst a když je nejím, tak ekzém je pryč... nejvíc citlivá jsem na kokos, to stačí si dát i něco v čem je trochu kokosového oleje a hned mám suché ruce... A druhý důvod je ekologický... snažím se jíst co nejvíc lokální suroviny a ne dovážené přes půl světa ;-)

      Vymazat
    2. Děkuji za vysvětlení :) také jsem nedávno přemýšlela o ekologickém dopadu konzumace exotických plodů a zvažovala jejich omezení, i když citrusů tolik nejím, tak banánů sním hodně, tak se je pomalu snažím nahrazovat.

      Ještě jsem se chtěla zeptat na to miso - na miso polévku tedy doporučujete bílé miso?

      Vymazat
    3. Na miso polévku se dá použít jakékoliv miso. Já osobně používám bílé miso, protože mi chutná nejvíc a přijde mi takové jemné, dobré... :-)

      Vymazat
  3. Miso už chci dlouho vyzkoušet a vždycky ho nějak vypustim z nákupu, tak budu muset sjednat nápravu :) datle mi nejvíce chutnají bio z dmka od alnatury, ale medjooly jsem ještě neměla. Jinak pohanka ve všech podobách nikdy nesmí chybět ve špajzu, ať žije Šmajstrla :D a červená čočka jakbysmet - taky jí valíme do všeho na zahuštění a nejradši z ní mám asi omáčky na těstoviny nebo do lasagní ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jako opravdu mi trvalo dlouho než jsem si miso zamilovala.. Ono má dost specifickou chuť, ale jak jsem zkusila to bílé, tak od té doby s ním nemám problém :-).... Vyzkoušejte a poté můžete poreferovat, jak vás zaujalo ;-) Krásný večer

      Vymazat
  4. Dobry den Lenko, chcem sa opytat na domaci datlovy sirup. Ako dlho sa da takto pripraveny uskladnovat? Mate to odskusane? Chcem sa podakovat za vase clanky. Su velmi inspirativne. Vela vasich receptov uz sme doma vyskusali a bola som velmi spokojna. K osvedcenym sa opakovane vraciam. Mame doma bohuzial dievcatko so silnou alergiou na lusteniny a semena, takze nemozem vyskusat uplne vsetko ale co mozem, skusam :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, děkuji za krásný komentář, jsem ráda, že mají moje recepty úspěch :-).
      Trvanlivost datlového sirupu - popravdě se přiznám, že postup je tak jednoduchý, že si sirup připravuji vždy čerstvý, maximálně jej sním do 2 - 3 dnů a mezitím jej mám v lednici. Ale jak dlouho vydrží si netroufám odhadnout.... Krásný den

      Vymazat

Okomentovat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den

Oblíbené příspěvky