čtvrtek 10. ledna 2019

Kakao

Kakao je často označováno jako superpotravina. Jako malá jsem měla kakao spojené jen s pečením cukroví a moučníků a o nějakých výživových hodnotách jsem neměla tušení. Odjakživa jsem ale milovnicí čokolád a tak je pochopitelné, že i kakao přišlo na paškál.
Jak to tedy s kakaem je? Je zdravé či nikoli a jak poznat kvalitní kakao?

Kakaové boby patří už od pradávna k vyhledávaným pochoutkám. Do Evropy dorazilo až ve středověku, ale ve světě se kakao pro léčebné účely používalo už před více než 2000 let.

Jaké má kakao zdravotní benefity? Prosím berte v potaz, že se tu bavíme o kvalitním kakau, nikoli o levných náhražkách ;-).

  1. kakao vyrovnává kyselost vyvolanou konzumací cukru v ústech a tím ochraňuje zuby před zubním kazem
  2. snižuje riziko úmrtí na srdečně-cévní onemocnění 
  3. pravidelná konzumace je prevencí civilizačních chorob a to díky látce zvané epicatechin 
  4. stimuluje nervový systém, uvolňuje a přináší pocity radosti a štěstí
  5. snižuje krevní tlak
  6. je to výborné afrodisiakum
  7. celkově má protizánětlivý účinek
Kvalitní kakao obsahuje:
  1. flavanoidy - což jsou antioxidanty, které se přirozeně vyskytují v rostlinnách a velice tělu prospívají. I proto je kakao často označováno za elixír mládí. 
  2. arginin - látka pomáhající při problémech se vzrušivostí u mužů. Kakao je tak někdy označováno jako přírodní viagra.
  3. tryptofan - esenciální aminokyselina, která je nezbytná pro vznik hormonu štěstí, serotoninu ;-)
  4. fenyletylamin - syntetizován z fenylalaninu a má podobné účinky jako tryptofan. Díky těmto dvěma látkám po čokoládě často sahají lidé v depresi.
  5. theobromin - který stimuluje srdce, uvolňuje svaly, rozšiřuje cévy a má diuretické účinky
  6. kofein - množství je ale nestabilní a obecně ho kakao obsahuje málo
  7. hořčík - pomáhá při únavě, stresu a křečích a společně s vápníkem jsou nerozlučnou dvojicí a vzájemně se doplňují při fungování srdce a jiném.
  8. vitamíny skupiny B - důležité na správnou srdečně cévní činnost, růst (už od těhotenství až po stáří ;-)) a spoustu dalšího 
  9. železo - ovlivňuje kvalitu krve
  10. zinek - zlepšuje stav a kvalitu vlasů, kůže a nehtů
  11. měď - podílí se mimo jiné na metabolismu železa a opět stojí za správnou funkcí nervů a cévní soustavy
Abych ale nepsala jen pozitiva, tak například makrobiotika se ke kakau staví odmítavě a připisuje mu dokonce i rakovinu (Průchová), zejména ty "ženské" typy onemocnění. Kakao je silně uvolňující potravina, háklivá na plísně. Ale z hlediska občasného použití je kakao vhodnější než například karob, který bývá často za kakao nahrazován, jako "zdravější" alternativa. 

A jaké kakao kupovat?

Jak je z článku patrné, tak každé má pro a proti. Na pečení je vhodnější pražené, lépe těsto obarví a přijde mi, že i chuť je výraznější. 
Na přímou konzumaci mi přijde lepší nepražené, ale z kontrolovaného zdroje v bio kvalitě. 
Poslední dobou jsem si velice oblíbila kakao z Balíček zdraví, které je výborné a podle mého za vynikající cenu.

Balíček zdraví je český eshop specializující se na exotické potraviny a veganská ořechová másla obohacená o protein. 

P.S. a v rámci mého roku LESS WASTE doporučuji kupovat velká, rodinná balení a doma si potraviny uskladnit ve vzduchotěsných nádobách. Ušetříte tak obalový materiál i naftu ;-) 




Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za každý komentář. Pokouším se odpovídat na všechny, jen mi to někdy trvá, tak případně poprosím o shovívavost. :-) Krásný den